On the Spatial Turn, or Horizontal Art History

Authors

  • Piotr Piotrowski
  • Berenice Gustavino Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e006

Keywords:

History of art, horizontal story, geohistory, global history, modern Art

Abstract

This article is the Spanish version of «On the Spatial Turn, or Horizontal Art History» by the Polish art historian Piotr Piotrowski (1952-2015). It was published for the first time in English and in Czech in Umění / Art (N.º 5, 2008, pp. 378-383), journal of the Institute of Art History of the Academy of Sciences of the Czech Republic. In 2014 it was translated into French by Katarzyna Cohen and included in the volume by Kantuta Quirós and Aliocha Imhoff (eds.), Géo-esthétique (Paris: B42). Desiderio Navarro translated it for the Congress of the International Association of Art Critics held in Cuba in 2016. It was later published on the Polonica Hispanica websites and the Criterios magazine. In 2017 it was included in the third volume of Denken Pensée Thought Myśl, e-zine de Pensamiento Cultural Europeo . This translation was made from the French version of 2014.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ades, D. (1989). Art in Latin America. The Modern Era, 1820-1980 [Arte en Iberoamérica, 1820-1980]. New Haven, Estados Unidos; Londres, Inglaterra: Yale University Press.

Appadurai, A. (1996). Modernity at Large. Cultural Dimensions of Globalization [La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización]. Minnesota, Estados Unidos: University of Minnesota Press.

Beck, U. (2005). Power in the Global Age: A New Political Economy [Poder en la era global: una nueva economía política]. Cambridge, Inglaterra: Polity Press.

Belting, H. (2003). Art History after Modernism [La historia del arte después de la modernidad]. Chicago, Estados Unidos; Londres, Inglaterra: Chicago University Press.

Bhabha, H. (2007). Preface to the Routledge Classics Edition. En The location of culture [El lugar de la cultura] (pp. 9-25). Londres, Inglaterra; Nueva York, Estados Unidos: Routledge.

Breton, A. (1972). Position politique du surréalisme [Posición política del surrealismo]. Paris, Francia: Denoel-Gonthier.

Bryson, N. (1992). Art in Context [Arte en contexto]. En R. Cohen (Ed.), Studies in Historical Change. Virginia, Estados Unidos: The University of Virginia Press.

Clark, J. (1998). Modern Asian Art [Arte moderno asiático]. Honolulu, Estados Unidos: University of Hawai’i Press.

Foster, S. C. (1998). The Eastern Dada orbit: Russia, Georgia, Ukraine, Central Europe and Japan [La órbita de Dada en los países del Este: Rusia, Georgia, Ucrania, Europa Central y Japón]. En Janecek, G., Toshiharu, O. (Eds.). Crisis and the Arts. The History of Dada, Vol 4. Nueva York, Estados Unidos: G. K. Hall & Co.

Foster, H., Krauss, R., Bois, Y. (2004). Art since 1900: Modernism, Antimodernism, Postmodernism [Arte desde 1900: modernidad, antimodernidad, posmodernidad]. Londres, Inglaterra: Thames & Hudson.

Kaufmann, T. (2002). National Stereotypes, Prejudice, and Aesthetic Judgments. En M. Holy, K. Moxey (Eds.), Art History, Aesthetics and Visual Studies [Estereotipos nacionales, prejuicios y juicios estéticos] (pp. 71-84). Massachusetts, Estados Unidos: Sterling and Francine Clark Art Institute.

Kaufmann, T. (2004). Toward a Geography of Art [Hacia una geografía del arte]. Chicago, Estados Unidos y Londres, Inglaterra: The University of Chicago Press.

Kaufmann, T. y Pilliod, E. (Eds.). (2005). Time and Place: Essays in The Geohistory of Art [Tiempo y lugar: Ensayos sobre la geohistoria del arte]. Aldershot, Inglaterra; Nueva Jersey, Estados Unidos: Ashgate Publishing Co.

Milevska, S. (2007). Is Balkan Art History Global? En J. Elkins (Ed.), Is Art History Global? [¿Es global la historia del arte de los Balcanes?]. Nueva York, Estados Unidos: Routledge.

Mosquera, G. (2005). The Marco Polo Syndrome. Some Problems around Art and Eurocentrism [El síndrome de Marco Polo. Algunos problemas alrededor de arte y eurocentrismo]. En Z. Kocur, S. Leung (Eds.), Theory in Contemporary Art since 1985 (pp. 218- 225). Londres, Inglaterra; Malden, Estados Unidos: Blackwell Publishing.

Orišková, M. (2002). Dvojhlasné dejiny umenia [Dos voces en la historia del arte]. Bratislava, Eslovaquia: Petrus.

Pejić, B., Elliot, D. (Eds.). (1999). Art and Culture in post-Communist Europe [Arte y Cultura en la Europa post-Comunista]. Estocolmo, Suecia: Moderna Museet.

Piotrowski, P. (2005). Awangarda w cieniu Jałty: Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latch 1945-1989 [Vanguardia en la sombra de Yalta. Arte en Europa del Este, 1945-1989]. Poznań, Polonia: Dom Wydawniczy Rebis.

Piotrowski, P. (2006). On ‘Two Voices of Art History’. En P. Piotrowski, K. Bernhardt, Katja (Eds.), Grenzen überwindend. Festschrift für Adam S. Labuda zum 60. Geburstag [Sobre las dos voces en la historia del arte] (pp. 42-56). Berlin: Lukas Verlag.

Ramírez, M. C. (1996). Brokering Identities: Art Curators and the Politics of Cultural Representations. En R. Greenberg, B. W. Ferguson, S. Nairne (Eds.), Thinking about Exhibitions [Mediación identitaria: los curadores del arte y las políticas de representación cultural] (pp. 21-38). Londres, Inglaterra; Nueva York, Estados Unidos: Routledge.

Rogoff, I. (2003). Engendering Terror. En U. Biemann (Ed.), Geography and the Politics of Mobility [Engendrando el terror]. Viena, Austria y Colonia, Alemania: Generali Foundation y Verlag der Buchhandlung Walter Koenig, pp. 53.

Said, E. W. (1978). Orientalizm [Orientalismo]. Poznán, Polonia: Zysk.

Smith, A. D. (1998). Nationalism and Modernism. A Critical Survey of Recent Theories of Nations and Nationalism [Nacionalismo y Modernidad. Acerca de la idea moderna de Nación]. Londres, Inglaterra y Nueva York, Estados Unidos: Routledge.

Wolff, L. (1994). Inventing Eastern Europe. The Map of Civilization on the Mind of the Enlightenment [Inventando Europa del Este. El mapa de la civilización en la mente de la Ilustración]. Stanford, Estados Unidos: Stanford University Press.

Zabel, I. (1998). «We» and The «Others». En E. Cúfer, V. Misiano (Eds.), Interpol. The Art Show Which Divided East and West [«Nosotros» y los «Otros»]. Ljubljana, Eslovenia; Moscú, Rusia: IRWIN y Moscow Art Magazine.

Published

2018-10-19

How to Cite

Piotrowski, P., & Gustavino, B. (2018). On the Spatial Turn, or Horizontal Art History. Boletín De Arte, (18), e006. https://doi.org/10.24215/23142502e006

Issue

Section

Approaches