From Ecclesia to Political Arena

The Utilitarian Conception of Arts in the Eighteenth Century

Authors

  • Diana Victoria Britos nstituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e026

Keywords:

concepts, Enlightenment, politics, philosophy, Art

Abstract

During the Age of Enlightenment, a series of texts promoted useful knowledge and redefined the role of art in society, apart from the development of the theory of taste and beauty. Although the discussion on the usefulness of the arts is not new —funerary portraits, equestrian sculpture, architectural ornamentation, as well as painting in various media have functioned as propaganda, pieces of delight, and/or pedagogical tools—; the texts analyzed by Jean-Jacques Rousseau, Gaspar Melchor de Jovellanos and Antonio Genovesi make explicit a secular sense of useful art that differentiates it from baroque functionality; and it is linked to the debates on the respublica.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baxandall, M. [1972] (2017). Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento europeo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ampersand.

Bobbio, N. (1991). El tiempo de los derechos. Madrid, España: Sistema.

Boime, A. (1994). Historia social del arte moderno. El arte en la época de la Revolución, 1750-1800. Madrid, España: Alianza.

Bruguera, T. (2011). Introducción acerca del arte útil. Recuperado de http://www.taniabruguera.com/cms/files/2011_-_introduction_on_useful_art_-_esp.pdf

Burke, P. [2000] (2017). Historia social del conocimiento. Barcelona, España: Austral.

D’Alembert, J. (1751). Discours préliminaire [Discurso preliminar]. En Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers [Enciclopedia, o diccionario razonado de ciencias, artes y oficios]. Génova, Italia: Jean–Léonard Pellet editor.

Feijoo, B. J. (1770). Cartas eruditas y curiosas. Madrid, España: Joachin de Ibarra, Impresor de Cámara de S. M.

Genovesi, A. (1785). Lecciones de comercio, ó bien de economía civil. Madrid, España: Joachín de Ibarra, Impresor de Cámara de S. M.

Habermas, J. (1988). La modernidad, un proyecto incompleto. En H. Foster (Ed.), La posmodernidad (pp. 19-36). Ciudad de México, México: Kairós.

Interián de Ayala, J. [1730] (1782). El pintor christiano. Madrid, España: Joachin de Ibarra, Impresor de Cámara de S. M.

Jacobs, H. (2001). Belleza y buen gusto. Las teorías de las artes en la literatura española del siglo xviii. Madrid, España: Iberoamericana.

Jacobs, H. (2002). Divisiones philosophiae. Clasificaciones españolas de las artes y las ciencias en la Edad Media y el Siglo de Oro. Madrid, España: Iberoamericana.

Jauss, H. R. (1995). Las transformaciones de lo moderno. Estudio sobre las etapas de la modernidad estética. Madrid, España: Visor.

Jones, S. R. (1985). El siglo xviii. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Jovellanos, G. M. [1781] (2014). Elogio de las Bellas Artes. Madrid, España: Casimiro.

Kant, I. [1784] (2017). Filosofía de la historia. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Kant, I. [1790] (2007). Crítica del juicio. Madrid, España: Espasa Calpe.

Loyola, I. [1548] (1833). Ejercicios espirituales. Madrid, España: Imprenta de D. M. de Burgos.

Levey, M. (1998). Del rococó a la revolución. Barcelona, España: Destino.

Platón. [370 a. C.] (1986). Obras completas. Madrid, España: Aguilar.

Ponz, A. (1786). Viage fuera de España. Tomo I. Madrid, España: Joachin de Ibarra, Impresor de Cámara de S. M.

Reynolds, D. M. (1985). El siglo XIX. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Rousseau, J. [1750] (s. f.). Discurso sobre si el establecimiento de las ciencias y las artes ha contribuido al mejoramiento de las costumbres. Recuperado de https://www.academia.edu/8443612/Discurso_sobre_las_ciencias_y_las_artes

Rousseau, J. [1762] (2017). El contrato social. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Rose, I. (1981). Un proyecto dieciochesco malogrado: el plan de reproducir en grabados los cuadros principales existentes en las colecciones reales españolas. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, (53), 171-182.

Shiner, L. (2004). La invención del arte. Una historia cultural. Barcelona, España: Paidós.

Starobinski, J. (1988). Los emblemas de la razón. Madrid, España: Taurus.

Úbeda de los Cobos, A. (2001). Pensamiento artístico español del siglo xviii. Madrid, España: Museo Nacional del Prado.

Vasari, G. [1550] (1964). Vida de pintores, escultores y arquitectos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones Selectas.

Williams, R. (2008). Palabras clave. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Published

2021-04-28

How to Cite

Britos, D. V. (2021). From Ecclesia to Political Arena: The Utilitarian Conception of Arts in the Eighteenth Century. Boletín De Arte, (21), e026. https://doi.org/10.24215/23142502e026