Artists!, Not Muses

Authors

  • Lara Lirussi Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e048

Keywords:

Music, work, inequality, sex/gender

Abstract

This article proposes a reflection about the sexual division of women’s work in the field of music based on some concepts developed by French materialist feminist theorists. The reflection focuses on the thesis developed by Paola Tabet on the technical sub-equipment of women, linked to the concepts of structural social relations between the sexes (Nicole-Claude Mathiew) and appropriation (Collete Guillaumin) as nodal categories to think about the different ways in which inequality is produced and sustained. Starting from the female quota law to think about differentiated access to the means of musical production (instruments and technology) and some of the contributions developed by Lucy Green around music and gender in contrast and connection with the the ideas proposed by Tabet and Guillaumin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Editions Productora. (s. f.). La dama de la percusión. [Archivo de video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Se3L6Rfcx_I

Aladro, A. (2018). Mujeres en la murga porteña: Arte, territorialidad y empoderamiento. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les CahiersALHIM (35). https://doi.org/10.4000/alhim.6170

Bidaseca, K. (2010). Perturbando el texto colonial. Los estudios (pos)coloniales en América Latina. SB.

Delphy, C. (1982). El enemigo principal. En Por un feminismo materialista. El enemigo principal y otros textos (pp. 11-28). La Sal.

Falquet, J. (2014). Nicole-Claude Mathieu: Hacia una anatomía de las clases de sexo. Revista Andaluza de Antropología, 14, 178-199.

Green, L. [1997] (2001). Música, género y educación. Morata.

Guillaumin, C. (2005). Práctica de poder e idea de Naturaleza. En O. Curiel y J. Falquet (comps.). El patriarcado al desnudo. Tres feministas materialistas (pp. 19-56). Brecha Lésbica. Ley 27.539 de 2019. Ley de cupo femenino y acceso de artistas mujeres a eventos musicales. 19 de diciembre de 2019. D.O. No. 34.266.

Lionetti, L. (2007) El arte de educar en «las segundas madres». En La misión política de la escuela pública. Formar a los ciudadanos de la república (1870-1916) (pp. 181-206). Miño y Dávila.

Quintana Martínez, A. (2006). Género, poder y tradición. Al baile de la gaita el caimán le repica [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://studylib.es/doc/8289188/g%C3%A9nero--poder-y-tradici%C3%B3n---universidad-nacional-de-colombia

Tabet, P. (2005). Las manos los instrumentos y las armas. En O. Curiel y J. Falquet (comps.). El patriarcado al desnudo. Tres feministas materialistas. (pp. 57-119). Brecha Lésbica.

Wittig, M. (2006). El pensamiento heterosexual. En El pensamiento heterosexual y otros ensayos (pp. 45-57). Egales.

Published

2022-11-18

How to Cite

Lirussi, L. (2022). Artists!, Not Muses. Boletín De Arte, (24), e048. https://doi.org/10.24215/23142502e048