Didactic Writings by Artists (1880–1940)
Approach to Drawing Instruction Manuals
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e070Keywords:
drawing manual, 19th and 20th centuries, artistic literature, artistic educationAbstract
During the nineteenth century and the be ginning of the twentieth century, there was a significant growth in the production of drawing manuals in Spanish for schoolchil dren in the Hispanic American region. These texts, to varying degrees, dealt with linguis tic, technical-theoretical, and historical as pects, as well as reflections on artistic work. The aim of this article is to present part of our research on drawing books published by artists in Buenos Aires between 1880 and 1940. We postulate that these manuals, as artist’s didactic writings, were part of their strategies for insertion, visualization and legitimization of their profession and artis tic production. We also propose theoreti cal-methodological paths for their investi gation.Downloads
References
Agosti, B., Blanc, J., Cropper, E. y Pfisterer, U. (2008). La littérature artistique: textes et éditions [La literatura artística: textos y ediciones]. Perspective, (2), 172-188.
Baxandall, M. (1989). Modelos de intención. Blume.
Blanco Fernández, A. (2005). La evolución de los libros de texto de dibujo de la enseñanza oficial de bachillerato en el estado español de 1857 a 1993 [Tesis doctoral, Universitat Politècnica de Catalunya].
Bordes, J. (2006). La infancia del artista o las fuentes del Nilo. Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Bordes, J. (2007). La infancia de las vanguardias. Cátedra.
Bozal, V. (Ed.). (1999). Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (Vol. II). Visor.
Brechenmacher, F. (2022). Knowing by Drawing: Geometric Material Models in Nineteenth-Century France [Conocer dibujando: modelos materiales geométricos en la Francia del siglo XIX]. En M. Friedman & K. Krauthausen (Eds.), Model and Mathematics: From the 19th to the 21st Century (pp. 53-143). Cham.
Brett, D. (1986). Drawing and the Ideology of Industrialization [El dibujo y la ideología de la industrialización]. Design Issues, (2), 59-72.
Caravaca, J., Daniel, C. y Plotkin, M. (2018). Saberes desbordados. IDES.
Carbone, G. (2003). Libros escolares. Una introducción a su análisis y evaluación. FCE.
Cardoso, R. (2005). A Preliminary Survey of Drawing Manuals in Britain, c.1825–1875 [Un estudio preliminar sobre los manuales de dibujo en Gran Bretaña, circa 1825–1875]. En M. Romans (Org.), Histories of Art and Design Education (pp. 19–32). Intellect.
Collados Cardona, E. (2010). La enseñanza del Dibujo a través de los libros de texto de educación obligatoria publicados en España (1915-1990). Revista de educación, (352), 517-544.
Cooperstein, S. (2019). Reading between the lines: drawing habits in nineteenth-century France [Leyendo entre líneas: hábitos de dibujo en la Francia del siglo XIX] [Tesis doctoral, McGill University]. https://escholarship.mcgill.ca/concern/theses/db78th46s
Cuenca, M. L. (2019). Las cartillas de dibujo de la Biblioteca del Museo del Prado. En M. L. Cuenca, A. Hernández Pugh & J. Matilla Rodríguez (Coords.), El maestro de papel (pp. 69–87). Museo del Prado.
Cucuzza, H. (Dir.), y Spregelburd, R. (Codir.). (2012). Historia de la lectura en la Argentina. Calderón.
Creager, A., Grote, M., y Leong, E. (2020). Learning by the book: Manuals and handbooks in the history of science [Aprendiendo del libro: manuales y guías de la historia de la ciencia]. BJHS Themes, (5), 1–13.
DaCosta Kaufmann, T., Joyeux-Prunel, B., y Dossin, C. (Eds.). (2015). Circulation in the Global History of Art [Circulaciones en la historia del arte global]. Ashgate.
Davis, E. (1992). Training the eye and the hand: Drawing books in nineteenth-century America [Entrenando el ojo y la mano: libros de dibujo en los Estados Unidos del siglo XIX] [Tesis doctoral, Columbia University].
D’Enfert, R. (2003). L’enseignement du dessin en France [La enseñanza del dibujo en Francia]. Belin.
D’Enfert, R. y Lagoutte, D. (2004). Un art pour tous [Un arte para todos]. INRP.
Errázuriz, L. (1994). Historia de un área marginal (1797-1993). Universidad Católica de Chile.
