The Hispano-American Biennial of Art
National Representations, Regionalisms and Dictatorships
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e011Keywords:
Mega-events, art, nation, region, dictatorshipAbstract
This paper summarizes the history of the Hispano- American Biennial of Art —a mega-event now disappeared, which had three editions between 1951 and 1956— in order to point out some aspects of it that reveal the use of certain artistic practices by a political project for its circulation, approval and consensus. Likewise, the operation of this type of event —based on national representations—, and the regional name of the show, offer the opportunity to reflect on some questions proposed as subject of this issue of Boletín de Arte.Downloads
References
Beltramini Zubiri, A. E. (2001). La Bienal Americana de Arte de Córdoba (1962-1964-1966). Un intento por valorizar la identidad americana. Córdoba, Argentina: Unión de Educadores de la Provincia de Córdoba (UEPC).
Cabañas Bravo, M. (1991). La Primera Bienal Hispanoamericana de Arte: Arte, política y polémica en un certamen internacional de los años cincuenta (Tesis de doctorado). Recuperado de http://digital.csic.es/handle/10261/11455
Cabañas Bravo, M. (1994). Caracas: un intento frustrado de continuidad de las Bienales Hispanoamericanas de Arte. Espacio, tiempo y forma VII, (7), 325-363. Recuperado de doi: https://doi.org/10.5944/etfvii.7.1994.2238
Cabañas Bravo, M. (1996a). Artistas contra Franco: la oposición de los artistas mexicanos y españoles exiliados a las Bienales Hispanoamericanas de Arte. Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).
Cabañas Bravo, M. (1996b). La política artística del franquismo. El hito de la Bienal Hispano-Americana de Arte. Madrid, España: Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC).
Farah, P., Granato, L.y Oddone, C. N. (2010). El desafío de la regionalización: una herramienta para el desarrollo. Ciudad Autónoma Buenos Aires, Argentina: Capital Intelectual.
Fernández Torres, J. A. (2017). Antonio Vidal. Recuperado de https://www.documenta14.de/en/artists/21993/antonio-vidal
Figueredo Cabrera, K. (2015). La Segunda Bienal Hispanoamericana de Arte. Espacio Laical, (3-4), 48-54. Recuperado de www.espaciolaical.org/contens/42/4854.pdf
Flores Ballesteros, E. (2003). Lo nacional, lo local y lo regional en el arte latinoamericano: de la modernidad a la globalización y la antiglobalización. Huellas, (3), 31-44. Recuperado de http://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/167/floresballHuellas3.pdf
Garzón Heredia, E. (2004). Hispanoamérica, Iberoamérica y América Latina: una absurda controversia etimológica. Pliegos de opinión, (7).
Giunta, A. (2001). Vanguardia, internacionalismo y política. Arte argentino de los sesenta. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Guasch, A. M. (1997). El arte del siglo XX en sus exposiciones. 1945-2007. Barcelona, España: del Serbal.
Harvey, D. (2003). Espacios de Esperanza. Madrid, España: Akal.
March Roig, E. (2015). Franquismo y vanguardia: la III Bienal Hispanoamericana de Arte. Espacio, Tiempo y Forma, (3). Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ETFVII/article/view/12036
Martínez, M. N. (2002). Milton Santos en Neuquén, Argentina: una presencia que marcó rumbos.
Scripta Nova, 6(124). Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-124d.htm
Marzo, J. L. (2006). Arte moderno y franquismo. Los orígenes conservadores de la vanguardia y de la política artística en España. Recuperado de https://www.soymenos.net/arte_franquismo.pdf
Michaud, É. (2017). Las invasiones bárbaras. Una genealogía de la historia del arte. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.
Poviña, A. (1969). Integración regional y municipio. Ciudad de Córdoba, Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba (UNC).
Real Academia Española (2005). Diccionario panhispánico de dudas. Recuperado de http://www.rae.es/recursos/diccionarios/dpd
Rocca, M. C. (2002). La Bienal de Córdoba como «illusio». Huellas, (2), 99-106. Recuperado de bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/1332/roccahuellas2.pdf
Rocca, M. C., Panzetta, R. (1998). Bienales de Córdoba: arte, ciudad e ideología. Estudios, (10). Recuperado de doi: https://doi.org/10.31050/1852.1568.n10.13683
Romero, A. (2004). Emblemas, discurso, poder. En G. Yoel (Comp.), Imagen, política y memoria (pp. 49-68). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Libros del Rojas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.