Fiction: To Be or Not to Be

Uncertain Limits and Reading Experiences

Authors

  • Julieta Sanders Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata / Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales. Universidad Autónoma de Entre Ríos

DOI:

https://doi.org/10.24215/25250914e050

Keywords:

Fiction, literature, limits, reading

Abstract

Fiction returns to the scene because it represents a field of incessant dispute to set its limits and authority over them. A theoretical strife that takes place without victors or defeated. This article explores some of the concepts that support it in order to examine other possibilities that contribute to the debate. The inquiry does not pretend to give a complete definition nor to analyze successes or disadvantages that emanate from the different approaches. They are reflections arising from the teaching of literature that accept the coexistence of contrasts, contradictions, the visible and the forbidden, the feigned and the real, what is, what is not and what could become, where the reader is given the possibility of remaining calm in the opacity of some objects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barone, O. (Comp.). [1976] (1996). Diálogos Borges-Sábato. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Berardi, F. (2020). Crónica de la psicodeflación. En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Wuhan (pp. 35-54). Recuperado de https://redclade.org/wp-content/uploads/Sopa-de-Wuhan-ASPO.pdf

Berger J. [2000] (2010). Modos de ver. Barcelona, España: Gustavo Gili. Bermani, A. (2019). Tenemos que hablarlo. La Plata, Argentina: Club Hem.

Drucaroff, E. (1996). Mijaíl Bajtín. La guerra de las culturas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Almagesto.

Eco, U. (30 de octubre de 1998). La democracia y los libros. Conferencia dictada en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Recuperado de https://www.academia.edu/9508353/Conferencia_del_profesor_UMBERTO_ECO_dictada_en_la_Facultad_ de_Ciencias

Ferro, R. (1998). La ficción un caso de sonambulismo teórico. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Larroquy, M. & Caballero, R. (2000). Galimberti: De Perón a Susana. De Montoneros a la Cía. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Marx, K. & Engels F. [1892] (1964). Sobre arte y literatura. Buenos Aires, Argentina: Revival.

Paz, O. [1956] (1973). El arco y la lira. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Pennac, D. [1992] (2019). Como una novela. Barcelona, España: Anagrama.

Piglia, R. [1986] (2001). Crítica y ficción. Ciudad Autónoma de Buenos
Aires, Argentina: Siglo Veinte.

Piglia, R. (14 de septiembre de 2013). Borges por Piglia, clase 1 [Archivo de video]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=HlDhiNws71Y

Ricoeur, P. [1985] (2009).Tiempo y narración, III. El tiempo narrado. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.

Saer, J. J. [1997] (2014). El concepto de ficción. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ariel.

Schaeffer, J. M. (2002). ¿Por qué la ficción? Toledo, España: Lengua de Trapo.

Searle, J. [1975] (1996). The Logical Status of Fictional Discourse [El estatuto lógico del discurso de ficción] (Trad. Zuluaga, F.). Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 1 (1-2), 159-180.

Shklovski, V. [1965] (2008). El arte como artificio. En Teoría de los formalistas rusos (pp. 77-98).Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

White, H. [1978] (2003). El texto histórico como artefacto literario. Barcelona, España: Paidós.

Published

2021-08-17

How to Cite

Sanders, J. (2021). Fiction: To Be or Not to Be: Uncertain Limits and Reading Experiences. Octante, (6), e050. https://doi.org/10.24215/25250914e050

Issue

Section

Articles