Deep Waters, Dormant Waters. Ricardo Warecki and the Cultural Landscape of the River

Authors

  • Elisabet Veliscek Centro de Investigaciones del Arte Argentino y Latinoamericano. Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e004

Keywords:

Modern art, nature and landscape, Paraná River, Ricardo Warecki

Abstract

Water and nature were persistent issues in theartistic production of Ricardo Warecki during theinterwar years and the post-war period. The ParanáRiver becomes the argument of scenarios where thestillness of a landscape in which men and womensuspend their activities to rest prevails. The articleanalyzes the way in which Warecki discovers andimagines his daily surroundings through a series ofpaintings, drawings and prints that have as motivenatural scenarios whose protagonists are the spaceof the river and the ravine, the rural areas, or thepresence of the architecture that occupies territoriestransforming the visible aspect of the suburb andthe city.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Campazas, A. (1997). Historia de los barrios de Rosario. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.

Cardozo, L. y Spinassi, E. (1973). Las comunidades indígenas. Las artesanías, el folklore y lo mágico. En Paraná, el pariente del mar (pp. 321-392). Rosario, Argentina: Biblioteca.

Frisby, D. (2007). La ciudad comparada. Viena no es Berlín. En Paisajes urbanos de la modernidad. Exploraciones críticas (pp. 179-200). Bernal, Argentina: UNQ/Prometeo Libros.

Guy, D. y Wolfson, L. (1988). Refinería Argentina, 1888-1930: límites de la tecnología azucarera en una economía periférica. Desarrollo Económico, 28(111), 353-373.

Lhote, A. (1943). Tratado del paisaje. Buenos Aires, Argentina: Poseidón.

Marchán Fiz, S. (1986). Contaminaciones figurativas. Imágenes de la arquitectura y la ciudad como figuras de lo moderno. Madrid, España: Alianza.

Ortega y Gasset, J. (1991). La deshumanización del arte y otros ensayos de estética. Madrid, España: Alianza.

Prieto, A. (1973). El Paraná y su expresión literaria. En Paraná, el pariente del mar (pp. 395-420) Rosario, Argentina: Biblioteca.

Prieto, A. et.al. (2010). Ciudad de Rosario. Rosario, Argentina: Editorial Municipal de Rosario.

Rodríguez, A. (1944). La barranca y el río. Rosario, Argentina: Círculo de Prensa de Rosario.

Roldán, D. (2008). Tiempo libre, ciudad e higiene. Las experiencias balnearias en Rosario, Argentina (1886-1940). Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 12 (262), s/p.

Romero, L. A. (1990). Buenos Aires en la entreguerra: libros baratos y cultura de los sectores populares. En D. Armus (Comp.). Mundo urbano y cultura popular. Estudios de Historia Social Argentina (pp. 39-89). Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Rouse, Y. y Nordal, K. (1995). Luz del Norte (catálogo de exposición). Madrid, España: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Sarlo, B. (2004) [1992]. La imaginación técnica: sueños modernos de la cultura argentina. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Sloan, K. (2007). Places of the Mind. British Watercolour Landscapes 1850-1950 (catálogo de exposición). London, England: Thames & Hudson/The British Museum.

Torre, J.C. y Pastoriza, E. (2002). La democratización del bienestar. En J.C. Torre (Dir. de tomo), Nueva Historia Argentina. Los años peronistas (1943-1955) (pp. 257-310). Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Veliscek, E. (2013). El río, el barrio y el paisaje: grabados de Ricardo Warecki y Santiago Minturn Zerva hacia los años cuarenta. Separata, (18), 32-46.

Veliscek, E. (2015). Ricardo Warecki, el impacto de los nacionalismos y las perspectivas folklóricas. Avances. Revista de Artes, (25), 361-375.

Veliscek, E. (2016a). Panteón de los héroes. Retratos de próceres e imaginario nacionalista en el Círculo de la Prensa de Rosario. Avances. Revista de Artes, (26), 291-303.

Veliscek, E. (2016b). Salones de grabado en Rosario. Del Museo Municipal de Bellas Artes a la Asociación Amigos del Arte. Arte y Sociedad. Revista de Investigación, (11), 1-12.

Vonnegut, K. (1952). El piano. Washington, Estados Unidos: Charles Scribner’s Sons.

Warecki, R. (1941a). Ilustración para el texto «El hombre que leía a Kant», de Abel Rodríguez. Diario La Capital, s/p.

Warecki, R. (1941b). Ilustración para el texto «La barca», de Abel Rodríguez. Diario La Capital, s/p.

Warecki, R. (ca. 1945). Río [Pintura]. Concordia, Argentina: Museo Municipal de Artes Visuales de Concordia.

Warecki, R. (1944). Usina [Xilografía]. Rosario, Argentina: Colección Ricardo Truffer-Warecki.

Warecki, R. (1952). La pintura, evasión y superación de lo imitativo. Naturalismo. Sensualismo. Humanismo. Litoral, (1), 49-58.

Published

2018-10-19

How to Cite

Veliscek, E. (2018). Deep Waters, Dormant Waters. Ricardo Warecki and the Cultural Landscape of the River. Boletín De Arte, (18), e004. https://doi.org/10.24215/23142502e004

Issue

Section

Approaches