Convergence Arts/media in the Era of Web 2.0

Analysis of Wish Cafe and Garden of Stories

Authors

  • Jazmín Adler Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Universidad Nacional de Tres de Febrero. Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e016

Keywords:

Arts, contemporaneity, convergence, media, web 2.0

Abstract

This article addresses some of the expressions of the convergence between arts and media in the era of Web 2.0. The paper analyses two new media artworks that display the emergence of those cultural transformations: Wish Café (Leonardo Solaas, digital platform, 2009) and The Garden of Stories (Project Biopus Group, interactive installation, 2012). From a comparative investigation, the article concludes by stating that user-generated content is a crucial feature of both works. Nevertheless, the main difference among them is that the two projects exemplify dissimilar expressions of the convergence between arts and media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2008). Che cos’è il contemporaneo? [¿Qué es lo contemporáneo?]. Roma, Italia: Nottetempo.

Alberro, A. (2011). ¿Qué es el arte contemporáneo? Pamplona, España: Universidad Pública de Navarra.

Carlón, M. y Scolari, C. (2012). Colabor arte: medios y artes en la era de la producción colaborativa. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Causa, E. (2009). El porqué del arte con vida artificial [Manuscrito no publicado]. La Plata, Argentina.

Estudio Biopus. (2018). Inicio. Recuperado de http://www.biopus.com.ar

García Canclini, N. (Dir.). (2009). Extranjeros en la tecnología y en la cultura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación Telefónica/Ariel.

Giunta, A. (2014). ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación arteBA.

Green, J. y Jenkins, H. (2009).The Moral Economy of Web 2.0: Audience Research and Convergence Culture [La economía moral de la Web 2.0: Análisis de audiencias y cultura de la convergencia]. En J. Holt y A. Parren (Eds.), Media Industries: History, Theory and Method [Industrias de Medios: Historia, Teoría y Método] (pp. 213-225). Chichester, Inglaterra: Wiley-Blackwell.

Jenkins, H. (19 de junio de 2006). Welcome to Convergence Culture [Bienvenido a la Cultura de la Convergencia] [Entrada de blog]. Recuperado de http://henryjenkins.org/2006/06/welcome_to_convergence_culture.html

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona, España: Paidós.

Jenkins, H. (12 de diciembre de 2009). The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia Storytelling [La venganza del unicornio de origami: siete principios de la narrativa transmedial] [Entrada de blog]. Recuperado de http://henryjenkins.org/blog/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html

I.Sat. (2012). El Jardín de las Historias. Recuperado de http://isat.sur.amoelcine.com/isating/-/blogs/el-jardin-de-las-historias

Lévy, P. (1994). L’Intelligence collective. Pour une anthropologie du cyberspace [La inteligencia colectiva. Por una antropología del ciberespacio]. París, Francia: La Découverte.

Manovich, L. (2006). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona, España: Paidós.

Prada, J. M. (2012). Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Madrid, España: Akal.

Smith, T. (2012). ¿Qué es el arte contemporáneo? Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Solaas. (s.f.). Wishcafe. Recuperado de http://wishcafe.net

Published

2019-09-21

How to Cite

Adler, J. (2019). Convergence Arts/media in the Era of Web 2.0: Analysis of Wish Cafe and Garden of Stories. Boletín De Arte, (19), e016. https://doi.org/10.24215/23142502e016

Issue

Section

Status of the issue