Genealogies of Luminous Dissent
Scopic Interruptions in Argentine Photography
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e013Keywords:
Photography, dissent, genealogy, identity, interruptionAbstract
The tracing of a genealogy for contemporary and collective photography is proposed here. Three coordinates that draw a significant itinerary in the transformation of the Argentine scopic regimes are established: photographs of the nineteenth century produced in terms of hegemonic genres linked to the stabilization of the photo as a means of representing the dominant culture and the construction of a national identity looking outward; the emergence, in the first decades of the twentieth century, of dissenting photographic practices with respect to that enclave; and the contemporary development of collective photography as (re)emergence and strengthening of some of the elements that can be considered as the historical evidence of a way of producing photography from (inter)subjective resistance, political dissent and the deployment of identity anti statu quo.Downloads
References
Álvarez Plá, B. (12 de diciembre de 2015). Luis Priamo, autor de «Buenos Aires. Memoria antigua. Fotografías 1850-1900». Clarín. Recuperado de http://espectaculos.clarin.com/cultura/priamo-buenos_aires-fotos-1850_1900_0_Bkwn7yYvQx.html
Argumedo, A. (1993). Los silencios y las voces de América Latina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.
Benjamin, W. (2009). En Estética y política. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Las Cuarenta.
Colorado Nates, O. (julio de 2013). Retrato y fotografía [Entrada de blog]. Recuperado de https://oscarenfotos.com/2013/07/27/retrato-y-fotografia/
Cuarterolo, A. (febrero de 2007). El retrato fotográfico en el siglo XIX. Un espejo de la mentalidad burguesa. Ponencia presentada en las 15.˚ Jornadas de Reflexión Académica en Diseño y Comunicación «Experiencias y Propuestas en la Construcción del Estilo Pedagógico en Diseño y Comunicación». Facultad de Diseño y Comunicación de la Universidad de Palermo, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/10_libro.pdf
Cuarterolo, A. (2012). De la foto al fotograma. Relaciones entre cine y fotografía en la Argentina (1840-1933). Montevideo, Uruguay: Centro Municipal de Fotografía de Montevideo.
De Rueda, M. A. (2010). El lugar como ausencia en la fotografía o la imposiblidad del paisaje. Ponencia presentada en las 7.˚ Jornadas Nacionales de Investigación en Arte en Argentina. Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de la Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/38640
De Rueda, M. A. y Guzmán, G. (2018). Modernidad artística y giro decolonial. Arte e Investigación, (14), 183-190. doi: 10.24215/24691488e014
Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.
Dominique Ingres, J. A. (1851-1853). La princesa de Broglie [Pintura]. Recuperado de https://www.metmuseum.org/art/collection/search/459106
Dubois, P. (2015). El acto fotográfico y otros ensayos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Marca.
Dussel, E. (1996). Filosofía de la liberación. Bogotá, Colombia: Nueva América.
Escobar, T. (1998). Las otras modernidades. Notas sobre la modernidad artística en el Cono Sur: el caso paraguayo. Recuperado de http://www.esteticas.unam.mx/edartedal/PDF/Queretaro/complets/TicioEscobar.PDF
Facio, S. (1994). La fotografía en la Argentina. De 1840 a nuestros días. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La azotea.
Flores Ballesteros, E. (2003). Lo nacional, lo local, lo regional en América Latina: de la modernidad a la globalización y la antiglobalización. Revista Huellas, (3), 31-44. Recuperado de http://bdigital.uncu.edu.ar/167
Francastel, P. (1960). Pintura y sociedad. Nacimiento y destrucción del espacio plástico. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Emecé.
Freund, G. (2006). La fotografía como documento social. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Gómez J. (1986). La fotografía en la Argentina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Abadía.
González, V. (2011). Fotografía argentina. 1840-2010. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación Alonso y Luz Castillo.
Isola, L. (2015). Aby Warburg. La pervivencia de las imágenes. Chuy. Revista de Estudios Literarios Latinoamericanos, 2(2), 167-171. Recuperado de http://revistasuntref.com.ar/index.php/chuy/article/view/129/156
Jauretche, A. (1997). El medio pelo en la sociedad argentina. Apuntes para una sociología nacional. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: A. Peña Lillo.
Jay, M. (2003). Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Krauss, R. (1990). Lo fotográfico: Por una teoría de los desplazamientos. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Malosetti Costa, L. (2001). Los primeros modernos. Arte y sociedad en Buenos Aires a fines del siglo XIX. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: FCA.
Mignolo, W. (1995). Occidentalización, imperialismo, globalización: herencias coloniales y teorías postcoloniales. Revista Iberoamericana, 61(170-171), 27-40. Recuperado de https://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/view/6392
Pestarino, J. (2014-2016). La imagen fotográfica bajo la mirada antropológica. El caso de la Sociedad Fotográfica Argentina de Aficionados (Tesis de licenciatura). Recuperado de http://antropologia.filo.uba.ar/sites/antropologia.filo.uba.ar/files/documentos/Pestarino%20-%20Tesis.pdf
Rancière, J. (2013). Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Bordes Manantial.
Rancière, J. (2014). El reparto de lo sensible. Política y filosofía. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
Shumway, N. (1993). La invención de la Argentina. Historia de una idea. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Emecé.
Tell, V. (2013). Gentlemen, gauchos y modernización. Una lectura del proyecto de la Sociedad Fotográfica Argentina de Aficionados. Caiana, (3) 1-19.
Warburg, A. (2010). Atlas Mnemosyne. Madrid, España: Akal.
West S. (2004). Portraiture, (Kindle Edition). Oxford, Estados Unidos de Norteamérica: Oxford University Press.
Winckelmann J. J. (2011). Historia del arte en la Antigüedad. Madrid, España: Akal.
Zea, L. (1990). Discurso desde la marginación y la barbarie. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.