Aurora San Cristóval

A Litographer in XIX Century´s Peru

Authors

  • Sofía Pachas Maceda Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e020

Keywords:

Lithography, Peru, xix century, woman artist

Abstract

In the last quarter of the 19th century, illustrated magazines were one of the most privileged sources to learn about Peru and foreign countries. Numerous lithographs were made public through these pages. Among these collaborators, one artist’s name stands out, Aurora San Cristoval (1878-1955). Aurora did not improvise, she was guided by her father, the renowned lithographer Evaristo San Cristoval. Just as it was pointed out by Linda Nochlin (2007) in her pioneer article about female artists, the art shared between father and daughter is one of the ways in which women were able to join an artistic field dominated by men; for the nineteenth-century’s Peruvian art history, this is a paradigmatic case. This article covers characteristics in the artist’s work and reassesses her task as the only active lithographer in Lima by the end of the 19th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aurora San Cristóbal. (1892). La Exposición de Lima. Revista Ilustrada, (s. n.), 122.

Cabello, M. [1875] (2017). Necesidad de una industria para la mujer. En I. Pinto (Comp.), Mercedes Cabello de Carbonera. Artículos periodísticos y ensayos (pp. 63- 66). Lima, Perú: Fondo Editorial del Congreso del Perú.

Diego, E. de. (1987). La mujer y la pintura del xix español. Madrid, España: Ediciones Cátedra. Defunciones. (18 de mayo de 1955). El Comercio, p. 8.

Denegri, F. (2004). El abanico y la cigarrera. La primera generación de mujeres ilustradas en el Perú. Lima, Perú: Instituto de Estudios Peruanos.

Dibujo. (31 de mayo de 1892). El Comercio, p. 3.

Gabinete. (4 de agosto de 1848). El Comercio, p. 1.

García y García, E. (1924). La mujer peruana a través de los siglos: serie historiada de estudios y observaciones. Lima, Perú: Imprenta Americana.

Gamarra, A. (1 de setiembre de 1893). Grabados. El Perú Artístico, (5), 56.

Gamarra, A. (1 de marzo de 1894). Grabados. El Perú Artístico, (5), 195.

La fiesta del arte. (9 de mayo de 1891). El Perú Ilustrado, (209), 2086.

La Ilustración Americana. (3 de febrero de 1891). El Comercio, p. 4.

Leonardini, N. (1998). Los italianos y su influencia en la cultura artística peruana en el siglo xix. México (Tesis de doctorado). Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, México.

Matto de Turner, C. (15 de febrero de 1890). Nuestros Grabados. El Perú Ilustrado, (145), 1442.

Nochlin, L. [1971] (2007) ¿Por qué no han existido grandes artistas mujeres? En K. Cordero e I. Sáenz. (Comps.), Critica feminista en la teoría e historia del arte (pp. 17-43). Recuperado de https://sentipensaresfem.wordpress.com/2016/09/10/cftha/

Nuestros Grabados. (22 de agosto de 1891). El Perú Ilustrado, (224), 4051.

Pachas, S. (2008). Las artistas plásticas de Lima (1891-1918). Lima, Perú: Seminario de Historia Rural Andina, Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Pachas, S. (2009). Evaristo San Cristóval. Visión gráfica de una época. Lima, Perú: Seminario de Historia Rural Andina, Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Rivero, M. E. y Tschudi, J. (1851). Antigüedades peruanas. Viena, Austria: L. Müller.

San Cristóval, A. (15 de febrero de 1890). Perú. Muralla de Sacsayhuaman en el Cusco [Litografía]. El Perú Ilustrado (145), 1442.

San Cristóval, A. (1892). Ecce Homo [Litografía]. La Exposición de Lima. Revista Ilustrada, (s. n.), s. p.

San Cristóval, A. (1 de setiembre de 1893). La vendedora de frutas [Litografía]. El Perú Artístico, (5), 52.

San Cristóval, A. (15 de setiembre de 1893). En una sastrería [Litografía]. El Perú Artístico, (6), 71.

San Cristóval, A. (1 de julio de 1894). Retrato de Sadi Carnot [Litografía]. El Perú Artístico, (25).

San Cristóval, E. (1948). Centenario de don Evaristo San Cristóval (1848-1948). Lima, Perú: Compañía de Impresiones y Publicidad.

Sagástegui, C. (2003). La historieta peruana 1. Los primeros 80 años 1887 - 1967. Lima, Perú: Instituto Cultural Peruano Norteamericano.

Schor, M. (2007). Linaje paterno. En K. Cordero e I. Sáenz (Comps.), Critica feminista en la teoría e historia del arte (pp. 111-129). Recuperado de https://sentipensaresfem.wordpress.com/2016/09/10/cftha/

Published

2020-09-30

How to Cite

Pachas Maceda, S. (2020). Aurora San Cristóval: A Litographer in XIX Century´s Peru. Boletín De Arte, (20), e020. https://doi.org/10.24215/23142502e020