Decentering Visual Arts History from Local Knowledge

Authors

  • Fabiana di Luca Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano (IHAAA). Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata. Colaboración de Ana Sol Pontaquarto y Candela Vicente. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25250914e065

Keywords:

art history, decentralization, investigation, local knowledge

Abstract

This article focuses on two investigation experiences during the development of Art History 7 classes in the COVID 19 pandemic context. The investigations were developed in two small towns from the province of Buenos Aires: General Pinto and Chivilcoy. This article discusses possibilities not only of epistemic decentralization in the apprenticeship, but possibilities of geographical decentralization too, in order to actualize the meaning of the nation concept as a construction comprehending these kind of practices and knowledge, as well as others not contemplated by canonic Art History.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De Rueda, M. A. (2021), Introducción. En M. De Rueda; F. Di Luca; y I. Fernández Harari (Coords.). Escrituras y Detalles. Artes y cultura visual en el siglo XIX desde Historia del Arte VII (pp. 259-268). EDULP. https://doi.org/10.35537/10915/128876

Flores Ballesteros, E. (2003). Lo nacional, lo local, lo regional en el arte latinoamericano: de la modernidad a la globalización y la antiglobalización. Huellas. Búsquedas en Artes y Diseño, (3). 31-44. https://bdigital.uncu.edu.ar/167

Mignolo, W. D. (2015), Trayectorias de re-existencia: ensayos en torno a la colonialidad/decolonialidad del saber, el sentir y el creer. Pedro Pablo Gómez / Editor académico. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Facultad de Artes ASAB.

Rolnik, S. (2019), En el principio era el afecto. Pontificia Universidad Católica de São Paulo. Traducción de Damian Kraus. https://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7211198

Wood, L. y Valesini, S. (2022), Devenires de la investigación en Historia del Arte. Escenarios, saberes y tradiciones en debate. En B. Gustavino (Comp.), La constitución de las disciplinas artísticas. (pp. 259-268). Papel Cosido. http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/pdf/libros/La%20constituci%C3%B3n%20de%20las%20disciplinas%20art%C3%ADsticas.pdf

Rufer, M. (2016). Nación y condición poscolonial: sobre memoria y exclusión en los usos del pasado. En K. A. Bidaseca (Coord.), Genealogías críticas de la colonialidad en América Latina, África, Oriente (pp. 275- 296). IDAES.

Published

2022-08-26

How to Cite

di Luca, F. . (2022). Decentering Visual Arts History from Local Knowledge. Octante, (7), e065. https://doi.org/10.24215/25250914e065

Issue

Section

Articles