Man, mud, fire ... the Rescue of the Origin. Contributions to the Potter’s Pedagogy

Authors

  • Liliana E. Nicolai Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

Keywords:

Pedagogy, potter, ancestral cultures, survival

Abstract

The present work tries to put in value the figure of the master potter from Berisso Carlos Moreyra as a promoter of a pedagogy of approaching the forms of ceramic production of original cultures of the American region, rescuing his productive and symbolic universe. His pedagogical proposal —centered on the transfer of knowledge in the manner of the ancients— is linked to his workshop Man, mud, fire, which is not only a place, but it also exceeds its borders in a conceptual proposal of survival and updates that ancestral knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu, P. (1988). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid, España: Taurus.

De Quiroga, A. P. (1991). Matrices de aprendizaje. Constitución del sujeto en el proceso de conocimiento. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones cinco.

Dillon, V.; Tarela, M. I. y Melo, F . ( 2016). Puertas de barro y fuego-Caminos formativos en la Cátedra Taller Cerámica Complementaria. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/52720

Freire, P. (2018). Cartas a quien pretende enseñar. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

García Canclini, N. (2001). La producción simbólica. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.

Rogoff, B. (1997). Los tres planos de la actividad sociocultural: apropiación participativa, participación guiada y aprendizaje. En J. Wertsch, P. del Río y A. Álvarez (Eds.), La mente sociocultural. Aproximaciones teóricas y aplicadas (pp. 111-128). Madrid, España: Fundación Infancia y Aprendizaje.

Published

2019-08-28

How to Cite

Nicolai, L. E. (2019). Man, mud, fire . the Rescue of the Origin. Contributions to the Potter’s Pedagogy. Octante, (4), e034. Retrieved from https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/octante/article/view/815

Issue

Section

Recapitulaciones