Vasarian Shavings in The Eye of Art History
Queer Temporalities and Interrupted Genealogies
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e051Keywords:
Queer temporalities, art historiography, argentinian televisionAbstract
The television parodies of El banquete telemático – the program starring Federico Klemm (Arte Canal, 1994-2002) left a dispersed and heterogeneous archive of audiovisual records, which operated on cultural and gender-generic meanings, associated with the figure of the driver. In this article, I delve into the ways in which the sketch of the Todo X 2 pesos program, The World of Roberto Powell, works on the shavings of Vasarian art historiography, based on scenographic artifacts and body technologies that undermine the coherence of the matrix heterosexual narrative of modern art history.Downloads
References
Carlón, M. (2006). De lo cinematográfico a lo televisivo. Metatelevisión, lenguaje y temporalidad. La Crujía.
Conlin, J. (2020). Lost in Transmission? John Berger and the Origins of Ways of Seeing (1972). History Workshop Journal 90, 142-163. doi: https://doi.org/10.1093/hwj/dbaa020
Davis, F. (2014). Tecnologías sexopolíticas, contraescrituras críticas y dispositivos de subjetivación. Errata: Desobediencias sexuales (12), 12-19. https://revistaerrata.gov.co/edicion/errata12-desobediencias-sexuales
Deleuze, G. y Guattari, F. [1980] (2004). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos. Dibb, M (Productor ejecutivo) (1972) Ways of Seeing. [Modos de ver]. [Serie de Televisión]. British Broadcasting Two.
Edelman, L. (2004). No Future: Queer Theory and the Death Drive [No al futuro: La teoría queer y la pulsión de muerte]. Duke University Press.
Freeman, E. (2010). Time Binds. Queer temporalities. Queer histories [El tiempo nos ata. Temporalidades queer e historias queer]. Duke University Press.
Grupo de Investigación Micropolíticas de la desobediencia sexual (mayo de 2014). ¿Qué pueden hacerle las desobediencias sexuales a la historia del arte? [Ponencia]. Degenerando Buenos Aires. II Jornadas Interdisciplinarias de Géneros y Disidencia Sexual, Buenos Aires, Argentina. https://cepia.artes.unc.edu.ar/files/Grupo-Micropol%C3%ADticasQu%C3%A9-pueden-hacerle-las-desobediencias-sexuales-1.pdf
Gill, M y Montagnon, M. (Productores ejecutivos). (1969). Civilisation: A Personal View by Kenneth Clark [Civilización: una mirada particular por Kenneth Clark]. [Serie de Televisión]. British Broadcasting Two.
Halperin, D. (2007). San Foucault. Para una hagiografía gay. El cuenco de plata.
Hitz R. A. y Pedroni, J. C. (2021). El modelo biográfico en historia del arte: Vasari y sus continuadores En: Rubén Ángel Hitz, Federico Luis Ruvituso y Juan Cruz Pedroni (Coords.), Historiografías del arte. Debates y perspectivas teóricas (pp. 9-25). Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata.
Hutcheon, L. [1985] (2000). “2. Definir la parodia” En Del Coto M. R. y Beker, O. (Trads.) A Theory of Parody. The Teachings of Twentieth-Century Art Forms [Una teoría de la parodia: enseñanzas de formas de arte del siglo XX] (pp. 30-49). Methuen. http://absorcionesretomas.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/12/2013/06/Cap%C3%ADtulo-2-de-Una-teor%C3%ADa-de-la-parodia-de-Hutcheon.pdf
Marín, F. (Productor ejecutivo) (1991-1993) Juana y sus hermanas. [Programa de Televisión] Artear.
Muñoz, J. E. (2020). A la manera de Jack. Fracaso queer, virtuosidad queer. En P. Orellana (Trad.), Utopía queer: El entonces y allí de la futuridad antinormativa (pp. 283-303). Caja Negra.
Museo Malba. (7 de octubre de 2021). Lo más Fresco posible - Conversación entre Alejandra Seeber y Pablo Schanton [Archivo en video] Disponible en https://youtu.be/WgzYLzfcEeA
Nuñez, Marcos (Productor ejecutivo). (1994-2002). El banquete telemático [Programa de Televisión] (S/P).
Parrota, S. (Productor ejecutivo) (1992-1996) El palacio de la risa. [Programa de Televisión] (S/P)
Preciado, P. [2000] (2011). Manifiesto contrasexual. Anagrama.
Prisma. Televisión Pública (s.f.) Todo x 2 pesos. http://prisma.tvpublica.com.ar/programa/todo-x-2-pesos/
Portal, Gastón. (Productor ejecutivo) (1994-2002) Perdona nuestros Pecados. [Programa de Televisión] GP Producciones.
Reich, S (1997). Different Trains: After The War En [CD] Works 1965-1995. Nueva York, Estados Unidos: Nonesuch Records.
Rich, A. [1980] (1996). Heterosexualidad obligatoria y existencia lesbiana. En DUODA Revista d’Estudis Feministes, (10), 5-42.
Steven, P. [1979] (2005). The Ways of Seeing Against Kenneth Clark, for John Berger. En Jump Cut: A Review of Contemporary Media (20), pp. 7-8. https://www.ejumpcut.org/archive/onlinessays/JC20folder/WaysOfSeeing.html
(S/P) (1990-1998). El mundo de Ante Garmaz. [Programa de Televisión] (S/P). Tinelli, M. (Productor) Capusotto, D., Alberti, F., Saborido, P., Montalbano, N. (Guionistas) (2002) Roberto Powell y el deporte [Episodio serie de televisión] Todo X 2 pesos. Ideas del Sur. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=NWag665OUqQ
Tinelli, M. (Productor) Capusotto, D., Alberti, F., Saborido, P., Montalbano, N. (Guionistas) (2001) El mundo de Roberto Powell - Arte arquitectónico - Todo por 2 pesos [Episodio serie de televisión] Todo X 2 pesos. Ideas del Sur. [Archivo de video] Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=gIMvYb7qtxo
Tinelli, M. (Productor) Capusotto, D., Alberti, F., Saborido, P., Montalbano, N. (Guionistas) (2001) Boluda Total - Roberto Powell - Arte Federal [Episodio serie de televisión] Todo X 2 pesos. Ideas del Sur. [Archivo de video] Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=YdiLw1ptbjE&t=217s
Tinelli, M. (Productor) Capusotto, D., Alberti, F., Saborido, P., Montalbano, N. (Guionistas) (2001) El mundo de Roberto Powell - Arte armamentista - Todo X 2 pesos [Episodio serie de televisión] Todo X 2 pesos. Ideas del Sur. [Archivo en video] Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=DwbyhRoMkkI
Tinelli, M. (Productor) Capusotto, D., Alberti, F., Saborido, P., Montalbano, N. (Guionistas) (2001) El mundo de Roberto Powell - Cuatro momentos del descubrimiento de América [Episodio serie de televisión] Todo X 2 pesos. Ideas del Sur. [Archivo en video] Youtube https://www.youtube.com/watch?v=A76_klF8KgY&t=2s
Urtizberea, A. (Productor ejecutivo) (1995-1999) Magazine for fai. [Programa de Televisión]
Orwell For Fai Producciones.
Vasari, G. [1568] (1945). Las Vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores. El Ateneo.
Walker, J. E. (1993). Arts TV. A History of Arts Television in Britain [Televisión de las artes. Una televisión para la historia del arte en Gran Bretaña] John Libbey
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lucía Álvarez
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.