The Body of the World in Three Hundred Boxes

Bernardo Croce’s Stereoscopic Trips (1910-1940)

Authors

  • Diego Guerra Centro de Investigación en Arte, Materia y Cultura. Instituto de Investigación en Arte y Cultura Dr. Norberto Griffa. Universidad Nacional de Tres de Febrero

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e018

Keywords:

Bernardo Croce, Argentina, amateurism, stereoscopy, Photography

Abstract

A few years ago, a collection of five thousand stereoscopic glass plates from the early 20th century was found in Buenos Aires. It belonged to late Bernardo Croce, an Argentine doctor and amateur photographer. The images, produced within the framework of family life, bourgeois leisure and world travel, are historically inscribed in the beginnings of the massification of photography and, at the same time, in the specificity of the stereoscopic system as a late vulgarization of the epistemological reformulation of the status of vision in the 19th century. This article proposes to reflect, on the phenomenon of stereoscopy and its links with art, photomechanical representation and mass culture, as well as some methodological problems raised by this type of object in relation to its patrimonialization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Becquer Casaballe, A. y Cuarterolo, M. A. (1983). Imágenes del Río de la Plata. Crónica de la fotografía rioplatense 1840-1940. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Editorial del fotógrafo.

Benjamin, W. [1936] (1989). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En Discursos interrumpidos I (pp. 15-57). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Taurus.

Bibliografía. (julio de 1894). Revista Fotográfica Ilustrada del Río de la Plata, 1(11), 176. Boure [sic por Bourée], H. (1929). Consejos a los estereoscopistas. Foto-Magazine, 3(32), 300-301.

Chéroux, C. (2013). Breve historia del error fotográfico. Ciudad de México, México: Vestalia Ediciones.

Crary, J. (2008). Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo xix. Murcia, España: Cendeac.

Darrah, W. C. (1997). The World of Stereographs [El mundo de las estereografías]. Michigan, Estados Unidos: Land Yacht Press.

Donnadieu, A. L. (mayo de 1894). Observaciones sobre la separación en fotoestereoscopía. Revista Fotográfica Ilustrada del Río de la Plata, 1(9), 141-143.

Estereoscopía. Los anáglifos por virajes. (20 de febrero de 1930). Foto-Magazine, 3(36), 420-422.

Facio, S. (1995). La fotografía en la Argentina. Desde 1840 a nuestros días. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Azotea.

Frizot, M. (2009). El imaginario fotográfico. Ciudad de México, México: Vestalia Ediciones.

Irvin, S. (2005). Appropriation and Authorship in Contemporary Art [Apropiación y autoría en el arte contemporáneo]. British Journal of Aesthetics, 45(2), 123-137. https://doi.org/10.1093/aesthj/ayi015

Phillips, C. (1997). El tribunal de la fotografía. En G. Picazo y J. Ribalta (Comps.), Indiferencia y singularidad. La fotografía en el pensamiento artístico contemporáneo (pp. 59-98). Barcelona, España: MACBA.

Prensa estereoscópica. (julio de 1894). Revista Fotográfica Ilustrada del Río de la Plata, 1(11), 173.

Revista de periódicos. (enero de 1894). Revista Fotográfica Ilustrada del Río de la Plata, 1(5), 79-80.

Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. Ciudad de México, México: Alfaguara.

Tagg, J. (2005). El peso de la representación. Ensayos sobre fotografías e historias. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Tell, V. (2017). El lado visible. Fotografía y progreso en la Argentina a fines del siglo xix. San Martín, Argentina: UNSAM.

Published

2020-09-30

How to Cite

Guerra, D. (2020). The Body of the World in Three Hundred Boxes: Bernardo Croce’s Stereoscopic Trips (1910-1940). Boletín De Arte, (20), e018. https://doi.org/10.24215/23142502e018