A Horizon of Progress

Argentine Murals in the World Fairs

Authors

  • Cecilia Belej Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Instituto de Investigación en Arte y Cultura Dr. Norberto Griffa. Universidad Nacional de Tres de Febrero / Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e024

Keywords:

International Exhibitions, mural painting, National Pavilion, Argentina

Abstract

World fairs have been a place to communicate and, at the same time, compete among the nations. In the pavilions of every country, their features were intended to be reflected through architecture, interior decoration and the exhibited elements. Latin-American countries made huge efforts to present a prosperous image. Each pavilion was decorated with ephemeral wall paintings, which only lasted the time of the exhibition and that we can study through photographs and other documents. The aim of this paper is to analyze the murals that were made for the Argentine pavilions of a series of world fairs. We will focus mainly on those exhibitions that took place in the interwar period, especially the International Exhibitions in Seville (1929), Paris (1937) and New York (1939) in order to understand what the visual narrative projected with these images of the ideal Argentina was.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amigo, R. (2014). La hora americana 1910-1950. El americanismo del indianismo al indigenismo. En R. Amigo y A. Petrina (Cur.), La hora americana 1910-1950. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Museo Nacional de Bellas Artes.

Adamovsky, E. (2019). El gaucho indómito: de Martín Fierro a Perón, el emblema imposible de una nación desagarrada. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Armando, A. (2004). Entre telas: las mujeres en las obras de Alfredo Guido y Antonio Berni. Separata. Centro de Investigaciones del Arte argentino y latinoamericano, 4(748), 37-55.

Armando, A. (2014). Alfredo Guido y el americanismo en los años veinte. En R. Amigo y A. Petrina (Cur.), La hora americana 1910-1950 (pp. 189-203). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Museo Nacional de Bellas Artes.

Belej, C. (2011). Entre el panamericanismo y el nacionalismo. Alfredo Guido y su mural para el Automóvil Club Argentino. Papeles de Trabajo. Revista del Instituto de Altos Estudios Sociales-Universidad Nacional de San Martín, 4(7), 93-113. Recuperado de http://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/papdetrab/issue/view/16

Belej, C. (2014). «Una exposición permanente». Políticas de la imagen en los edificios públicos a través de sus murales en la década de 1930. Travesía. Revista de historia económica y social, (16), 29-50. Recuperado de http://www.travesia-unt.org.ar/pdf/numero16/ceciliabelej.pdf

Benjamin, W. (2004). El libro de los pasajes. Madrid, España: Akal. Christophersen, A. (1923). Pabellón Argentino en la Exposición Internacional de Río de Janeiro de 1922. Revista de Arquitectura, (34), 65-75.

Guido, A. (25 de enero de 1927). Rosario 1927 [Correspondencia de Enrique Larreta]. Archivo Museo de Arte Español Enrique Larreta, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Gutiérrez, R. (2014). Persistencia y cambio en la arquitectura simbólica. Los pabellones argentinos en las exposiciones 1915-1940. Temas de la Academia: cambios y persistencias en tiempos de transición, 12(12), 57-72.

Gutman, M. (1995). El Pabellón Argentino en la Exposición Iberoamericana de Sevilla. En R.

Gutiérrez, M. Gutman y V. Pérez Escolano (Eds.), El arquitecto Martín Noel. Su tiempo y su obra (pp. 147-159). Sevilla, España: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura.

Holly, M. A. y Moxey, K. (Eds.). (2002). Art History, Aesthetics, Visual Studies [Historia del arte, Estética, Estudios visuales]. Massachusetts, Estados Unidos: Sterling & Francine Clark Art Institute.

Marty, J. A. (marzo de 1939). Dos gigantescos cuadros de artistas argentinos lucirá el gran hall central de la Exposición Internacional de Nueva York. El Hogar.

Schrenk, L. (1999). From Historic Village to Modern Pavilion: The Evolution of Foreign Architectural Representation at International Expositions in the 1930s [De las aldeas históricas a los pabellones modernos: evolución de la representación arquitectónica extranjera en las Exposiciones Internaciones en los años treinta]. National Identities, 1(3), 287-311. Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14608944.1999.9728116?scroll=top&needAccess=true

Una simbólica concepción decorativa será presentada en la próxima Exposición Internacional de Nueva York. (14 de marzo de 1939). La Capital, 15.

Wechsler, D. (1999). 1937: Argentina en la Exposición Internacional de París. En G. Whitelow, F. Fèvre y D. Wechsler (Eds.). Spilimbergo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo Nacional de las Artes.

Published

2020-09-30

How to Cite

Belej, C. (2020). A Horizon of Progress: Argentine Murals in the World Fairs. Boletín De Arte, (20), e024. https://doi.org/10.24215/23142502e024