Embodied Views Towards the Past

Histories of Performing Arts, Archives and Affections

Authors

  • María Eugenia Bifaretti Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano (IHAA). Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e061

Keywords:

Performing arts, History, Archive, Body, Affections

Abstract

This text broaches the problem about ways of historicizing performing practices as ephemeral events traversed by the body. If they are apparently unrecoverable once it happened, from what voices can we build their stories? Which materials set up their archives? What place does the body and memory take? After first approaches to three performing artists personal archives from La Plata —Laura Valencia, Nora Oneto, Carolina Donnantuoni— it aims to think about stage event remains as essential sources for developing the histories of local performing arts from a critical, situated and affective perspective. In addition, it considers the ways of looking towards the past that those materials, embodied memories and singular stories enable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. Programa Universitario de Estudios de Género, Universidad Nacional Autónoma de México.

Benjamin, W. ([1968] 2010). Ensayos escogidos. El cuenco de plata.

Dubatti, J. (2008). Cartografía Teatral: Introducción al Teatro Comparado. Atuel.

Dubatti, J. (2011). Introducción a los Estudios Teatrales. Libros de Godot.

Dubatti, J. (2019). Teatro y territorialidad. Perspectivas de Filosofía del Teatro y Teatro Comparado. Gedisa.

Fischer-Lichte, E. (2011) Estética de lo performativo. Abada.

Foucault, M. ([1969] 2002). La Arqueología del saber. Siglo XXI Editores Argentina.

Garbatzky, I. (2021). Archivo latinoamericano en B. Colombi (coord.) Diccionario de términos críticos de la literatura y la cultura en América Latina. CLACSO.

Oneto, N. (1946). Archivo personal de la artista [archivo].

Pérez, M. (2014). Aportes queer para la representación del pasado. Aspectos políticos, epistemológicos y estéticos-formales [Tesis doctoral, Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires]. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/6083

Pollock, G. (2001). Visión, voz y poder: historias feministas del arte y marxismo. En K. Cordero e I., Sáenz (comps.). Crítica feminista en la teoría e historia del arte. (pp. 45-79). CONACULTA- FONCA.

Scott, J. W. (2001). Experiencia. La Ventana, (13), 42-73.

Taccetta, N. (2020). Resto y archivo: la arqueología como resistencia. ArtCultura, 22(40), 28- 47. https://doi.org/10.14393/artc-v22-n40-2020-56963

Taylor, D. (2010). Performance. Asunto Impreso.

Tello, A. (2018). Anarchivismo. Tecnologías políticas del archivo. La Cebra.

Valencia, L. (1963). Archivo personal de la artista [archivo].

Published

2024-06-13

How to Cite

Bifaretti , M. E. (2024). Embodied Views Towards the Past: Histories of Performing Arts, Archives and Affections. Boletín De Arte, (26), e061. https://doi.org/10.24215/23142502e061