On the Margins of Artisticity
DOI:
https://doi.org/10.24215/25250914e019Keywords:
Artisticity, academic practice, epistemological frontiers, research/creationAbstract
«On the margins of artisticity» is an autoethnographic exercise in which I reflect on the characteristics of art and its articulation to my academic practice in teaching, research and writing. I believe that in the university space there has been an intention to domesticate art using criteria of scientificity. On the contrary way, I wonder if in the research work there are operations close to artistic creation. Thus, I identify a border space between art and science that guides my practice of research/creation.Downloads
References
Anaya, Y. y Cózar, X. (2015). Bitácora, serendipia y multimedios: construyendo metodologías creativas en la investigación artística. En V. González. (Coord.), Arte y epistemología (pp. 71-78). Chiapas, México: Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.
Berlin, I. (2000). Vico y Herder. Dos estudios en la historia de las ideas. Madrid, España: Cátedra.
Bourdieu, P. (2008). Homo academicus. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.
Burke, P. (2002). Historia social del conocimiento. De Gutenberg a Diderot. Barcelona, España: Paidós.
Cassirer, E. (1967). Antropología filosófica. Introducción a una filosofía de la cultura. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Danto, A. (1999). Después del fin del arte. Barcelona, España: Paidós.
Foucault, M. (2015). ¿Qué es un autor? Ciudad de México, México: Gandhi.
García Canclini, N. (1989). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la Modernidad. Ciudad de México, México: Grijalbo.
García Canclini, N. (2014). El mundo entero como lugar extraño. Barcelona, España: Gedisa.
González, V. (2015). El arte del pasado y el pasado del arte. Notas para una lectura de la historia desde el universo ficcional. En V. González (Coord.), Arte y epistemología (pp. 90-101). Chiapas, México: Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.
González, V. (2015). Novela, historia y memoria del levantamiento tzotzil de 1869. Chiapas, México: Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.
Hauser, A. (2002). Historia social de la literatura y el arte. Desde la prehistoria hasta el barroco, Tomo I. Buenos Aires, Argentina: Debate.
Juanes, J. (2003). Holderlin y la sabiduría poética (la otra Modernidad). Ciudad de México, México: Itaca.
López Cano, R. y San Cristóbal, U. (2014). Investigación artística en música. Problemas, métodos, experiencias y modelos. Barcelona, España: Conaculta, Esmuc.
Nivón, E. (2015). Gestión cultural y teoría de la cultura. Ciudad de México, México: Gedisa, Universidad Autónoma Metropolitana (UAM).
Nora, P. (2008). Pierre Nora en Les lieux de mèmoire. Montevideo, Uruguay: Trilce.
Reyes, A. (1996). Obras completas. Tomo IX. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Ricoeur, P. (1996). Tiempo y narración. El tiempo narrado. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.
White, H. (2005). Metahistoria. La imaginación histórica en la Europa del siglo XIX. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Current policy since 2019
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Octante the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.