Laxeiro in Buenos Aires. Notes on a Life and Art Journey
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e037Keywords:
Laxeiro, Buenos Aires, Galicia, art, exileAbstract
The stay of the Galician painter Laxeiro (José Otero Abeledo, Lalín, Pontevedra, 1908- Vigo, Pontevedra, 1996) in Buenos Aires, where he settled from 1951 to 1970, was one of the most creative periods of his career and led to his professional consolidation. This text tells the life adventures of this universal Galician who, like so many others, built a bridge between Galicia and the so-called Galicia abroad. His relationship with the Galician diaspora and his gradual integration into the Argentinian art system allows us to trace his life experience and also the evolution of his work in that period, a work which has steadily been making a comeback to Spain since the eighties.Downloads
References
Arbós Ballesteros, S. (1 de junio de 1962). Cerámicas de Elena Colmeiro, dibujos de Jorge Castillo y pinturas de Laxeiro y Antonio Lorenzo. Diario ABC, p. 65.
Beade Dopico, A. (2004). Laxeiro, una personalidad inolvidable. Anuario brigantino, (27), 507-514. Recuperado de https://anuariobrigantino.betanzos.net/Ab2004PDF/2004%20507-514%20BEADE.pdf
Bute Sánchez de Hoyos, E. P. (2013). El movimiento Espartaco: vanguardia, arte y política. (Tesis de doctorado). Recuperado de http://www.peronlibros.com.ar/sites/default/files/pdfs/bute-espartaco.pdf
Castro Fernández, X. A. (1985). Laxeiro: tradición y transformación en la pintura gallega del siglo xx. En Laxeiro 1934/1985 viii Bienal Nacional de Arte. Diputación Provincial de Pontevedra. Pontevedra, España: Diputación de Pontevedra.
Castro Fernández, X. A. (1997). Laxeiro. A invención dun mundo [Laxeiro. La invención de un mundo]. Vigo, España: Edicións Xerais de Galicia S.A.
De Castro, R., Pondal, E. y Enríquez, C. (1954). Poemas. Rosalía de Castro, Eduardo Pondal, Curros Enríquez. París, Francia: Monte Medulio.
Galería Velázquez. (1951). Artistas gallegos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Centro Gallego de Buenos Aires.
González, C. A. (1954). Mal ollo: comedia de ambiente mariñeiro [Mal ojo: comedia de ambiente marinero]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Lérez, Centro Pontevedrés.
Fernández del Riego, F. (1951). Galicia y nuestro tiempo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Citania.
Fundación Laxeiro. (2006). Laxeiro en Buenos Aires. Recuperado de https://laxeiro.org/es/laxeiro-en-buenos-aires-4/
Fundación Laxeiro (Dir.). (2009). Laxeiro. Catálogo Universal. Vigo, Pontevedra, España: Nova Galicia Edicións.
Laxeiro emprende viaje a Buenos Aires. (6 de julio de 1951). La Noche, p. 2.
Laxeiro marcha a Buenos Aires con un jamón de Lalín. (7 de julio de 1951). La Noche, p. 3.
Laxeiro. (1951). Cuento de niños [Pintura]. En Fundación Laxeiro (Dir.), Laxeiro. Catálogo Universal (pp. 168-169). Vigo, Pontevedra, España: Nova Galicia Edicións.
Laxeiro. (1952). Autorretrato [Pintura]. En Fundación Laxeiro (Dir.), Laxeiro. Catálogo Universal (p. 176). Vigo, Pontevedra, España: Nova Galicia Edicións.
Laxeiro. (1934-1936). La dama del abanico [Pintura]. En Fundación Laxeiro (Dir.), Laxeiro en Buenos Aires (p. 99). Vigo, Pontevedra, España: Nova Galicia Edicións.
Laxeiro. (1962a). Villancico [Pintura]. En Fundación Laxeiro (Dir.), Laxeiro. Catálogo Universal (p. 224). Vigo, Pontevedra, España: Nova Galicia Edicións.
Laxeiro. (1962b). Huida a Egipto [Pintura]. En Fundación Laxeiro (Dir.). Laxeiro. Catálogo Universal (p. 230). Vigo, Pontevedra, España: Nova Galicia Edicións.
López Bernárdez, X. C. (2009). Autorretrato, 1952. En Fundación Laxeiro (Dir.), Laxeiro. Catálogo Universal. Vigo, Pontevedra, España: Nova Galicia Edicións.
Macarro Castillo, F. (1963). Marcos Ana, Poemas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Comisión Nacional de Homenaje a Marcos Ana.
Maiztegui, I. (4 de mayo de 1966). Santiago de Compostela (s. f.) [Carta]. Consello da Cultura Galega. Fondos documentais (s. n.). Colección Fundación Luis Seoane, A Coruña, España. Recuperado de http://consellodacultura.gal/fondos_documentais/epistolarios/epistola.php?id=1680&epistolario=1651
Neira Vilas, X. (2009). Encontros con Laxeiro [Encuentros con Laxeiro]. Vigo, Pontevedra, España: Editorial Ir Indo.
Otero Abeledo, J. (2011). Laxeiro. Los escritos de Don Ramiro. Vigo, Pontevedra, España: Fundación Laxeiro.
Rubió, N. (1964). Los. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Galería Van Riel. Recuperado de https://icaa.mfah.org/s/es/item/763706#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-1673%2C0%2C5895%2C3299
Traba, M. (2005). Dos décadas vulnerables en las artes plásticas latinoamericanas, 1950- 1970. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.
Seoane, L. (27 de diciembre de 1962). Santiago de Compostela (s. f.) [Carta]. Consello da Cultura Galega. Fondos documentais (s. n.). Colección Fundación Luis Seoane, A Coruña, España. Recuperado de http://consellodacultura.gal/fondos_documentais/epistolarios/epistola.php?id=3328&epistolario=1651
Seoane, L. (17 de marzo de 1965a). Santiago de Compostela (s. f.) [Carta]. Consello da Cultura Galega. Fondos documentais (s. n.). Colección Fundación Luis Seoane, A Coruña, España. Recuperado de http://consellodacultura.gal/fondos_documentais/epistolarios/epistola.php?id=3332&epistolario=1651
Seoane, L. (7 de julio de 1965b). Santiago de Compostela (s. f.) [Carta]. Consello da Cultura Galega. Fondos documentais (s. n.). Colección Fundación Luis Seoane, A Coruña, España. Recuperado de http://consellodacultura.gal/fondos_documentais/epistolarios/epistola.php?id=2658&epistolario=1651%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20&episto lario=10143
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.