«Igneous Mass»
Lucrecia Moyano at Cristalerías Rigolleau (1934-1962)
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e060Keywords:
Design, Studio Glass, Art and Industry, Cristalerías Rigolleau, Lucrecia MoyanoAbstract
The purpose of this paper is to analyze the artistic section of the Cristalerías Rigolleau, as well as the activity of Lucrecia Moyano, who directed this area between 1934 and 1962. The Rigolleau family’s interest in the arts was a fundamental starting point that motivated the presence of Moyano at the factory, who stood out throughout her career for the production of glass art. This research also seeks to focus on the place of this woman between the world of the arts and the factory, along with the difficulties that this entailed, while hoping to propose a new reading of her role as a «designer ». In this way, it is important to reflect on the use of this category in the light of its historical context in which for a long time the use of terms such as «applied arts» or «decorative artists» predominated.Downloads
References
Alcorta, S. (1890). La República Argentina en la Exposición Universal de París de 1889. Colección de informes reunidos por el delegado de gobierno D. Santiago Alcorta. Publicación oficial. Tomo 1. Sociedad Anónima de Publicaciones Periódicas. Imprenta P. Mouillot. https://repositorio.segemar.gov.ar/handle/308849217410
Ariza, J. (2017). Imagen impresa e historia de las mujeres. Representaciones femeninas en la prensa periódica ilustrada de Buenos Aires a comienzos del siglo XX (1910-1930). [Tesis de doctorado, Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires].
Bayón, H. (con Ferreira de Labanca, G. y Shaw de Critto, S.). (Mimeo). (2001). Lucrecia Moyano de Muñiz. (Algunas de sus obras y algunos de sus hechos) [Fondo documental]. Carpeta II, n° inv. 156. Museo del Vidrio, Berazategui, Buenos Aires, Argentina.
Brothers & Brothers, J. S. (1874-1973). Collection of papers [Colección de documentos]. Rakow Library, Corning, Nueva York, Estados Unidos.
Boysen, C. G. (1943). La industria de vidrios y cristales en la República Argentina. [Tesis de doctorado, Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad de Buenos Aires]. http://bibliotecadigital.econ.uba.ar/download/tesis/1501-0286_BoysenCG.pdf
Brunettin, S. M. y Donosevich, E. (julio de 2002). Rigolleau desde su fundación a la actualidad. Actas de la I Jornada Histórico-Geográfica y Genealógica de Berazategui. Asociación Orígenes de Berazategui.
Cabutti, M. (Mimeo). (2019). Lucrecia Moyano (1902-1998). Una biografía afectiva gracias a sus sobrinas [Trabajo para la muestra Con flor quiero. Diálogo con la obra de Lucrecia Moyano].
Cristalerías Rigolleau. (1957). Reseña histórica del vidrio en el arte [Fondo documental]. Carpeta II, n° inv. 100. Museo del Vidrio, Berazategui, Argentina.
Dolinko, S. (2011). Obra múltiple en la ampliación del consumo artístico. En Baldasarre M. I. y Dolinko, S (Eds.), Travesías de la imagen. Historia de las artes visuales en la Argentina (volumen 1) (pp. 363-931). Eduntref.
El arte del mueble en la Exposición Comunal. (1928). Áurea. Revista mensual de todas las artes, I (9), p. 93.
Frantz, S. (1989). Contemporary glass. A world survey from the Corning Museum of Glass [Vidrio contemporáneo. Un estudio mundial desde el Corning Museum of Glass]. Harry N. Abrams Inc.
Humier, A. (s. f.). Testimonio de Adelina Humier [Fondo documental]. Carpeta II, N.° inv. 242 (Mimeo). Museo del Vidrio, Berazategui, Argentina.
Ministerio de Justicia e Instrucción Pública. (1940). Tercer salón de artistas decoradores. 10 al 25 de julio. Ministerio de Justicia e Instrucción Pública.
Ministerio de Justicia e Instrucción Pública (1943). Salón Nacional de Artistas Decoradores. 6 al 31 de julio. Ministerio de Justicia e Instrucción Pública.
Moyano, L. (s. f. a). Documentos personales [Fondo documental]. Fondo: Moyano, Lucrecia. Fundación IDA, Investigación en Diseño Argentino, Buenos Aires, Argentina.
Moyano, L. (s. f. b). Álbum de recortes [Fondo documental]. Fondo:
Moyano, Lucrecia. Fundación IDA, Investigación en Diseño Argentino, Buenos Aires, Argentina.
Pesserl, F. A. (1952). Proyecto de una fábrica de vidrio para la producción automática de botellas [Tesis de doctorado, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad de Buenos Aires]. http://digital.bl.fcen.uba.ar/Download/Tesis/Tesis_0706_Pesserl.pdf
Pagano, J. L. (1944). Historia del arte argentino. L’Amateur.
Ponti, G. (1959). En: Glass 1959. A Special Exhibition of International Contemporary Glass [Vidrio 1959: exhibición especial de vidrio contemporáneo internacional]. Nueva York, The Corning Museum of Glass.
Porfiri, L. (junio de 2022). Mujeres del vidrio en Berazategui [Objeto de conferencia]. Congreso Iberoamericano Mujeres en el vidrio: artistas y científicas, Madrid, España. https://www.youtube.com/watch?v=2rE-jWyhj5w&ab_channel=SociedadEspa%C3%B1olade-Cer%C3%A1micayVidrio
Rocchi, F. (1999). Industria y metrópolis: el sueño de un gran mercado. En Gutman, M. y
Reese, T. (Eds.), Buenos Aires 1910. El imaginario para una gran capital (pp. 269-280). Eudeba.
Russo, C. (diciembre de 2007). Cristalerías Rigolleau: marchas y contramarchas [Objeto de conferencia]. 1.° Congreso Latinoamericano de Historia Económica, 4tas Jornadas uruguayas de Historia Económica, Montevideo, Uruguay. http://www.audhe.org.uy/Jornadas_Internacionales_Hist_Econ/CLADHE1/trabajos/Russo_Cintia_273.pdf
Russo, C. (2011). Fábrica y territorio: un caso al sur de la región metropolitana de Buenos Aires. Investigaciones De Historia Económica, 7 (3), 363-379. https://doi.org/10.1016/j. ihe.2011.02.001
Thiébaut, M. Carta a M. Stephen Pichon. (1909). 1909. Buenos- Ayres. Deuxième exposition d’art français. 15 mai – 15 juin. Correspondance. Décembre 1908 – Octobre 1909 [Segunda exposición de arte francés. 15 de mayo – 15 de junio. Correspondencia. Diciembre 1908 – Octubre 1909], Buenos Aires, 20 de agosto de 1909. Travaux d’art, musées et exposition [Trabajos de arte, museos y exposición], carpeta F/21/4070. Archives Nationales, Francia
Viau, D. (Comp.). (1949a). Venta testamentaria. Judicial. Catálogo compendiado de la biblioteca de Gastón Fourvel Rigolleau. Subastará J. C. Naón & Cía.
Viau, D. (1949b). Venta testamentaria. Gastón Fourvel Rigolleau. Mobiliario, cuadros de grandes autores y obras de arte. Subastará J. C. Naón & Cía.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.