Diaspora and Acculturation in Manuel Ángeles Ortiz

A Modern View of Patagonia (1941-1943)

Authors

  • Rodrigo Gutiérrez Viñuales Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e036

Keywords:

Manuel Ángeles Ortiz, exile, Argentina, litography, sculpture

Abstract

This article focuses on the production of Manuel Ángeles Ortiz in Patagonia, between 1941 and 1943, during his exile in Argentina. Within it, we will refer to the lithographs he made for his portfolio A campo abierto (1941) and for the book Patagonie (1942) by the Frenchman Roger Caillois, investigating the repercussion achieved with them. We will analyze his sculptural Construcciones, which he exhibited during 1943 at the Galería Müller in Buenos Aires, the same year in which he held a retrospective exhibition of drawings at the Galería Luisa Fanning. Both exhibitions were accompanied by reviews and notes published in the magazine Correo Literario, founded in November of that year by the Galicians Luis Seoane, Lorenzo Varela and Arturo Cuadrado.      

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ángeles Ortiz, M. (1941). Estampas litográficas originales. A campo abierto. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Casa Nagel.

Bachmann, H. N. (1946). Solitarios del arte. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Poseidón.

Berry, A. M. (febrero de 1942). Manuel Ángeles Ortiz: estampas litográficas (Buenos Aires, 1941). Sur, (89), 72-73.

Bonet, J. M. (1996). Manuel Ángeles Ortiz, en pos de su verdad. En L. Davidov y E. Carmona (Dir.), Manuel Ángeles Ortiz (pp. 81-89). Madrid, España: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Brughetti, R. (1.o de enero de 1944). Aspectos parciales de la joven pintura en 1943. Correo Literario, 1(4), 7.

Davidov, L. y Carmona, E. (Dir.). (1996). Manuel Ángeles Ortiz. Madrid, España: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

De Iturbide, J. (enero de 1943). Roger Caillois. Patagonia. Saber Vivir, (30), 63

Farías, J. (1º de diciembre de 1943). Manuel Ángeles Ortiz. Correo Literario, 1(2), 5.

González Lanuza, E. (15 de febrero de 1944). Maderas y Piedras en los Poemas Plásticos de Manuel Ángeles Ortiz. Correo Literario, 2(7), 5.

Gutiérrez Viñuales, R. (2017). Manuel Ángeles Ortiz. Memoria de la Argentina. Granada, España: Diputación.

Gutiérrez Viñuales, R. y Seixas Seoane, M. A. (Coords.). (2007). Buenos Aires. Escenarios de Luis Seoane. La Coruña, España: Fundación Luis Seoane.

J. O. E. (José Otero Espasandín). (1943). A propósito de la última exposición de Ángeles Ortiz. De Mar a Mar, 2(6).

Kirstein, L. (1943). The Latin-American Collection of the Museum of Modern Art [La Colección Latinoamericana del Museum of Modern Art]. Nueva York, Estados Unidos: Museum of Modern Art.

Lyon Haight, A. (Ed.). (1946). Portrait of Latin America as seen by her print makers [Retrato de Latinoamérica hecho por sus artistas gráficos]. Nueva York, Estados Unidos: Hasting House Publishers.

Manuel Ángeles Ortiz, retrospectivo. (12 al 18 de noviembre de 1943). Revista El Cicerone Porteño, s. p.

Panea Bonafé, L. (2007). Países de Manuel Ángeles Ortiz. En Manuel Ángeles Ortiz. Países (pp. 5-27). Granada, España: Esparvel.

Payró, J. E. (mayo-junio de 1943). Crítica de arte. Construcciones de Manuel Ángeles Ortiz. Sur, (104), 109-110.

Rinaldini, J. (2 de agosto de 1943). Artes plásticas. Obras de Manuel Ángeles Ortiz. El Mundo, pp. 15-16.

Rojas Paz, P. (5 de agosto de 1943). Es un éxito artístico la exposición de Ángeles Ortiz. Crítica, pp. 10-11

Romero Brest, J. (octubre de 1943). El Arte de Manuel Ángeles Ortiz. Saber Vivir, 4(38), 52.

Schwarzstein, D. (2001). Entre Franco y Perón. Memoria e identidad del exilio republicano español en Argentina. Barcelona, España: Crítica.

Serrano Plaja, A. (1945). Manuel Ángeles Ortiz. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Poseidón.

Published

2021-09-21

How to Cite

Gutiérrez Viñuales, R. (2021). Diaspora and Acculturation in Manuel Ángeles Ortiz: A Modern View of Patagonia (1941-1943). Boletín De Arte, (22), e036. https://doi.org/10.24215/23142502e036