Writers that Draw
J. K. Rowling and Her Creative Project
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e029Keywords:
Drawing, literature, comparative studies, creative projectAbstract
Although several artists who have created literature as well as plastic works exist, such cases have rarely been researched in comprehensive studies. This article analyses the relationship between Rowling’s drawings and her literary production. We make use of some concepts drawn from genetic criticism and comparative studies in order to think about the dialogue between her visual and literary work on Harry Potter’s fictional world.Downloads
References
Ferrer, D. (2007). Quelques remarques sur le couple intertextualité-genèse [Algunas observaciones sobre la pareja intertextualidad-génesis]. En P. Gliffors y M. Schmid (Coords.), La création en acte. Devenir de la critique génétique [La creación en acto. Devenir de la crítica genética] (pp. 205-216). Ámsterdam, Países Bajos: Rodolphi.
Friedman, D. (2007). The Writer’s Brush [El pincel del escritor]. Nashville, Estados Unidos: Mid-List Press.
Gabrieloni, A. L. (2006). Écfrasis, transposición, traducción. En G.Cariello, M. I. Barranco y A. Gryn (Eds.), Versiones y cuestiones (pp. 42-49). Recuperado de https://acortar.link/fWajt
Gabrieloni, A. L. (2009). Literatura y artes. En M. Dalmaroni (Coord.), La investigación literaria. Problemas iniciales de una práctica (pp. 125-146). Recuperado de https://acortar.link/3Rh6P
Gagliardi, L. (2018). Intermitencias de lo fantástico en la obra de J. K. Rowling. Épica, policial y sátira en un fantasy híbrido. Luthor, (36). Recuperado de https://acortar.link/2pOap
Gagliardi, L. (2020). Ecos de una saga. Aproximaciones a Harry Potter. Recuperado de https://acortar.link/DgArs
Genette, G. (1989). Palimpsestos. Madrid, España: Taurus.Lois, É. (2001). Génesis de escritura y estudios culturales. Introducción a la crítica genética.Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Edicial.
Lois, É. (2005). De la filología a la genética textual: historia de los conceptos y de las prácticas. En F. Colla (Coord.), Archivos: Cómo editar la literatura latinoamericana del siglo XX (pp. 47- 83). Poitiers, Francia: Centre de Recherches Latino-Américaines.
Nodelman, P. (1988). Words about Pictures. The Narrative Art of Children’s Picture Books [Palabras sobre imágenes: el arte narrativo de los libros de imágenes para niños]. Athens, Estados Unidos: University of Georgia Press.
Plaza Chillón, J. L. (2011). La visión plástica de la mujer en los dibujos deFederico García Lorca: aparente ingenuidad, drama surrealista y tragedia expresionista. De Arte, (10), 231-252.http://dx.doi.org/10.18002/da.v0i10.1347
Pocock, E. (25 de agosto de 2016). Original J.K. Rowling Sketches on Pottermore [Bocetos originales de J. K. Rowling en Pottermore] [Entrada de blog]. Recuperado de https://acortar.link/VrJ2v
Pottermore. (1 de julio de 2018). Shining a Light on Dean Thomas [Echando luz sobre Dean Thomas]. Recuperado de https://www.wizardingworld.com/features/dean-thomas-hidden-storyline
Rajewsky, I. O. (2005). Intermediality, Intertextuality and Remediation: a Literatura Perspective on Intermediality [Intermedialidad, intertextualidad y remediación: una perspectiva de la literatura sobre la intermedialidad]. Intermédialités, (6), 43-64. https://doi.org/10.7202/1005505ar
Rougeau, N. R. (2005). Alice’s Shadow: Childhood and Agency in Lewis Carroll’s Photography, Illustrations, and Alice Text [La sombra de Alice: infancia y agencia en la fotografía, las ilustraciones y el texto de Alice de Lewis Carroll] (Tesis de doctorado). Recuperado de https://acortar.link/mLsE7
Rowling, J. K. (1997). Harry Potter and the Philosopher’s Stone [Harry Potter y la piedra filosofal]. Londres, Inglaterra: Bloomsbury.
Rowling, J. K. (1998). Harry Potter and the Chamber of Secrets [Harry Potter y la cámara secreta]. Londres, Inglaterra: Bloomsbury.
Rowling, J. K. (2001a). Fantastic Beasts and Where to Find Them [Animales fantásticos y dónde encontrarlos]. Londres, Inglaterra: Bloomsbury.
Rowling, J. K. (2001b). Quidditch Through the Ages [Quidditch a través de los tiempos]. Londres, Inglaterra: Bloomsbury.
Rowling, J. K. (2008). The Tales of Beedle The Bard [Los cuentos de Beedle el Bardo]. Londres, Inglaterra: Bloomsbury.
Stedile Luna, V. (2013). He encontrado una nueva forma de ser humano. La escritura del cuerpo como intervención política y cultural en la poética de Violeta Parra (Tesis de licenciatura). Recuperado de https://acortar.link/or8Gi
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.