Uropean Engravings at The Müller Gallery

A Programmatic Initiative in The 1940S

Authors

  • Alejo Gabriel Lo Russo Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e069

Keywords:

art, art exhibitions, art history

Abstract

In the 1940s, the Print Cabinet of the Müller Gallery was an exceptional case in Buenos Aires of art exhibition planning. On the sub ject of large temporary exhibitions of Euro pean art works from various periods inaugu rated in the city around that time, Müller’s project was characterized by the specificity of European engraving in historical perspec tive. Over the course of twelve years, the local public had the opportunity to see gra phic productions from the 15th to the 20th centuries in this space. Based on the study of this exhibition plan, we set out to analyze the discursive construction of the institution and its relationship with contemporary His tory of Art notions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chartier, R. (1990). La historia cultural redefinida: práctica, representaciones, apropiaciones. Punto de Vista, (39), 43-48.

Dibujos y grabados. (16 de mayo de 1920). La Nación.

Dolinko, S. (2016). Lecturas sobre el grabado en la Argentina a mediados del siglo XX. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (60), 31-48.

Edwards, S. (1999). Art and its Histories [El arte y sus historias]. Yale University Press.

El aguafuerte. Los maestros holandeses del siglo XVII. (1942b) [Catálogo]. Galería Müller.

El grabado en madera. Los maestros alemanes del siglo XVI. (1942a) [Catálogo]. Galería Müller.

Gracia, C. (2005). El mito de la historia del arte. Ars Longa: Cuadernos de Arte, (14-15), 255-264.

Hasan, O. (2010). El mito del progreso artístico. Estudio crítico de un concepto fundador del discurso sobre el arte desde el Renacimiento. Akal.

Haskell, F. (2002). El museo efímero. Los maestros antiguos y el auge de las exposiciones artísticas. Crítica.

Müller, F. (1940a). Pro Domo. En Exposición de aguafuertes de Rembrandt. [Catálogo] Galería Müller.

Müller, F. (1940b). El grabado original. En Exposición de grabados de Dürer. [Catálogo] Galería Müller.

Preziosi, D. (2009). The Art of Art History: A Critical Anthology [El arte de la historia del arte: una antología crítica]. Oxford University Press.

Rodríguez Viñuales, R. (1999). Salones y marchantes de arte en la Argentina. Archivo Español de Arte, 72 (286), 159-170.

Salón Müller. (16 de julio de 1915). La Nación.

Verhoogt, R. (2007). Art in Reproduction. Nineteenth-Century Prints after Lawrence Alma-Tadema, Joseph Israels and Ary Scheffer [Arte en reproducción. Grabados del siglo XIX según Lawrence Alma-Tadema, Joseph Israels y Ary Scheffer]. Amsterdam University Press.

Published

2025-06-02

How to Cite

Lo Russo , A. G. (2025). Uropean Engravings at The Müller Gallery: A Programmatic Initiative in The 1940S. Boletín De Arte, (26), e069. https://doi.org/10.24215/23142502e069