Cambiemos Coalition: Electoral Nationality Politics
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e014Keywords:
Cambiemos, electoral campaign, images, nationalityAbstract
Cambiemos political coalition presented, during the presidential campaign conducted in 2015, a series of images formed by political and civil bodies, private spaces and everyday use objects, as signs of the contemporary Argentine nationality. Its visual / audiovisual representation has gone through the whole group of propaganda devices used by the ruling coalition. Here we propose to analyze that matter through examples disseminated by the mass media.Downloads
References
Berger, J. (1998). Mirar. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones de la Flor.
Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona, España: Crítica.
Durán Barba, J. y Nieto, S. (2017a). El arte de ganar. Cómo usar el ataque en campañas electorales exitosas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Debate.
Durán Barba, J. y Nieto, S. (2017b). La política en el siglo XXI. Arte, mito o ciencia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Debate.
Gerstlé, J. (1998). El nuevo espacio público. Barcelona, España: Gedisa.
Landi, O. (1992). Devórame otra vez. ¿Qué hizo la televisión con la gente? ¿Qué hace la gente con la televisión? Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Planeta.
Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2015). La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Anagrama.
Mitry, J. [1963] (2006). Estética y psicología del cine. 1 Las estructuras. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.
Peirce, Ch. S. (1974). La ciencia de la semiótica. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Prensa Pro. (2015a). Con Estela en Concordia [Archivo de video]. Disponible en https://youtu.be/MkEdN5ynM_I?list=PLAr8GMNsEX37bqm1Y8TMFpt-xrqLZ8kTo
Prensa Pro. (2015b). Con Nelly en Santa Fe [Archivo de video]. Disponible en https://youtu.be/f1b0apeDm58?list=PLAr8GMNsEX37bqm1Y8TMFpt-xrqLZ8kTo
Prensa Pro. (2015c). Cuidar a los maestros. Ese es mi compromiso [Archivo de video]. Disponible en https://youtu.be/fai91Ax0Ta4?list=PLAr8GMNsEX37G3D5J 6Rd5 CeFj Q S 0 K WyBl
Quevedo, L. A. (1992). La política bajo el formato televisivo. En H. Schmucler y M. C. Mata (Comps.), Política y comunicación. ¿Hay un lugar para la política en la cultura mediática? (pp. 13-20). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Catálogo.
Sartori, G. (2003). Homo Videns. Ciudad de México, México: Octaedro.
Verón, E. (2001). El cuerpo de las imágenes. Bogotá, Colombia: Grupo Editorial Norma.
Waisbord, S. (1995). El gran desfile. Campañas electorales y medios de comunicación en la Argentina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.