Cambiemos Coalition: Electoral Nationality Politics

Authors

  • Mariano Cicowiez Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata. Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e014

Keywords:

Cambiemos, electoral campaign, images, nationality

Abstract

Cambiemos political coalition presented, during the presidential campaign conducted in 2015, a series of images formed by political and civil bodies, private spaces and everyday use objects, as signs of the contemporary Argentine nationality. Its visual / audiovisual representation has gone through the whole group of propaganda devices used by the ruling coalition. Here we propose to analyze that matter through examples disseminated by the mass media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aumont, J. y Marie, M. (1993). Análisis del film. Barcelona, España: Paidós.

Berger, J. (1998). Mirar. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones de la Flor.

Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona, España: Crítica.

Durán Barba, J. y Nieto, S. (2017a). El arte de ganar. Cómo usar el ataque en campañas electorales exitosas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Debate.

Durán Barba, J. y Nieto, S. (2017b). La política en el siglo XXI. Arte, mito o ciencia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Debate.

Gerstlé, J. (1998). El nuevo espacio público. Barcelona, España: Gedisa.

Landi, O. (1992). Devórame otra vez. ¿Qué hizo la televisión con la gente? ¿Qué hace la gente con la televisión? Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Planeta.

Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2015). La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Anagrama.

Mitry, J. [1963] (2006). Estética y psicología del cine. 1 Las estructuras. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.

Peirce, Ch. S. (1974). La ciencia de la semiótica. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Prensa Pro. (2015a). Con Estela en Concordia [Archivo de video]. Disponible en https://youtu.be/MkEdN5ynM_I?list=PLAr8GMNsEX37bqm1Y8TMFpt-xrqLZ8kTo

Prensa Pro. (2015b). Con Nelly en Santa Fe [Archivo de video]. Disponible en https://youtu.be/f1b0apeDm58?list=PLAr8GMNsEX37bqm1Y8TMFpt-xrqLZ8kTo

Prensa Pro. (2015c). Cuidar a los maestros. Ese es mi compromiso [Archivo de video]. Disponible en https://youtu.be/fai91Ax0Ta4?list=PLAr8GMNsEX37G3D5J 6Rd5 CeFj Q S 0 K WyBl

Quevedo, L. A. (1992). La política bajo el formato televisivo. En H. Schmucler y M. C. Mata (Comps.), Política y comunicación. ¿Hay un lugar para la política en la cultura mediática? (pp. 13-20). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Catálogo.

Sartori, G. (2003). Homo Videns. Ciudad de México, México: Octaedro.

Verón, E. (2001). El cuerpo de las imágenes. Bogotá, Colombia: Grupo Editorial Norma.

Waisbord, S. (1995). El gran desfile. Campañas electorales y medios de comunicación en la Argentina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Published

2019-09-21

How to Cite

Cicowiez, M. (2019). Cambiemos Coalition: Electoral Nationality Politics. Boletín De Arte, (19), e014. https://doi.org/10.24215/23142502e014

Issue

Section

Approaches