Gilardo Gilardi Music Conservatory and The Flood
Artistic Actions for Memory
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e043Keywords:
Flood, memory, La Plata, performance, art exhibitionAbstract
On April 2, 2013, the city of La Plata suffered the worst flooding in its history, which left psychological, economic and social consequences in the community. After the devastating event, society deployed a series of actions, among which we could place the artistic initiatives, which made what happened visible and sought to build a collective memory around the tragedy. In this sense, this work aims to study the performance Search for the soul of the piano and the exhibition Ensembles, Tunings, Montages, Rebirths, Affinities... deployed in the artistic project Between the Discard and the Rescue, coordinated by the artists Gustavo Alfredo Larsen and Susana Lombardo around the flooding of the Gilardo Gilardi Music Conservatory.Downloads
References
Ardenne, P. (2002). Un Arte Contextual. Creación Artística en Medio Urbano, en situación, de intervención, de participación. CENDEAC.
Carozzi, A. (12 de mayo de 2014). Búsqueda del alma de un piano inundado [Archivo de video]. Youtube. https://youtu.be/2v9ouh150M8
Carozzi, A. (14 de marzo de 2014). Entre el Descarte y el Rescate [Archivo de video]. Youtube. https://youtu.be/uE4YUy3XH5A
Da Silva Catela, L. (2002). El mundo de los archivos. En E. Jelin y L. da Silva Catela (Comps.), Los archivos de la represión: documentos, memoria y verdad (pp. 195-221). Siglo Veintiuno.
Desjardins, P. (2012). El artista como gestor y la gestión como discurso artístico. Plataformas, iniciativas y redes de auto-gestión colectiva en el arte contemporáneo argentino. Arte y sociedad. Revista de investigación, 1(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3868802
Fükelman, M. C. (septiembre de 2014). Arte de Acción en La Plata: propuestas y modos de intervención en el espacio público [Objeto de conferencia]. 10.o Coloquio Internacional Tradición y Modernidad en el Mundo Iberoamericano, Universidad de Cádiz, España, Universidad de Nanterre, Francia.
Giunta, A. (2009). Poscrisis. Arte argentino después de 2001. Siglo Veintiuno.
Guzmán, G. (2014). Prólogo. En Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano, Ensambles, afinaciones, montajes, renacimientos, afinidades… (p. 5). Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano. https://gilardogilardi.files.wordpress.com/2016/11/catalogo_macla.pdf
Larsen, G. A. y Lombardo, S. (2014). Proyecto «Entre el Descarte y el Rescate» [Entrada de blog]. https://gilardogilardi.wordpress.com/entre-el-descarte-y-el-rescate/
Jelin, E. (2000). Memorias en conflicto. Revista Los Puentes de la Memoria, 1(1), 6-13. https://www.comisionporlamemoria.org/archivos/puentes/01puentes.pdf
López, M. D. (2013). Acciones y estrategias en lo público. Algunas reflexiones sobre (y en) la catástrofe. Question, 1(42), 38-57. http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/1853
López, M. Á. (28 de noviembre de 2016). Necesitamos curadores que consideren que su labor consiste en implicarse políticamente en sus propios contextos. Arteinformado. http://m.arteinformado.com/magazine/n/miguel-a-lopez-necesitamos-curadores-que-consideren-que-su-labor-consiste-en-implicarse-politicamente-en-sus-propios-contextos-5308
Mac Kenzie, J. y Soler, M. (2014). 2A. El naufragio de La Plata. La Pulseada.
Martínez Barletta, M. (2014). La muerte del tiempo [Ensamble aéreo de piezas intervenidas]. En Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano, Ensambles, afinaciones, montajes, renacimientos, afinidades… (p. 35). Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano. https://gilardogilardi.files.wordpress.com/2016/11/catalogo_macla.pdf
Morosi, P. (11 de abril de 2013). Doce pianos y mucha historia bajo el agua. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/buenos-aires/doce-pianos-y-mucha-historia-bajo-el-aguanid1571494/
Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano. (2014). Ensambles, afinaciones, montajes, renacimientos, afinidades… Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano. https://gilardogilardi.files.wordpress.com/2016/11/catalogo_macla.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 María Victoria Trípodi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.