A Phenomenological Approach to Installed Projection

Imágenes postantrópicas en Enrique Ramírez

Authors

  • Matías Nicolás Taylor Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e057

Keywords:

Audiovisual installation, Film theory, Projection, Expanded cinema

Abstract

This article will seek to demarcate the use of the projected image in installation works as an object of study from a phenomenological perspective, emphasizing the interactions between it and the lived body of the spectator. We will find that these pieces posit a differential with respect to the traditional cinematographic device that expands the limits of the moving image’s habitability, generating spatial, temporal and durational complexes in which the spectatorial body plays a crucial part.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belting, H. (2007). Antropología de la imagen. Katz.

Denegri, A. (2013). Éramos esperados (plomo y palo) [Instalación]. En La Ferla, Cine de Exposición. Instalaciones fílmicas de Andrés Denegri (p. 57).

García, A. C. (2020). Cine instalado en espacios de arte. Cuestiones de montajes. Arkadin, 9 (9). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/102257

Golder, G. (2014). En construcción [Instalación]. http://www.gabrielagolder.com/cintoplom.htm

La Ferla, J. (2013). Cine de Exposición. Instalaciones fílmicas de Andrés Denegri. Fundación OSDE

Le Grice, M. (1972). Real time/Space. Art and Artists magazine, 7(7). https://www.luxonline.org.uk/articles/real_time_space(1).html

Lemaitre, M. (1951). Le film est dejá commencé? En A. Uroskie, Between the Black Box and the White Cube. University of Chicago Press, Ltd.

McCall, A. (1973). Line describing a cone [Instalación]. En M. Thekala Wilmink, Situating the immersive experience: exploring intermedial situations in art/cinema installations [Situar la experiencia inmersiva: explorar situaciones intermedias en instalaciones de arte/cine]. https://ourspace.uregina.ca/handle/10294/5784?show=full

Parente. A (2011). La forma cine: variaciones y rupturas. Arkadin, 3 (3). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/39957

Peñafiel, E. (2019). Land Escape [Instalación]. Centro de Arte UNLP.

Russo, E. A. (2017). Materia, memoria y sombra. Dinámicas intermediales, poéticas de pasajes y mutaciones del espectador en las instalaciones fílmicas de Andrés Denegri. En A. Yanet, M. da Costa Campos y R. Medeiros (comps.), Memórias Impossíveis. [Memorias imposibles]. Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missoes.

Russo, E. A. (2019). Sombras proyectadas. El cine, entre lo visible y lo invisible. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, (93). https://doi.org/10.18682/cdc.vi93.3857

Sobchack, V. (2004). Carnal thought, embodiment and moving image culture [Pensamiento carnal, corporización y la cultura de la imagen en movimiento]. University of California Press, Ltd.

Sobchack, V. (2011). Afterword. Media Archaeology and Representing the Past. Media Archaelogy. [Epílogo. Arqueología de los medios y representación del pasado. Arqueología de los medios] UCLA Press (traducción Eva Noriega).

Thekala Wilmink, M. (2014). Situating the immersive experience: exploring intermedial situations in art/cinema installations [Situando la experiencia inmersiva: explorando situaciones intermediales en instalaciones arte/cine] (Tesis de maestría). https://ourspace.uregina.ca/handle/10294/5784?show=full

Turvey, M., Foster, H., Iles, C., Baker, G., BuckingHam, M. y McCall, A. (2003). Round Table: The Projected Image in Contemporary Art. October, 104. https://www.jstor.org/stable/3397582

Uroskie, A. (2014). Between the Black Box and the White Cube [Entre la caja negra y el cubo blanco]. University of Chicago Press, Ltd.

Published

2023-12-15

How to Cite

Taylor, M. N. . (2023). A Phenomenological Approach to Installed Projection: Imágenes postantrópicas en Enrique Ramírez. Boletín De Arte, (25), e057. https://doi.org/10.24215/23142502e057