How Did They Do It? Common Features in the Construction of Fictional Images in Art

Authors

  • Daniel Belinche Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Ramiro Mansilla Pons Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Juliana Schwindt Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Sabrina Weingart Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25250914e040

Keywords:

Art, time, procedures, analysis

Abstract

This article describes some guidelines of the classroom work carried out in the seminar « How did they do it? Common features in the construction of fictional images in art», which belongs to the Department of Historical and Social Studies of the Faculty of Arts (FDA) of the National University of La Plata (UNLP) addressed to students of all artistic disciplines. In this article, and on the basis of specific contents of art, an analytical methodology that privileges the study around the form, the procedures, the operations, the resources and the techniques developed in the works is articulated, paying special attention to those topics that are common to the different disciplines. As an example, some analyses of works in which time is a remarkable component are included.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, R. (1998). Fragmentos de un discurso amoroso. Madrid, España: Siglo Veintiuno.

Belinche, D. (2011). Arte, poética y educación. La Plata, Argentina: Facultad de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/36702

Cage, J. (1987). Organ2/ASLSP [Composición musical]. Recuperado de https://www.aslsp.org/de/

Ciafardo, M., Dillon, M., Medina, P. y Arrieta, C. (2020). la ampliación de los materiales en el arte actual. en M. ciafardo (comp.), La enseñanza del Lenguaje Visual. Bases para la construcción de una propuesta alternativa (pp. 93-120). Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/pdf/libros/Enseñanza-lenguaje-visual.pdf

Ciafardo, M. y Giglietti, N. (2020). La dimensión temporal de las imágenes visuales. en M. ciafardo (comp.), La enseñanza del Lenguaje Visual. Bases para la construcción de una propuesta alternativa (pp. 203-252). Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/pdf/libros/Enseñanza-lenguaje-visual.pdf

Constantino, N. (2013). Rapsodia Inconclusa [Videoinstalación]. Recuperado de https://castagninomacro.org/uploadsfotos/baja_eva_la_lluvia.jpg

Croceri, J. (2014). El aire entre los dos tiene forma de hueso [Escultura]. Recuperado de https://coincidencia.net/app/uploads/sites/20/2019/04/h2013-now_el_aire_entre_lxs_dos_tiene_forma_de_hueso_plaster_sculptures_jimenacroceri.jpg

Dubois, P. [1986] (2008). El acto fotográfico y otros ensayos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La marca editora.

Feldman, M. (1983). String quartet II [Composición musical]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=QPMUHVza-KA

Feldman, M. (1984). For Philip Guston [Composición musical]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=13WGthWZink

Germano, G. (2006). Ausencias [Serie fotográfica]. Recuperado de http://www.gustavogermano.com/portfolio/width-double/

Halsman, P. (1948). Dalí Atomicus [Fotografía]. Recuperado de https://www.loc.gov/item/2005687578/

Mozart, W. A. (1791). Misa de Réquiem en Re menor k.626 [Composición musical]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=J7WZsujX8SA

Muñoz, A. (2001). Camiones. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones en Danza.

Rodríguez, J. (2011). Ni una sola palabra de amor [Cortometraje]. Recuperado de https://play.cine.ar/INCAA/produccion/3895

Salcedo, D. (2012). A flor de piel [Objeto]. Recuperado de https://www3.mcachicago.org/2015/salcedo/works/a_flor_de_piel/

Shklovski, V. (1970). El arte como artificio. En T. Todorov (Comp.), Teoría de la literatura de los formalistas rusos (pp. 55-70). Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.

Small, C. (1989). Música. Sociedad. Educación. Madrid, España: Alianza.

Viegener, R. (2014). Heroínas [Esculturas]. Recuperado de http://www.heroinas.net/2017/11/ruth-viegener-se-suma-celebrar-heroinas.html

Xul Solar. (1915). Entierro [Pintura]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Museo Xul Solar. Recuperado de https://www.xulsolar.org.ar/img/coleccion/10-03-Entierro.jpg

Yourcenar, M. (1990). El tiempo, gran escultor. Ciudad Autónoma de
Buenos Aires, Argentina: Alfaguaras.

Published

2020-08-14

How to Cite

Belinche, D., Mansilla Pons, R., Schwindt, J., & Weingart, S. (2020). How Did They Do It? Common Features in the Construction of Fictional Images in Art. Octante, (5), e040. https://doi.org/10.24215/25250914e040

Issue

Section

Articles