An Award to Foreigners. National Salon (1918-1930)
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e009Keywords:
National Salon, national art, nativismAbstract
The following article will analyze the award to the foreign artists granted in the National Salon between 1918 and 1930. By comparing the regulations of the different editions of the contest and the identification of the award-winning works, we will identify the function and sense of the award inside the Salon. This inquiry will be framed in the context of the aesthetic debates and the dynamics of the Argentine artistic field at the beginning of the 20th century.Downloads
References
Baldasarre, M. I. (2005). Terreno de debate y mercado para el arte español contemporáneo. Buenos Aires en los inicios del siglo XX. En D. Wechsler y A. Yayo (Coords.), La memoria compartida. España y la Argentina en la construcción de un imaginario cultural (1898-1950) (pp. 109-134). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Baldasarre, M. I. (2006). Los dueños del arte. Coleccionismo y consumo cultural en Buenos Aires. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Edhasa.
Baldasarre, M. I. (2007). La otra inmigración. Buenos Aires y el mercado del arte italiano en los comienzos del siglo veinte. Florencia, Italia: Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz.
Bellas Artes. (6 de octubre de 1918). La Nación, p. 5
Comisión Nacional de Bellas Artes. (1913 a 1930). Salón Nacional de Bellas Artes. Catálogo Anual. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Comisión Nacional de Bellas Artes (CNBA).
Comisión Nacional de Bellas Artes. (1931). Resumen de la obra realizada durante la presidencia del arquitecto Martín Noel. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Comisión Nacional de Bellas Artes (CNBA).
Fara, C. (2015). Buenos Aires expuesta. Pinturas sobre el paisaje urbano en el Salón Nacional de Bellas Artes 1911-1939. Anales del IAA, 44(1), 59-76. Recuperado de http://www.iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/132/120.
Fasce, P. (2018). El noroeste argentino como entrada al mundo andino: nativismo y americanismo en los debates estéticos de principios del siglo XX. Artelogie, (12). Recuperado de https://journals.openedition.org/artelogie/1843
Gluzman, G. (2018). Otras protagonistas del arte argentino: las mujeres artistas en los Salones Nacionales (1924-1939). Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, (71), 51-79. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rieb/n71/2316-901X-rieb-71-00051.pdf
Los premios del Salón Nacional (24 de septiembre de 1920). La Nación, p. 4.
Malosetti Costa, L. (2000). Primeros modernos. Arte y sociedad en Buenos Aires a fines del siglo XIX. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Mantovani, L. (noviembre de 2018). Entre aguafuertes y bordados. El lugar de las artes decorativas en el Salón Nacional (1911-1919). Ponencia presentada en la II Jornada Plenaria del Instituto de Altos Estudios Sociales, Universidad Nacional de San Martín, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Muñoz, M. A. (1998). Un campo para el arte argentino. En D. Wechsler (Coord.), Desde la otra vereda. Momentos en el debate por un arte moderno en la Argentina (1880-1960) (pp. 43-82). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Jilguero.
Penhos, M. (1999). Nativos en el salón. Artes plásticas e identidad en la primera mitad del siglo XX. En M. Penhos y D. Wechsler (Coords.), Tras los pasos de la norma. Salones Nacionales de Bellas Artes (1911-1989) (pp. 111-152). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Jilguero.
Penhos, M. y Wechsler, M. (Coords.) (1999). Tras los pasos de la norma. Salones Nacionales de Bellas Artes (1911-1989). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Jilguero.
Schiaffino, E. [1910] (1982). La evolución del gusto artístico en Buenos Aires. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Editorial Bellas Artes.
Wechsler, D. (1999). Salones y contra-salones. En M. Penhos y D. Wechsler (Coords.), Tras los pasos de la norma. Salones Nacionales de Bellas Artes (1911-1989) (pp. 41-98). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Jilguero.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.