Design and Representation. Historical Debates and Challenges of the Present

Authors

  • Luciano Passarella Panorama Histórico y Social del Diseño. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25250914e005

Keywords:

Design, representation, form, history, culture

Abstract

The representation is in the prefiguration phase of thedesign project not only as mimesis of something that iselsewhere, but of something that does not exist yet. We cansay that in addition to a formal problem it is fundamentallyideological and that, in a second aspect, the design, whilegenerating representations, uses them for their projects.In this sense it is essential to review some of the historicaldebates that during the conformation of the disciplinehave involved the problematic, and how they are rethoughtat present. Finally, it is proposed to reflect on the role ofhistorical training in dealing with the current challenges ofprofessional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Caselli, P. (2014). Decir mucho con poco: La economía de la imagen como forma de representación. Diseña, (4), 136-141. Recuperado de http://diseno.uc.cl/wp/wp-content/uploads/2015/05/2012_Alvarez_RD4_Decir.pdf

Arnheim, R. (1985). El pensamiento visual. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Bernatene, R. (Comp.). (2015). Historia del diseño industrial reconsiderada. La Plata, Argentina: Edulp.

Chaves, N. (2001). El oficio de diseñar. Propuestas a la conciencia crítica de los que comienzan. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Da Vinci, L. [1498] (2004). Tratado de pintura. Madrid, España: Akal.

Gabo, N. y Pevsner, A. (1920). Manifiesto Realista o Constructivista. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/51120224/Manifiesto-Realista-1920

García Canclini, N. (1979). La producción simbólica. Teoría y método en sociología del arte. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.

Gombrich, E. (1987). La imagen y el ojo. Madrid, España: Alianza Forma.

Loos, A. (1972). Ornamento y delito y otros escritos. Barcelona, España: Gustavo Gili.

VV. AA. (1971). Bauhaus. Madrid, España: Comunicación.

VV. AA. (1998). Gran Espasa Ilustrado. Madrid, España: Espasa Calpe.

Published

2019-06-28

How to Cite

Passarella, L. (2019). Design and Representation. Historical Debates and Challenges of the Present. Octante, (3), e005. https://doi.org/10.24215/25250914e005

Issue

Section

Articles