A Horizon of Progress
Argentine Murals in the World Fairs
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e024Keywords:
International Exhibitions, mural painting, National Pavilion, ArgentinaAbstract
World fairs have been a place to communicate and, at the same time, compete among the nations. In the pavilions of every country, their features were intended to be reflected through architecture, interior decoration and the exhibited elements. Latin-American countries made huge efforts to present a prosperous image. Each pavilion was decorated with ephemeral wall paintings, which only lasted the time of the exhibition and that we can study through photographs and other documents. The aim of this paper is to analyze the murals that were made for the Argentine pavilions of a series of world fairs. We will focus mainly on those exhibitions that took place in the interwar period, especially the International Exhibitions in Seville (1929), Paris (1937) and New York (1939) in order to understand what the visual narrative projected with these images of the ideal Argentina was.Downloads
References
Adamovsky, E. (2019). El gaucho indómito: de Martín Fierro a Perón, el emblema imposible de una nación desagarrada. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.
Armando, A. (2004). Entre telas: las mujeres en las obras de Alfredo Guido y Antonio Berni. Separata. Centro de Investigaciones del Arte argentino y latinoamericano, 4(748), 37-55.
Armando, A. (2014). Alfredo Guido y el americanismo en los años veinte. En R. Amigo y A. Petrina (Cur.), La hora americana 1910-1950 (pp. 189-203). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Museo Nacional de Bellas Artes.
Belej, C. (2011). Entre el panamericanismo y el nacionalismo. Alfredo Guido y su mural para el Automóvil Club Argentino. Papeles de Trabajo. Revista del Instituto de Altos Estudios Sociales-Universidad Nacional de San Martín, 4(7), 93-113. Recuperado de http://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/papdetrab/issue/view/16
Belej, C. (2014). «Una exposición permanente». Políticas de la imagen en los edificios públicos a través de sus murales en la década de 1930. Travesía. Revista de historia económica y social, (16), 29-50. Recuperado de http://www.travesia-unt.org.ar/pdf/numero16/ceciliabelej.pdf
Benjamin, W. (2004). El libro de los pasajes. Madrid, España: Akal. Christophersen, A. (1923). Pabellón Argentino en la Exposición Internacional de Río de Janeiro de 1922. Revista de Arquitectura, (34), 65-75.
Guido, A. (25 de enero de 1927). Rosario 1927 [Correspondencia de Enrique Larreta]. Archivo Museo de Arte Español Enrique Larreta, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Gutiérrez, R. (2014). Persistencia y cambio en la arquitectura simbólica. Los pabellones argentinos en las exposiciones 1915-1940. Temas de la Academia: cambios y persistencias en tiempos de transición, 12(12), 57-72.
Gutman, M. (1995). El Pabellón Argentino en la Exposición Iberoamericana de Sevilla. En R.
Gutiérrez, M. Gutman y V. Pérez Escolano (Eds.), El arquitecto Martín Noel. Su tiempo y su obra (pp. 147-159). Sevilla, España: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura.
Holly, M. A. y Moxey, K. (Eds.). (2002). Art History, Aesthetics, Visual Studies [Historia del arte, Estética, Estudios visuales]. Massachusetts, Estados Unidos: Sterling & Francine Clark Art Institute.
Marty, J. A. (marzo de 1939). Dos gigantescos cuadros de artistas argentinos lucirá el gran hall central de la Exposición Internacional de Nueva York. El Hogar.
Schrenk, L. (1999). From Historic Village to Modern Pavilion: The Evolution of Foreign Architectural Representation at International Expositions in the 1930s [De las aldeas históricas a los pabellones modernos: evolución de la representación arquitectónica extranjera en las Exposiciones Internaciones en los años treinta]. National Identities, 1(3), 287-311. Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14608944.1999.9728116?scroll=top&needAccess=true
Una simbólica concepción decorativa será presentada en la próxima Exposición Internacional de Nueva York. (14 de marzo de 1939). La Capital, 15.
Wechsler, D. (1999). 1937: Argentina en la Exposición Internacional de París. En G. Whitelow, F. Fèvre y D. Wechsler (Eds.). Spilimbergo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo Nacional de las Artes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.