The Bodies Which Do Not in the History of Art. Or When We Learn Only the Cisgender-Regulated Story

Authors

  • María Noel Correbo Historia de las artes visuales IV. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25250914e022

Keywords:

History of the visual arts, body, normalice writing, gender

Abstract

The history of the visual arts in its story about the representation of bodies left out identities dissident to the heteropatriarchal norm. Its institutionalized construction separated bodies that have value from those that do not, being functional to the capitalist and colonial hegemonic system, also in the educational field. To operate in a binary way, in the mechanisms of its writing and in the inscription of gender of the bodies, it reproduced a moralizing image with which we socially subjectivize corporeality. Contemporary activisms deactivated the norm even between theory and practice. And the law of Integral Sexual Education enabled other possibilities of existence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Busse Corbalán, E., Correbo, N., Gentile, L., Pérez Balbi, M., Savloff, L. (2017). La Enseñanza de la Historia del Arte en perspectiva de género. Reflexiones desde el BBA (UNLP). Ponencia presentada en el 1.˚ Congreso Internacional de Enseñanza y Producción de las Artes en América Latina (CIEPAAL). Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/66058/Documento_completo.3.-LAENSEN%CC%83ANZA-DE-LA-HISTORIA-DEL-ARTE-EN-PERSPECTIVADE-GE%CC%81NERO.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Corvalan, K. (Curadora). (2019). Para todes, tode. Plan de lucha [Exposición]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Género y Memoria, Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti.

flores, v. (2015). ESI: Esa Sexualidad Ingobernable. El reto de desheterosexualizar la pedagogía. Texto presentado en Degenerando Buenos Aires. III Jornadas Interdisciplinarias de Géneros y Disidencia Sexual. Universidad de Buenos Aires, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0B6c50cj7OLy8c0 16YkJMTzRkcmM/view

flores, v. (2017). La intimidad del procedimiento. Escritura, lesbiana, sur como prácticas de sí. La Plata, Argentina: Popova, Pixel.

Gavrila, C. (21 de octubre de 2018). No mentimos, agrandamos mundos pequeños. En v. flores (Coord.), Intervención en el panel Lecturas torcidas y descolonización del saber: ¿La disidencia sexualen llamas? La Plata, Argentina: Espacio Orgullo y Prejuicio de la Feria del Libro.

Honorable Congreso de la Nación Argentina. (4 de octubre de 2006). Ley N.˚ 26150. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do;jsessionid=6C1613F628D4DFD7174C8D6E0C558F28?id=121222

Preciado, P. B. (2017). Testo yonqui. Sexo, drogas y biopolítica. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Wittig, M. (2016). El cuerpo lesbiano. Córdoba, Argentina: Bocabulvaria.

Published

2019-08-28

How to Cite

Correbo, M. N. (2019). The Bodies Which Do Not in the History of Art. Or When We Learn Only the Cisgender-Regulated Story. Octante, (4), e022. https://doi.org/10.24215/25250914e022

Issue

Section

Articles