The Classroom Against the Grain. Political Imagination in the Artistic Avant-Gardes

Authors

  • Magdalena I. Pérez Balbi Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25250914e043

Keywords:

Classroom, political imagination, Russian Revolution, constructivism

Abstract

This article starts from one of the transversal axes of the subject Cultural Integration 2: the art of propaganda. To develop the contents in the classroom we think and propose the relationship between art and politics from a contemporary perspective. The particular case of Russian Constructivism and Productivism allows us to reflect on the historical experiences linked to the political imagination in the movements and processes of the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benjamin, W. [1934] (2004). El autor como productor. En B. Echeverría (Trad.), El autor como productor (pp. 19-60). Ciudad de México, México: Ítaca.

Benjamin, W. [1935] (2008). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En R. Tiedemann y H. Schweppenhäuser (Eds.), Obras. Libro 1 / Vol. 2 (pp. 49-85). Madrid, España: Abada Editores.

Bürger, P. (1997). Teoría de la vanguardia. Madrid, España: Península.

Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto (Vol. 27). Barcelona, España: Grupo Planeta.

Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Dipaola, E. (2011). La producción imaginal de lo social: imágenes y estetización en las sociedades contemporáneas. Cadernos Zygmunt Bauman, 1(1), 68-84. Recuperado de http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bauman/article/view/1587

Dipaola, E. (2017). Producciones imaginales de lo social. Estéticas de subjetivación en la cultura visual global. En M. E. Lucero (Ed.), Políticas de las imágenes en la cultura visual latinoamericana. Mediaciones, dinámicas e impactos estéticos (pp. 29-37). Rosario, Argentina: UNR editora.

Expósito, M. (2010). Los nuevos productivismos. Barcelona, España: MAC BA / Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Expósito, M. (2013). Walter Benjamin, productivista. Consonni. Recuperado de http://www.academia.edu/7939819/WalterBenjamin_productivista

García, L. I. (2017). Introducción. Hacia una teoría política de la imaginación colectiva. En L. I. García (Ed.), La imaginación política. Interrogantes contemporáneos sobre arte y política (pp. 7-25). Córdoba, Argentina: Ediciones La Cebra.

Integración Cultural 2. (2020). Programa de la materia Integración Cultural 2 (Programa). Integración Cultural 2, Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://www2.fba.unlp.edu.ar/estudioshys/wp-content/uploads/sit es/9/ 2020/05/programa-IC2-2020.pdf

Kiaer, C. (2010). «¡A la producción!»: Los objetos socialistas del constructivismo ruso. En M. Expósito (Ed.), Los nuevos productivismos (pp. 21-44). Barcelona, España: MAC BA/ Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Rancière, J. (2002). La división de lo sensible. Estética y política. Salamanca, España: Centro de Arte de Salamanca.

Raunig, G. (2007). Spirit and betrayal: German «activism» in 1910’s [Espíritu y traición: «Activismo» alemán en la década de 1910]. En Art and revolution: Transversal activism in the long twentieth century [Arte y revolución: Activismo transversal en el largo siglo veinte] (pp. 113-130). Cambridge, Inglaterra: Semiotext(e).

Varela, G. (2017). La guerra de las imágenes. Una historia visual de la Argentina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ariel.

Published

2020-08-14

How to Cite

Pérez Balbi, M. I. (2020). The Classroom Against the Grain. Political Imagination in the Artistic Avant-Gardes. Octante, (5), e043. https://doi.org/10.24215/25250914e043

Issue

Section

Articles