Zoomorphic Images in Dialogue
Christian and Islamic Exchanges in Silos (11 Th -12 Th Centuries)
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e039Keywords:
Medieval animals, materiality, christian images, islamic images, SilosAbstract
Between the 11th and 12th centuries, the Monastery of Santo Domingo de Silos (Burgos, Spain) was a heterogeneous repository of zoomorphic images. It was a place of coexistence for pieces made in its own premises, in local and foreign workshops, as well as those from alÁndalus. The animals portrayed in diverse objects and supports engaged in a symbolic dialogue in a variety of ways and also generated discursive and ideological tensions as a result of the re-appropriation of the imaginary of the dominated «other» and its re-contextualization in a Christian key. In addition, the different materialities brought into play (stone, ivory, enamel, tempera on parchment) determined the ways in which the monks saw and consumed these zoomorphic patterns, which were part of the everyday visual culture of the monastery.Downloads
References
Avilés Fernández, M., Madrazo Madrazo, S., Mitre Fernández, E. y Palacios Martín, B. (Colabs.). (1980). Nueva historia de España. España musulmana: Califato y reinos taifas (Vol. 6). EDAF, Ediciones-Distribuciones.
Avilés Fernández, M., Madrazo Madrazo, S., Mitre Fernández, E., Palacios Martín, B. y Redondo Castro, I. (Colabs.). (1973). Nueva Historia de España. Vol. 7. Los reinos cristianos en la Alta Edad Media. EDAF, Ediciones-Distribuciones.
Belting, H. (2007). Antropología de la imagen. Katz Editores.
Boto Varela, G. (2001). Ornamento sin delito. Los seres imaginarios del claustro de Silos y sus ecos en la escultura románica peninsular. Abadía de Silos.
Consiglieri, N. M. (2016). Animalia y discursos apocalípticos en los programas artísticos regios de Fernando I y Alfonso VI (siglos XI-XII). Temas Medievales, 24(1), 45-73. http://temasmedievales.imhicihu-conicet.gov.ar/index.php/TemasMedievales/article/view/57
Consiglieri, N. M. (2020). El dragón de lo imaginado a lo real. Su simbolismo y operatividad visual en la miniatura cristiana de la Plena Edad Media hispánica. Miño y Dávila.
Didi-Huberman, G. (2009). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Abada.
Dodds, J. D. (1993). Islam, Christianity, and the Problem of Religious Art [Islam, Cristianismo y el problema del arte religioso]. En The Metropolitan Museum of Art, The Art of Medieval Spain A.D. 500-1200 (pp. 27-37) [El arte de la España medieval 500-1200]. The Metropolitan Museum of Art.
Dodds, J. D., Menocal, M. R. y Krasner Balbale, A. (2008). The Arts of Intimacy. Christians, Jews, and Muslims in the Making of Castilian Culture. Yale University Press.
Galán y Galindo, A. (2005). Marfiles medievales del Islam (Vol. 1). Publicaciones Obra Social y Cultural Cajasur.
García-Diego, P. y Alonso Montés, D. (2011). La miniatura altomedieval española. Asociación de Amigos del Arte Altomedieval Español.
Gauthier, M. M. (1972). Émaux du Moyen Âge occidental [Esmaltes de la Edad Media Occidental]. Office du livre.
Guglielmi, N. (1971). Prólogo. El Fisiólogo y la Edad Media. En El Fisiólogo. Bestiario Medieval (pp. 7-37). Eudeba.
Kessler, H. L. (2011). Seeing Medieval Art [Ver el arte medieval].University of Toronto Press.
Martín Ansón, M. L. (1991). Los esmaltes románicos de Silos. Cuadernos de Arte Español-Historia, 16(10), 1-31.
Martín Ansón, M. L. (2001). Los esmaltes silenses: problemática sobre su origen. En De Limoges a Silos [Catálogo de exposición; 15 de noviembre de 2001 - 28 de abril de 2002. Madrid, Bruselas, Santo Domingo de Silos, Biblioteca Nacional, Espace Culturel BBL, Monasterio de Santo Domingo de Silos] (pp. 257-315). Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior.
Martos Quesada, J. (2009). Los reinos de taifas en el siglo XI. En A. I. Carrasco Manchado, J. Martos Quesada y J. A. Souto Lasala, Historia de España Medieval. Al-Andalus (pp. 147-272). Ediciones Istmo.
Monteira Arias, I. (2012). El enemigo imaginado. La cultura románica hispana y la lucha contra el Islam. CNRS-Université de Toulouse- Le Mirail.
Pavón Maldonado, B. (1999). II. El Arte. En M. J. Viguera Molins (Coord.), Historia de España Menéndez Pidal. Los Reinos de Taifas: Al-Andalus en el siglo XI (Tomo 8. Vol. 1.) (pp. 649-716). Espasa Calpe.
Schapiro, M. [1939] (1984). Del mozárabe al románico en Silos. En Estudios sobre el románico (pp. 37-119). Alianza Forma.
Silva Santa-Cruz, N. (2014a). El combate de animales en el arte islámico. Revista Digital de Iconografía Medieval, 6(11), 13-22. https://www.ucm.es/data/cont/docs/621-2014-06-11-Combate%20de%20animales%20en%20el%20arte%20isla%CC%81mico.pdf
Silva Santa-Cruz, N. (2014b). Dádivas preciosas en marfil: la política del regalo en la corte omeya andalusí. Anales de Historia del Arte, 24(Especial), 527-541. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ANHA.2014.48292
Viguera Molins, M. J. (1997). Los reinos de taifas. Historia política, social y económica. En Los reinos de taifas. Un siglo de oro en la cultura hispanomusulmana. Ciclo de conferencias in memóriam de D. Emilio García Gómez (pp. 59-85). Centro de Estudios Ramón Areces, S.A.
Vivancos, M. C. y Franco, A. (2003). Beato de Liébana: Códice del Monasterio de Santo Domingo de Silos. Moleiro Editor.
Voisenet, J. (2000). Bêtes et Hommes dans le monde médiéval. Le bestiaire des clercs du Ve au XIIe siecle [Bestias y hombres en el mundo medieval. El bestiario de los clérigos del siglo V al siglo XII]. Brepols.
Williams, J. (2002). The Illustrated Beatus: a corpus of the illustrations of the Commentary on the Apocalypse. 4, The Eleventh and Twelfth centuries [Los Beatos ilustrados: un corpus de ilustraciones del Comentario al Apocalipsis. 4, los siglos XI y XII]. Harvey Miller Publishers.
Williams, J. (2011). Fernando I and Alfonso VI as patrons of the Arts. Anales de Historia del Arte, 21(Extra II), 413-435. https://doi.org/10.5209/rev_ANHA.2011.37493
Yarza Luaces, J. (1973). Silos: el claustro. En M. Palacios, J. Yarza Luaces y R. Torres, El Monasterio de Santo Domingo de Silos (pp. 17-48). Everest.
Yarza Luaces, J. (2001). Introducción. En De Limoges a Silos [Catálogo de exposición; 15 de noviembre de 2001 - 28 de abril de 2002. Madrid, Bruselas, Santo Domingo de Silos, Biblioteca Nacional, Espace Culturel BBL, Monasterio de Santo Domingo de Silos] (pp. 17-23). Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior.
Yarza Luaces, J. (2006). La ilustración del «Beato de Fernando I y Sancha». En J. González Echegaray, M. Sánchez Mariana y J. Yarza Luaces, Beato Fernando I y Sancha (pp. 59-89). M. Moleiro S.A.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nadia Mariana Consiglieri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.