Poetic-Testimonial Images in the Classroom. Epistemological Problems between Memory and History

Authors

  • Florencia Basso Epistemología de las Ciencias Sociales/ Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25250914e020

Keywords:

Image, memory, history, epistemology

Abstract

Three epistemological problems in relation to Memory Studies, based on poetic-testimonial images, are considered: the breakdown of dichotomous thinking in terms of truth/fiction; the space of the intimate as a place of transmission of memories and narrations; and the complex time of the image as opposed to the historical linear time. These theoretical guidelines are developed taking into account the didactic potential of images in the elaboration of the historical past within the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amado, A. (2009). La imagen justa. Cine argentino y política (1980-2007). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Basso, F. (2016). Volver a entrar saltando: Memorias visuales de la segunda generación de exiliados políticos en México, (Tesis de maestría). Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1341/te.1341.pdf

Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Guattari, F. y Rolnik, S. (2013). Micropolítica. Cartografías del deseo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón.

Jelin, E. (2012). Los trabajos de la memoria. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Todorov, T. (2008). Los abusos de la memoria. Barcelona, España: Paidós.

Traverso, E. (2001). La Historia desgarrada. Ensayo sobre Auschwitz y los intelectuales. Barcelona, España: Herder.

Published

2019-08-28

How to Cite

Basso, F. (2019). Poetic-Testimonial Images in the Classroom. Epistemological Problems between Memory and History. Octante, (4), e020. https://doi.org/10.24215/25250914e020

Issue

Section

Articles