Gilardo Gilardi Music Conservatory and The Flood

Artistic Actions for Memory

Authors

  • María Victoria Trípodi Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) / Centro de Estudios Sociales y Políticos. Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata / Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e043

Keywords:

Flood, memory, La Plata, performance, art exhibition

Abstract

On April 2, 2013, the city of La Plata suffered the worst flooding in its history, which left psychological, economic and social consequences in the community. After the devastating event, society deployed a series of actions, among which we could place the artistic initiatives, which made what happened visible and sought to build a collective memory around the tragedy. In this sense, this work aims to study the performance Search for the soul of the piano and the exhibition Ensembles, Tunings, Montages, Rebirths, Affinities... deployed in the artistic project Between the Discard and the Rescue, coordinated by the artists Gustavo Alfredo Larsen and Susana Lombardo around the flooding of the Gilardo Gilardi Music Conservatory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardenne, P. (2002). Un Arte Contextual. Creación Artística en Medio Urbano, en situación, de intervención, de participación. CENDEAC.

Carozzi, A. (12 de mayo de 2014). Búsqueda del alma de un piano inundado [Archivo de video]. Youtube. https://youtu.be/2v9ouh150M8

Carozzi, A. (14 de marzo de 2014). Entre el Descarte y el Rescate [Archivo de video]. Youtube. https://youtu.be/uE4YUy3XH5A

Da Silva Catela, L. (2002). El mundo de los archivos. En E. Jelin y L. da Silva Catela (Comps.), Los archivos de la represión: documentos, memoria y verdad (pp. 195-221). Siglo Veintiuno.

Desjardins, P. (2012). El artista como gestor y la gestión como discurso artístico. Plataformas, iniciativas y redes de auto-gestión colectiva en el arte contemporáneo argentino. Arte y sociedad. Revista de investigación, 1(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3868802

Fükelman, M. C. (septiembre de 2014). Arte de Acción en La Plata: propuestas y modos de intervención en el espacio público [Objeto de conferencia]. 10.o Coloquio Internacional Tradición y Modernidad en el Mundo Iberoamericano, Universidad de Cádiz, España, Universidad de Nanterre, Francia.

Giunta, A. (2009). Poscrisis. Arte argentino después de 2001. Siglo Veintiuno.

Guzmán, G. (2014). Prólogo. En Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano, Ensambles, afinaciones, montajes, renacimientos, afinidades… (p. 5). Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano. https://gilardogilardi.files.wordpress.com/2016/11/catalogo_macla.pdf

Larsen, G. A. y Lombardo, S. (2014). Proyecto «Entre el Descarte y el Rescate» [Entrada de blog]. https://gilardogilardi.wordpress.com/entre-el-descarte-y-el-rescate/

Jelin, E. (2000). Memorias en conflicto. Revista Los Puentes de la Memoria, 1(1), 6-13. https://www.comisionporlamemoria.org/archivos/puentes/01puentes.pdf

López, M. D. (2013). Acciones y estrategias en lo público. Algunas reflexiones sobre (y en) la catástrofe. Question, 1(42), 38-57. http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/1853

López, M. Á. (28 de noviembre de 2016). Necesitamos curadores que consideren que su labor consiste en implicarse políticamente en sus propios contextos. Arteinformado. http://m.arteinformado.com/magazine/n/miguel-a-lopez-necesitamos-curadores-que-consideren-que-su-labor-consiste-en-implicarse-politicamente-en-sus-propios-contextos-5308

Mac Kenzie, J. y Soler, M. (2014). 2A. El naufragio de La Plata. La Pulseada.

Martínez Barletta, M. (2014). La muerte del tiempo [Ensamble aéreo de piezas intervenidas]. En Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano, Ensambles, afinaciones, montajes, renacimientos, afinidades… (p. 35). Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano. https://gilardogilardi.files.wordpress.com/2016/11/catalogo_macla.pdf

Morosi, P. (11 de abril de 2013). Doce pianos y mucha historia bajo el agua. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/buenos-aires/doce-pianos-y-mucha-historia-bajo-el-aguanid1571494/

Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano. (2014). Ensambles, afinaciones, montajes, renacimientos, afinidades… Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano. https://gilardogilardi.files.wordpress.com/2016/11/catalogo_macla.pdf

Published

2022-04-20

How to Cite

Trípodi, M. V. . (2022). Gilardo Gilardi Music Conservatory and The Flood: Artistic Actions for Memory. Boletín De Arte, (23), e043. https://doi.org/10.24215/23142502e043