Spectators Topic: A Method
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e064Keywords:
Expectation, Thematology, Territoriality, TypologyAbstract
This article proposes a method for tracking, inventorying and systematizing a «tópica» (set of topics) of spectator references in fictional and non-fictional texts, in prose or verse. We call spectator topics to the thematic repertoire of «places» or thematic nuclei on the issue under study. The objective is to build a tool for writing a comparative history of theater spectators. The theoretical and epistemological basis are found in the philosophy of theatre, phenomenology and momparative studies of theatrical expectation.Downloads
References
Carpio, A. P. (1995). La Fenomenología. Husserl. En su Principios de Filosofía. Una introducción a su problemática (pp. 377-419). Glauco.
Castagnino, Raúl H. (1956). Teoría del Teatro. Nova.
Dubatti, J. (2010). Filosofía del Teatro II. Cuerpo Poético y Función Ontológica. Atuel.
Dubatti, J. (2012). Introducción a los estudios teatrales. Propedéutica. Atuel.
Dubatti, J. (2014). Filosofía del Teatro III. El teatro de los muertos. Atuel.
Dubatti, J. (2020a). Teatro y territorialidad. Perspectivas en Filosofía del Teatro y Teatro Comparado. Gedisa.
Dubatti, J. (2020b). Hacia una Historia Comparada del espectador teatral. En M. Bracciale Escalada y M. Ortiz Rodríguez (Comps.), De bambalinas a proscenio: perspectivas de análisis para el estudio de las artes escénicas (pp. 8-23). Universidad Nacional de Mar del Plata.
Dubatti, J. (Coord. y ed.) (2020c). Artistas-investigadoras/es y producción de conocimiento desde la escena. Una filosofía de la praxis teatral. Editorial de la Escuela Nacional Superior de Arte Dramático «Guillermo Ugarte Chamorro». https://www.ensad.edu.pe/ quienes-somos/direccion-de-investigacion/fondo-editorial/coleccion-artistas-investigadoras-es/
Dubatti, J. (2022). El acontecimiento teatral y sus literaturas argentinas: una mirada retrospectiva y prospectiva. Casos: literaturas de las historias y del espectador. En Actas del XXI Congreso Nacional de las Literaturas de la Argentina. Universidad Nacional de Jujuy. En prensa.
Dubatti, J. (2023a). Fenomenología de espectadores: tópica. En L. Lora y J. Dubatti (Coords. y eds.), Artistas-investigadoras/es y producción de conocimiento desde la escena. Una filosofía de la praxis teatral. Tomo IV (pp. 129-139). Fondo Editorial ENSAD. https://www.ensad.edu.pe/quienes-somos/direccion-de-investigacion/publicaciones/
Dubatti, J. (2023b). Tópica de espectadores: la construcción de un público teatral en Buenos Aires hacia 1901 según Medio siglo de farándula, de José J. Podestá. [Sic]. Revista arbitrada de la Asociación de Profesores de Literatura del Uruguay, (35), 62-69.
Dubatti, J. (2023c). Siete formas de pensar las/los espectadoras/es. Anuario 2022 del Centro Cultural de la Cooperación, s. p.
Dubatti, J. (2024a). Tópica de espectadores en textos de Juan Pablo Echagüe: «reclame» y misión de la élite en la construcción del teatro nacional. En Actas XIV Jornadas Nacionales y IX Jornadas Latinoamericanas de Investigación y Crítica Teatral. Ediciones Asociación Argentina de Investigación y Crítica Teatral. En prensa.
Dubatti, J. (2024b). Estudios Comparados de Expectación Teatral: fenomenología de espectadores. En A. Herrera y P. Sosa (Comps.), Rito, fiesta y carnaval. Las múltiples máscaras del teatro. Universidad Nacional de Catamarca. En prensa.
Echagüe, J. P. (1905). A propósito de Locos de verano. En Puntos de vista. Crónicas de bibliografía y teatro (pp. 173-180). Maucci.
Guillén, C. (1985). Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la Literatura Comparada. Crítica.
Husserl, E. (2012). La idea de la fenomenología. Herder.
Kartun, M. (2015). Escritos 1975-2015. Editorial Colihue, Col. Colihue Teatro, Serie Praxis Teatral. Recopilación y prólogo de J. Dubatti.
Lévinas, E. (2014). Alteridad y trascendencia. Arena Libros.
Lora, L. y J. Dubatti (Coords. y eds.) (2021). Artistas-investigadoras/es y producción de conocimiento desde la escena. Una filosofía de la praxis teatral. Tomo II. Fondo Editorial ENSAD. https://www.ensad.edu.pe/quienes-somos/direccion-de-investigacion/fondo-editorial/coleccion-artistas-investigadoras-es/
Lora, L. y J. Dubatti (Coords. y eds.) (2022). .Artistas-investigadoras/es y producción de conocimiento desde la escena. Una filosofía de la praxis teatral. Tomo III. Fondo Editorial ENSAD. https://www.ensad.edu.pe/quienes-somos/direccion-de-investigacion/fondo-editorial/coleccion-artistas-investigadoras-es/
Lora, L. y J. Dubatti (Coords. y eds.) (2023). Artistas-investigadoras/es y producción de conocimiento desde la escena. Una filosofía de la praxis teatral. Tomo IV. Fondo Editorial ENSAD. https://www.ensad.edu.pe/quienes-somos/direccion-de-investigacion/fondo-editorial/coleccion-artistas-investigadoras-es/
Mandoki, K. (2006a). Estética cotidiana y juegos de la cultura. Prosaica uno. Siglo XXI Editores.
Mandoki, K. (2006b). Prácticas estéticas e identidades sociales. Prosaica dos. Siglo XXI Editores.
Mandoki, K. (2007). La construcción estética del Estado y de la identidad nacional. Prosaica tres. Siglo XXI Editores.
Podestá, J. J. (1986). [1930]. Medio siglo de farándula. Memorias. Reedición facsimilar. Subsecretaría de Cultura de la Provincia de Buenos Aires, Dirección General de Escuelas y Cultura.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jorge Dubatti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.