Design and People. Elements of a Project Context Theory

Authors

  • Gustavo A. Marincoff Integración Cultural 1. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25250914e023

Keywords:

Context, society, knowledge, culture, technology

Abstract

Training for the projective activity as a scientifictechnological discipline must teach the future professional to respond adequately to the demands of the 4th Industrial Revolution and the Knowledge Society that serves as their matrix. Given that the designer’s professional performance must evolve in accordance with the context in which it is deployed, the training of the future Design professional must include conceptual tools that allow them to detect, identify, evaluate and, as far as possible, anticipate the transformations in their context of performance, with the general purpose of providing the means for an adaptive response to change.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baczko, B. (1999). Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Bell, D. (1976). El advenimiento de la sociedad post-industrial. Un intento de prognosis social. Madrid, España: Alianza.

Bonsiepe, G. (1978). Teoría y Práctica del Diseño Industrial. Elementos para una manualística crítica. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Castells, M. (julio de 2002). La dimensión cultural de Internet. Fundación para la Universidad Abierta de Cataluña (FUOC) / Instituto de Cultura de Barcelona (ICuB). Recuperado de http://www.uoc.edu/culturaxxi/esp/articles/castells0502/castells0502.html

González Ruiz, G. (1994). Estudio de Diseño. Sobre la construcción de las ideas y su aplicación a la realidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Koenig, A. y Elsayed-Ali, S. (enero de 2019). We can’t future-proof technology. But here are 5 ways to forward plan [No podemos hacer tecnología a prueba de futuro. Pero aquí hay 5 formas de planificarla anticipadamente]. Foro Económico Mundial. Recuperado de https://www.weforum.org/agenda/2019/01/how-to-plan-for-technologyfuture-koenig-elsayed-ali/

Maldonado, T. (1977). El Diseño Industrial Reconsiderado. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Mañá, J. (1973). El Diseño Industrial. Barcelona, España: Salvat.

Marincoff, G.; Cortés, K. y Valesini, S. (noviembre de 2005). Arte - Diseño - Comunicación: una aproximación interdisciplinaria al perfil del estudiante. Ponencia presentada en el 1.˚ Congreso Iberoamericano de Investigación Artística y Proyectual (CIdIAP). Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/40647

McEwen, A. y Cassimally, H. (2014). Designing the Internet of Things [Diseñando el Internet de las Cosas]. Londres, Inglaterra: John Wiley and Sons.

Rollie, R. (septiembre de 1987). La carrera de Diseño en La Plata. Revista Tipográfica, (2), 3-5.

UNESCO, Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2005). Hacia las Sociedades del Conocimiento. Paris, Francia: Ediciones UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141908

Published

2019-08-28

How to Cite

Marincoff, G. A. (2019). Design and People. Elements of a Project Context Theory. Octante, (4), e023. https://doi.org/10.24215/25250914e023

Issue

Section

Articles