From Ecclesia to Political Arena
The Utilitarian Conception of Arts in the Eighteenth Century
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e026Keywords:
concepts, Enlightenment, politics, philosophy, ArtAbstract
During the Age of Enlightenment, a series of texts promoted useful knowledge and redefined the role of art in society, apart from the development of the theory of taste and beauty. Although the discussion on the usefulness of the arts is not new —funerary portraits, equestrian sculpture, architectural ornamentation, as well as painting in various media have functioned as propaganda, pieces of delight, and/or pedagogical tools—; the texts analyzed by Jean-Jacques Rousseau, Gaspar Melchor de Jovellanos and Antonio Genovesi make explicit a secular sense of useful art that differentiates it from baroque functionality; and it is linked to the debates on the respublica.Downloads
References
Bobbio, N. (1991). El tiempo de los derechos. Madrid, España: Sistema.
Boime, A. (1994). Historia social del arte moderno. El arte en la época de la Revolución, 1750-1800. Madrid, España: Alianza.
Bruguera, T. (2011). Introducción acerca del arte útil. Recuperado de http://www.taniabruguera.com/cms/files/2011_-_introduction_on_useful_art_-_esp.pdf
Burke, P. [2000] (2017). Historia social del conocimiento. Barcelona, España: Austral.
D’Alembert, J. (1751). Discours préliminaire [Discurso preliminar]. En Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers [Enciclopedia, o diccionario razonado de ciencias, artes y oficios]. Génova, Italia: Jean–Léonard Pellet editor.
Feijoo, B. J. (1770). Cartas eruditas y curiosas. Madrid, España: Joachin de Ibarra, Impresor de Cámara de S. M.
Genovesi, A. (1785). Lecciones de comercio, ó bien de economía civil. Madrid, España: Joachín de Ibarra, Impresor de Cámara de S. M.
Habermas, J. (1988). La modernidad, un proyecto incompleto. En H. Foster (Ed.), La posmodernidad (pp. 19-36). Ciudad de México, México: Kairós.
Interián de Ayala, J. [1730] (1782). El pintor christiano. Madrid, España: Joachin de Ibarra, Impresor de Cámara de S. M.
Jacobs, H. (2001). Belleza y buen gusto. Las teorías de las artes en la literatura española del siglo xviii. Madrid, España: Iberoamericana.
Jacobs, H. (2002). Divisiones philosophiae. Clasificaciones españolas de las artes y las ciencias en la Edad Media y el Siglo de Oro. Madrid, España: Iberoamericana.
Jauss, H. R. (1995). Las transformaciones de lo moderno. Estudio sobre las etapas de la modernidad estética. Madrid, España: Visor.
Jones, S. R. (1985). El siglo xviii. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Jovellanos, G. M. [1781] (2014). Elogio de las Bellas Artes. Madrid, España: Casimiro.
Kant, I. [1784] (2017). Filosofía de la historia. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Kant, I. [1790] (2007). Crítica del juicio. Madrid, España: Espasa Calpe.
Loyola, I. [1548] (1833). Ejercicios espirituales. Madrid, España: Imprenta de D. M. de Burgos.
Levey, M. (1998). Del rococó a la revolución. Barcelona, España: Destino.
Platón. [370 a. C.] (1986). Obras completas. Madrid, España: Aguilar.
Ponz, A. (1786). Viage fuera de España. Tomo I. Madrid, España: Joachin de Ibarra, Impresor de Cámara de S. M.
Reynolds, D. M. (1985). El siglo XIX. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Rousseau, J. [1750] (s. f.). Discurso sobre si el establecimiento de las ciencias y las artes ha contribuido al mejoramiento de las costumbres. Recuperado de https://www.academia.edu/8443612/Discurso_sobre_las_ciencias_y_las_artes
Rousseau, J. [1762] (2017). El contrato social. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.
Rose, I. (1981). Un proyecto dieciochesco malogrado: el plan de reproducir en grabados los cuadros principales existentes en las colecciones reales españolas. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, (53), 171-182.
Shiner, L. (2004). La invención del arte. Una historia cultural. Barcelona, España: Paidós.
Starobinski, J. (1988). Los emblemas de la razón. Madrid, España: Taurus.
Úbeda de los Cobos, A. (2001). Pensamiento artístico español del siglo xviii. Madrid, España: Museo Nacional del Prado.
Vasari, G. [1550] (1964). Vida de pintores, escultores y arquitectos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones Selectas.
Williams, R. (2008). Palabras clave. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.