Deep Waters, Dormant Waters. Ricardo Warecki and the Cultural Landscape of the River
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e004Keywords:
Modern art, nature and landscape, Paraná River, Ricardo WareckiAbstract
Water and nature were persistent issues in theartistic production of Ricardo Warecki during theinterwar years and the post-war period. The ParanáRiver becomes the argument of scenarios where thestillness of a landscape in which men and womensuspend their activities to rest prevails. The articleanalyzes the way in which Warecki discovers andimagines his daily surroundings through a series ofpaintings, drawings and prints that have as motivenatural scenarios whose protagonists are the spaceof the river and the ravine, the rural areas, or thepresence of the architecture that occupies territoriestransforming the visible aspect of the suburb andthe city.Downloads
References
Campazas, A. (1997). Historia de los barrios de Rosario. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.
Cardozo, L. y Spinassi, E. (1973). Las comunidades indígenas. Las artesanías, el folklore y lo mágico. En Paraná, el pariente del mar (pp. 321-392). Rosario, Argentina: Biblioteca.
Frisby, D. (2007). La ciudad comparada. Viena no es Berlín. En Paisajes urbanos de la modernidad. Exploraciones críticas (pp. 179-200). Bernal, Argentina: UNQ/Prometeo Libros.
Guy, D. y Wolfson, L. (1988). Refinería Argentina, 1888-1930: límites de la tecnología azucarera en una economía periférica. Desarrollo Económico, 28(111), 353-373.
Lhote, A. (1943). Tratado del paisaje. Buenos Aires, Argentina: Poseidón.
Marchán Fiz, S. (1986). Contaminaciones figurativas. Imágenes de la arquitectura y la ciudad como figuras de lo moderno. Madrid, España: Alianza.
Ortega y Gasset, J. (1991). La deshumanización del arte y otros ensayos de estética. Madrid, España: Alianza.
Prieto, A. (1973). El Paraná y su expresión literaria. En Paraná, el pariente del mar (pp. 395-420) Rosario, Argentina: Biblioteca.
Prieto, A. et.al. (2010). Ciudad de Rosario. Rosario, Argentina: Editorial Municipal de Rosario.
Rodríguez, A. (1944). La barranca y el río. Rosario, Argentina: Círculo de Prensa de Rosario.
Roldán, D. (2008). Tiempo libre, ciudad e higiene. Las experiencias balnearias en Rosario, Argentina (1886-1940). Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 12 (262), s/p.
Romero, L. A. (1990). Buenos Aires en la entreguerra: libros baratos y cultura de los sectores populares. En D. Armus (Comp.). Mundo urbano y cultura popular. Estudios de Historia Social Argentina (pp. 39-89). Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Rouse, Y. y Nordal, K. (1995). Luz del Norte (catálogo de exposición). Madrid, España: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Sarlo, B. (2004) [1992]. La imaginación técnica: sueños modernos de la cultura argentina. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Sloan, K. (2007). Places of the Mind. British Watercolour Landscapes 1850-1950 (catálogo de exposición). London, England: Thames & Hudson/The British Museum.
Torre, J.C. y Pastoriza, E. (2002). La democratización del bienestar. En J.C. Torre (Dir. de tomo), Nueva Historia Argentina. Los años peronistas (1943-1955) (pp. 257-310). Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Veliscek, E. (2013). El río, el barrio y el paisaje: grabados de Ricardo Warecki y Santiago Minturn Zerva hacia los años cuarenta. Separata, (18), 32-46.
Veliscek, E. (2015). Ricardo Warecki, el impacto de los nacionalismos y las perspectivas folklóricas. Avances. Revista de Artes, (25), 361-375.
Veliscek, E. (2016a). Panteón de los héroes. Retratos de próceres e imaginario nacionalista en el Círculo de la Prensa de Rosario. Avances. Revista de Artes, (26), 291-303.
Veliscek, E. (2016b). Salones de grabado en Rosario. Del Museo Municipal de Bellas Artes a la Asociación Amigos del Arte. Arte y Sociedad. Revista de Investigación, (11), 1-12.
Vonnegut, K. (1952). El piano. Washington, Estados Unidos: Charles Scribner’s Sons.
Warecki, R. (1941a). Ilustración para el texto «El hombre que leía a Kant», de Abel Rodríguez. Diario La Capital, s/p.
Warecki, R. (1941b). Ilustración para el texto «La barca», de Abel Rodríguez. Diario La Capital, s/p.
Warecki, R. (ca. 1945). Río [Pintura]. Concordia, Argentina: Museo Municipal de Artes Visuales de Concordia.
Warecki, R. (1944). Usina [Xilografía]. Rosario, Argentina: Colección Ricardo Truffer-Warecki.
Warecki, R. (1952). La pintura, evasión y superación de lo imitativo. Naturalismo. Sensualismo. Humanismo. Litoral, (1), 49-58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.