Curatorial Process for Dance at The Museum

Dance at The MPBA Emilio Pettoruti

Authors

  • Florencia Riafrecha Escuela de Danzas Clásicas de La Plata
  • Renée Zgainer Escuela de Danzas Clásicas de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e040

Keywords:

Dance, museum, curation

Abstract

The series Danza en el Museo which takes place at the Museo de Bellas Artes Emilio Pettoruti (MPBA) since 2016 in La Plata city, Argentina, presents a valuable curatorial work which enables the dialogue between performative and visual arts, creating a new interdisciplinary work in each performance. In this article we analyze the series characteristics and achievements. We also discuss the way dance is legitimated by the institution, and the role the museum has in making local dance visible by means of the curatorial work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antueno, M. E. de, Mac Donnell, E. y Sánchez Pórfido, P. (septiembre de 2006). La gestión de Emilio Pettoruti en la colección del Museo Provincial de Bellas Artes (1930-1947) [Objeto de conferencia]. 4.a Jornadas Nacionales de Investigación en Arte y Arquitectura en Argentina, La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/38764

Bardet, M. (2018). The paradox of dancing in a museum [La paradoja de bailar en un museo]. The Pew Center for Arts & Heritage. https://www.pewcenterarts.org/post/paradox-dancing-museum

Bishop, C. (2014). The Perils and Possibilities of Dance in the Museum: Tate, MoMA, and Whitney. Dance Research Journal, 46(3), 62-76. https://doi.org/10.1017/S0149767714000497

Bishop, C. (2021). La caja negra, el cubo blanco, la zona gris. Las exhibiciones de danza y la atención de la audiencia. Tropelías, (35), 43-69. https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/tropelias/article/view/5056

Bourriaud, N. (2009). Postproducción. Adriana Hidalgo editora.

Campanario, C. (2013). Prácticas curatoriales en artes escénicas. Telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral, 9(18), 229-233. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6650

Feldman, J. (octubre de 2014). La expansión de lo curatorial [Objeto de conferencia]. 18.a Jornadas Nacionales de Investigadores en Comunicación, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. http://repositorio.una.edu.ar/handle/56777/1237

Menacho, M. I. (2019). Fakir. Emergency INDEX, 8, 64-65. https://emergencyindex.com/volume/2018#2018-064-065

Orduña Cruz, S. (2016). Move: de espectador a bailarín. La irrupción de la danza en el espacio expositivo [Tesis de maestría, Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México]. http://132.248.9.195/ptd2016/abril/0742976/Index.html

Pérez Gali, A. (2013). ¿Pueden hablar los bailarines? Aimar Pérez Gali. http://aimarperezgali.com/pages/sudando.html

Pérez Hernández, R. (2019). Danza en el Museo. Potencialidades expandidas [Tesis de maestría, Universidad Politécnica de Valencia]. https://riunet.upv.es/handle/10251/129901

Pettoruti, E. (1931). Nuestro programa. Recreación del Museo. Crónica de Arte, 1(1), 1-3. Plataforma Nodos. (2019). Página principal. http://plataformanodos.org/

Rogovsky, D. (10 de marzo de 2018). Fakir. Medium. https://medium.com/@dianarogovsky/fakir-c33bda7d0dd8

Published

2022-04-20

How to Cite

Riafrecha, F., & Zgainer, R. . (2022). Curatorial Process for Dance at The Museum: Dance at The MPBA Emilio Pettoruti. Boletín De Arte, (23), e040. https://doi.org/10.24215/23142502e040