Memories and Uses of The Past in Public Space
A Study on The Open Sky Museum of Ensenada
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e062Keywords:
Memory, Public Space, Uses of the Past, Murals, EnsenadaAbstract
The present work intends to inquire about a situated experience of construction of a narrative space of social memory about the 1955 coup d’état perpetrated by the Armed Forces in Argentina, namely, the Museo a Cielo Abierto Muralismo y Memoria. Registered within the wide range of possibilities on which the collective memory is anchored, the murals that make up this public policy that constitutes the Museum, become places of memory that have an eminently pedagogical function in the sense of intergenerational transmission and symbolic repair.Downloads
References
Archivo Nacional de la Memoria. (2010). Bombardeo del 16 de junio de 1955. Ministerio de Justicia y Derechos Humanos de La Nación.
Archivo Nacional de la Memoria. (2019). Investigación documental. Golpe de Estado de Septiembre de 1955. Ministerio de Justicia y Derechos Humanos de la Nación. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/golpe_estado_55_-_anm.pdf
Ardenne, P. (2007). Un Arte Contextual. Creación Artística en Medio Urbano, en situación, de intervención, de participación. CENDEAC.
Beo media. (16 de mayo de 2022). Ensenada y su museo a cielo abierto [Archivo de video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Yo9ELMNECK0
Groppo, B. (2002). Las políticas de la memoria. Sociohistórica, 11(12), 187-198. https://www.sociohistorica.fahce.unlp.edu.ar/issue/view/n11-12
Jelin, E. (2017). La lucha por el pasado: cómo construimos la memoria social. Siglo XXI Editores.
Koselleck, R. (1993). Futuro pasado. Para una semántica de los tiempos históricos. Ediciones Paidós Ibérica, S.A.
López Gijsberts, D. (13 de septiembre de 2022). Doce murales denuncian el horror del bombardeo de 1955 sobre Ensenada. Télam Digital. https://www.telam.com.ar/notas/202209/604755-murales-ensenada-bombardeo.html#:~:text=Durante%20el%20bombardeo%20del%2016,a%20fines%20del%20siglo%20XIX
Mannarino, J. M. (2022). Los crímenes de la “Libertadora”. El otro bombardeo. Haroldo. https://revistaharoldo.com.ar/nota.php?id=768
Nora, P. (1998). La aventura de Les lieux de mémoire. Ayer (32), 17-34. https://revistaayer.com/articulo/954
Líneas. (16 de septiembre de 2021). Conmovedores relatos del bombardeo que sufrió Ensenada en el ´55 [Archivo de video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=-QWVGxaxGAlI&t=502s
Padín, C. (2017). El arte en las calles. Escáner Cultural (201). http://www.revista.escaner.cl/node/8162
Pollak, M. (2006). Memoria, olvido, silencio: la producción social de identidades frente a situaciones límite. Ediciones Al Margen. Prensa Ensenada. (28 de diciembre de 2021). Museo a Cielo Abierto en Campamento. [Fotografía adjunta] [Publicación de estado]. Facebook. https://www.facebook.com/prensamunicipalidadensenada/posts/5242721672422062/
Reyes Mate, R. (2006). Medianoche en la historia. Comentarios a las tesis de Walter Benjamin “Sobre el concepto de historia”. Editorial Trotta. da Silva Catela, L., Jelin, E. y Triquell, A. (2022). ¿Qué hacemos con las cosas del pasado? Materialidades, memorias y lugares. Eduvin.
Tudela, J. (2008). Producción y gestión de las intervenciones artísticas en los espacios públicos. Boletín Gestión Cultural, (16), 1-15. ISSN: 1697-073X
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pamela Dubois, María Inés Gannon, María Victoria Trípodi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.