The Classroom Against the Grain. Political Imagination in the Artistic Avant-Gardes
DOI:
https://doi.org/10.24215/25250914e043Keywords:
Classroom, political imagination, Russian Revolution, constructivismAbstract
This article starts from one of the transversal axes of the subject Cultural Integration 2: the art of propaganda. To develop the contents in the classroom we think and propose the relationship between art and politics from a contemporary perspective. The particular case of Russian Constructivism and Productivism allows us to reflect on the historical experiences linked to the political imagination in the movements and processes of the 20th century.Downloads
References
Benjamin, W. [1935] (2008). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En R. Tiedemann y H. Schweppenhäuser (Eds.), Obras. Libro 1 / Vol. 2 (pp. 49-85). Madrid, España: Abada Editores.
Bürger, P. (1997). Teoría de la vanguardia. Madrid, España: Península.
Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto (Vol. 27). Barcelona, España: Grupo Planeta.
Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.
Dipaola, E. (2011). La producción imaginal de lo social: imágenes y estetización en las sociedades contemporáneas. Cadernos Zygmunt Bauman, 1(1), 68-84. Recuperado de http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bauman/article/view/1587
Dipaola, E. (2017). Producciones imaginales de lo social. Estéticas de subjetivación en la cultura visual global. En M. E. Lucero (Ed.), Políticas de las imágenes en la cultura visual latinoamericana. Mediaciones, dinámicas e impactos estéticos (pp. 29-37). Rosario, Argentina: UNR editora.
Expósito, M. (2010). Los nuevos productivismos. Barcelona, España: MAC BA / Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Expósito, M. (2013). Walter Benjamin, productivista. Consonni. Recuperado de http://www.academia.edu/7939819/WalterBenjamin_productivista
García, L. I. (2017). Introducción. Hacia una teoría política de la imaginación colectiva. En L. I. García (Ed.), La imaginación política. Interrogantes contemporáneos sobre arte y política (pp. 7-25). Córdoba, Argentina: Ediciones La Cebra.
Integración Cultural 2. (2020). Programa de la materia Integración Cultural 2 (Programa). Integración Cultural 2, Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://www2.fba.unlp.edu.ar/estudioshys/wp-content/uploads/sit es/9/ 2020/05/programa-IC2-2020.pdf
Kiaer, C. (2010). «¡A la producción!»: Los objetos socialistas del constructivismo ruso. En M. Expósito (Ed.), Los nuevos productivismos (pp. 21-44). Barcelona, España: MAC BA/ Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Rancière, J. (2002). La división de lo sensible. Estética y política. Salamanca, España: Centro de Arte de Salamanca.
Raunig, G. (2007). Spirit and betrayal: German «activism» in 1910’s [Espíritu y traición: «Activismo» alemán en la década de 1910]. En Art and revolution: Transversal activism in the long twentieth century [Arte y revolución: Activismo transversal en el largo siglo veinte] (pp. 113-130). Cambridge, Inglaterra: Semiotext(e).
Varela, G. (2017). La guerra de las imágenes. Una historia visual de la Argentina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ariel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Current policy since 2019
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Octante the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.