Escolano, A. (1998). Historia ilustrada del libro escolar en España. Fundación Ruipérez.
Ginger, A. (2020). Instead of Modernity [En lugar de la Modernidad]. Manchester University Press.
Gombrich, E. (1979). Arte e ilusión. Editorial Gustavo Gili.
Gómez Molina, J., Cabezas, L. y Bordes, J. (2008). El manual de dibujo. Cátedra.
Heck, M. (Dir.). (2018). LexArt: les mots de la peinture [Las palabras de la pintura]. Presses universitaires de la Méditerranée.
Heilmann, M., Nanobashvili, N., Pfisterer, U. y Teutenberg, T. (Eds.). (2014). Punkt, Punkt, Komma, Strich [Punto, punto, coma, guión]. Klinger.
Korzenik, D. (1986). Drawn to Art: The Nineteenth Century American Dream [Atraídos por el arte: el sueño americano del siglo XIX]. University Press of New England.
Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Manantial.
Maës, G. (2023). Enseignement du dessin et perspectives transnationales: réflexions à partir du cas de Jean-Baptiste Descamps (1715-1791) [Dibujo de enseñanza y perspectivas transnacionales: reflexiones a partir del caso de Jean-Baptiste Descamps (1715-1791)]. En A. Perrin-Khelissa & E. Roffidal (Eds.), Réseaux et académies d’art au siècle des Lumières en province (pp. 172-185).
Mainardi, P. (2022). Learning to Draw Landscape in Nineteenth-Century France. Nineteenth-Century Art Worldwide, (22). https://doi.org/10.29411/ncaw.2022.21.2.2
Marzio, P. (1976). The Art Crusade: An Analysis of American Drawing Manuals, 1820–1860 [La cruzada de arte: un análisis de los manuales de dibujo estadounidenses, 1820-1860]. Smithsonian Studies in History and Technology, (34), 8–94.
Moyinedo, S. (2008). Aspectos discursivos de la circulación artística. Ensayos. Historia y teoría del arte, (15), 54-82. Universidad Nacional de Colombia.
Murgia, C. (2003). The Rouillet Process and Drawing Education in Mid-Nineteenth-Century France [El proceso Rouillet y la educación sobre el dibujo en la Francia de mediados del siglo XIX]. Nineteenth-Century Art Worldwide, (3). http://www.19thc-artworldwide.org/winter03/243-the-rouillet-process-and-drawing-education-in-mid-nineteenth-century-france
Nanobashvili, N. y Teutenberg, T. (Eds.). (2019). Drawing Education. Worldwide! Continuities. Transfers. Mixtures [Educación en dibujo ¡A nivel mundial! Continuidades. Transferencias. Mezclas]. Heidelberg University Publishing.
Nesbit, M. (1986). Ready-Made Originals: The Duchamp Model [Originales ready-made: el modelo Duchamp]. October, (37), 53-64.
Ossenbach Sauter, G. y Somoza Rodríguez, J. (2009). Los manuales escolares como fuente para la historia de la educación en América Latina. UNED.
Palumbo Dória, R. (2021). Entre o belo e o útil: manuais e práticas do ensino do desenho no Brasil [Entre lo bello y lo útil: manuales y prácticas para la enseñanza del dibujo en Brasil]. Editoria Universidade Estadual de Campinas.
Rodríguez Ortega, N. (Dir.). (2009). Teoría y literatura artística en la sociedad digital. Trea.
Rodríguez Ortega, N. y Taín Guzmán, M. (Coords.). Teoría y literatura artística en España: revisión historiográfica y estudios contemporáneos.
Schlosser, J. (1976). La literatura artística. Cátedra.
Stankiewicz, M. (1986). Drawing Book Wars. Visual Arts Research, 12(2), 59-72.
Teutenberg, T. (2018). The Eye of Modernity. En K. Sexton Farnham (Ed.), Architecture and the Body [Arquitectura y cuerpo] (pp. 159-176). Taylor and Francis.
Tosi, C. (2018). Escritos para enseñar. Paidós.
Verón, E. (1987). La semiosis social. Gedisa.
Vratskidou, E. (2018). A third art history? The role of artistic practice in the shaping of the discipline [¿Una tercera historia del arte? El papel de la práctica artística en la configuración de la disciplina]. Journal of Art Historiography, (19), 1-21.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.



