Didactic Fictions
DOI:
https://doi.org/10.24215/25250914e054Keywords:
Arts, fictional, didactic, autofiction, psychodramAbstract
I share reflections on the fictional from the Enseñaje perspective (Pichón-Rivière, 1985) in practice in the Visual Language 2A chair, Facultad de Artes (FDA), Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Articulating experiences of pedagogical psychodrama (Moreno, 1961), autofiction and didactic fiction, we work —both in class and research— around the consolidation of subjective standpoints in symbolic production, while invoking the use of the fictional element. I summarize ideas regarding the relationships I/ fiction, history/fiction and knowledge/fiction that constitute sources. I present didactic actions of fictional framing carried out in our professorship and also in several academic experiments conducted in foreign universities. As the experiential-affective resists to be written, I can only give here a blurry and flat chronicle.Downloads
References
Anguio, B. (2018). Artes Visuales: Herramientas de Taller. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nobuko.
Anguio, B. (27 de octubre de 2020). Géneros discursivos: Trabajo práctico con tapabocas LV4 [Archivo de video]. Disponible en https://youtu.be/ivxynOu5hGE
Anguio, B. (12 de junio de 2021). Teórico Géneros Discursivos 2020 [Archivo de video]. Disponible en https://youtu.be/F0Fx20iVTVM
Arañó Gisbert, J. C. (2006). Hacia la educación artística del siglo xxi. Estructura del conocimiento artístico. Anuario Académico, 1(1), 51- 70.
AtEdPo Ateliê de Educação Potencial. (18 de octubre de 2020). Tentativas de Lecturas – 2020 P.1. [Archivo de video]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=kZs6cBpBa2o&ab_channel=AtEdPoAteli%C3%AAdeEduca%C3%A7%C3%A3oPotencial
AtEdPo Ateliê de Educação Potencial. (12 de noviembre de 2020). Conversatório 11/11/2020 [Conversatorio 11/11/2020] [Archivo de video]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=hAy1eaDnlgQ&ab_
Bajtin, M. (2012). Estética de la creación verbal. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.
Belforte, M. E. (2009). Escribir, archivar y coleccionar. Walter Benjamin y los caminos de la memoria. Ponencia presentada en las 12.a Jornadas Interescuelas / Departamentos de Historia. Departamento de Historia, Facultad de Humanidades y Centro Regional Universitario Bariloche de la Universidad Nacional del Comahue, San Carlos de Bariloche, Argentina. Recuperado de https://cdsa.aacademica.org/000-008/1353.pdf
Flawia de Fernández, N. M. (2011). Relación entre la Ficción y la Historia. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/relacion-entre-la-ficcion-y-la-historia/
Deleuze, G. (2002) Diferencia y Repetición. Madrid, España: Amorrortu.
Klein, I. (2014). Tramar mundos ficcionales. La ficción entre la teoría y la práctica de la escritura. Luthor, (21), 69-77. Lamela Adó, M. D. y Mussetta, M. (2020). Apropiación transgresiva y multimodalidad en la investigación académica: propuestas de escrilectura. Teias, 21(63), 265-281.
Logan, J. (2009). Red. Londres, Inglaterra: Oberon Books Ltd.
Martínez Ramírez, F. (2019). El yo como ficción. Tema y Variaciones de Literatura, (52), 145-156.
Moreno, J. L. (1961). Psicodrama, psicomúsica y sociodrama. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Hormé.
Pêcheux, M. (1978). Hacia un análisis automático del discurso. Barcelona, España: Gredos.
Pichón-Rivière, E. (1985). Teoría del Vínculo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Piglia, R. (2014). Crítica y Ficción. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Random House-Mondadori.
Tejero Yosovitch, Y. N. (2014). La ficción en el espacio biográfico. Luthor, (21), 78-87.
Vilar, M. (2012). Introducción a la teoría de los mundos posibles. Luthor (9), 23-31
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Current policy since 2019
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Octante the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.