Laureles (Teatro Rambla, La Plata, 1983)
Text, Creative Process and Territorialized Investigation
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e022Keywords:
Theatrical cartography, Malvinas War, genetic poetics, representation, dramaturgyAbstract
In 1983, more than a year after the end of the Malvinas War, and but still in the context of the de facto government of the National Reorganization Process (1976-1983), the independent group Teatro Rambla (La Plata, Province of Buenos Aires) premiered Laureles, a piece of exceptional value for the history of representations of the war in the Argentine theater. It is one of the first explicit representations of the Malvinas War on the national scene, at the same time foundational and anticipatory. In this article we will focus on the post-scenic and heterostructured condition of this dramatic text, the result of a complex composition process before, during and after the rehearsals, as well as a territorialized investigation in La Plata on the Malvinas War.Downloads
References
Bustos, D. (1982). El otro frente de la guerra. Los padres de las Malvinas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ramos Americana.
Chartier, R. (1992). El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Barcelona, España: Gedisa.
Chartier, R. (2007). La historia o la lectura del tiempo. Barcelona, España: Gedisa.
Dubatti, J. (2015). La escena teatral argentina en el siglo xxi. Permanencia, transformaciones, intensificaciones, aperturas. En L. A. Quevedo (Comp.), La cultura argentina hoy. Tendencias! (pp. 151-196). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno,
Fundación OSDE.
Dubatti, J. (2019). Dramaturgias escénicas, escrituras y reescrituras teatrales: reflexiones teóricas hacia Medea (2009), dirección de Pompeyo Audivert. AURA. Revista de Historia y Teoría del Arte, (9), 19-37. Recuperado de http://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/662/546
Dubatti, J. (2020). Teatro y territorialidad. Perspectivas de Filosofía del Teatro y Teatro Comparado. Barcelona, España: Gedisa.
Dubatti, R. (2019). Prólogo. Teatro de la guerra: corpus de representaciones de la Guerra de Malvinas en textos dramáticos y espectáculos. En R. Dubatti (Comp.), Malvinas II. La guerra en el teatro, el teatro de la guerra (pp. 7-38). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del CCC.
Dubatti, R. (2020a). Prólogo. La guerra en el teatro: representar la Guerra de Malvinas en la escena. En R. Dubatti (Comp.), La Guerra de Malvinas en el teatro argentino. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Instituto Nacional del Teatro, Ediciones del CCC (en prensa).
Dubatti, R. (Comp.). (2020b). La Guerra de Malvinas en el teatro argentino. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Instituto Nacional del Teatro, Ediciones del CCC (en prensa).
Eco, U. [1979] (1993). Lector in Fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Barcelona, España: Lumen.
Dubatti, R. (5 de enero de 2020). Entrevista a Mónica Greco (Archivo de investigación de tesis doctoral). La Plata, Argentina.
Dubatti, R. (16 de marzo de 2020). Entrevista a Mónica Greco (Archivo de investigación de tesis doctoral). La Plata, Argentina.
Greco, M. y de las Heras, J. L. (1983a). «Laureles» [Texto mecanografiado inédito]. Archivo de investigación de tesis doctoral.
Greco, M. y de las Heras, J. L. (1983b). Laureles [Programa de mano]. Archivo de investigación de tesis doctoral.
Harshaw, B. (1984). Fictionality and Fields of Reference. Remarks on a Theoretical Framework [Ficcionalidad y campos de referencia. Observaciones sobre un marco teórico teatral]. Poetics Today, 5(2), 227-251.
Kon, D. (1982). Los chicos de la guerra. Hablan los soldados que estuvieron en Malvinas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Galerna.
Lorenz, F. (2007). La guerra de Malvinas y el lugar de los ex soldados en el contexto de la post dictadura (1982-1985). En S. Raggio (Coord.), Memoria en las aulas, (12), 1-29. Recuperado de http://www.comisionporlamemoria.org/archivos/educacion/memoria-enlas-aulas/dossier12.pdf
Los «Laureles» que no pudimos conseguir. (9 de octubre de 1983). El Día, pp. 6-8.
Radice, G. y Di Sarli, N. (2008). Teatro platense en la postdictadura. La emergencia de lo político en la primera etapa de la democracia. Afuera. Estudios de crítica cultural, 3(5), 1-5.
Radice, G. y Di Sarli, N. (27 de mayo de 2009). La tendencia del Teatro Político: El Taller de Teatro Rambla [Entrada de blog]. Recuperado de http://blogteatrolaplata.blogspot.com/2009/05/la-tendencia-del-teatro-politico-el.html
Radice, G. (2020). Poética del resto y los archivos: teatro documental/documento teatral. En R. Dubatti (Comp.), La Guerra de Malvinas en el teatro argentino. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Instituto Nacional del Teatro, Ediciones del CCC (en prensa).
Sigue «Laureles» en el Rambla. (11 de noviembre de 1983). El Día, s. p.
Soriano, O. (1983). Entrevista con Alain Rouquié: «Desde París, Alain Rouquié». Humor, (101), 45-50.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.