Thread and Piece

On Hair Concepts, Feminism and Art

Authors

  • Natalia Carod Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Valentina Valli Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e049

Keywords:

Hair, Poetic Resource, Corporeality, Intersectional Feminism, Performativity

Abstract

If hair has been historically understood as a determinant quality of femininity, what happens when it is used as raw material to subvert the norm? From a feminist and intersectional point of view, this paper investigates the aesthetic discursivities that the use of hair in contemporary artistic proposals unleashes. During the analysis we will try to dive into the possible enunciations that hair has as a poetic resource, thus accounting for the political character embodied by this bodily vestige. Three Latin American works are taken for this purpose: the performances Bombril by Priscila Razende (2018) and Extensión by Regina Galindo (2018), and the artist’s book Corpus II by Jessica Sandoval (2021).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhemar, M. (2022). Performance [Fotografía]. https://www.instagram.com/p/CahrZgAhBXv

Ahmed, S. (2021). Vivir una vida feminista. Caja Negra Editora.

Buntinx, G. (2008). Desapariciones forzadas/resurrecciones míticas. En A. Longoni y G. Bruzzone (Comps.), El Siluetazo (pp. 253-284). Adriana Hidalgo.

Castro Sánchez, A. (2018). El Lugar del arte en las acciones políticas feministas. Configuraciones, 22(1)11-30. https://journals.openedition.org/configuracoes/6268

Diéguez Caballero, I. (2018). Encarnaciones poéticas. Cuerpo, arte y necropolítica. Athenea digital, 18(1), 203-219. https://atheneadigital.net/article/download/2250/2250-pdf-es

Galindo, R. (2008). Extensión [Fotografía]. https://www.reginajosegalindo.com/extension/ Hang, B. y Muñoz, A. (Comps.). (2019). El tiempo es lo único que tenemos. Caja Negra Editora.

Pineda, G. E. (2019). El feminismo negro y el afrofemicidio. Africania, Cultura, Académica y Sociedad, 4-7. https://www.academia.edu/39962320/El_feminismo_negro_y_el_afrofemicidio

Razende, P. [2010] (2018). Bombril [Fotografía]. https://www.flickr.com/photos/fundarpe/43742156771

Richard, N. (1993). Estéticas y políticas del signo. En Masculino/ Femenino: Prácticas de la diferencia y cultura democrática (pp.47-64). Atenea Impresores Ltda.

Sandoval, J. (2021). Corpus II [Fotografía].

Sardelich, M. E. (2020). Performanceras brasileñas y sus narrativas insurgentes. Estudios Artísticos: revista de investigación creadora, 7(9), 196-211. https://doi.org/10.14483/25009311.16239

Siracusano, G. (2008). Las entrañas del arte. Un relato material (S. XVII –XIX). Fundación Osde. https://issuu.com/artefundosde/docs/cat__logo/97

Stambaugh, P. y Fediuk, E. (comps.). (2016) Introducción. En Corporalidades Escénicas. Representaciones del cuerpo en el teatro, la danza y el performance (pp.9-27). Universidad Veracruzana. Dirección General Editorial.

Published

2023-02-17

How to Cite

Carod, N. ., & Valli, V. . (2023). Thread and Piece: On Hair Concepts, Feminism and Art. Boletín De Arte, (24), e049. https://doi.org/10.24215/23142502e049