On the Margins of Artisticity

Authors

  • Vladimir González Roblero Facultad de Artes. Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas

DOI:

https://doi.org/10.24215/25250914e019

Keywords:

Artisticity, academic practice, epistemological frontiers, research/creation

Abstract

«On the margins of artisticity» is an autoethnographic exercise in which I reflect on the characteristics of art and its articulation to my academic practice in teaching, research and writing. I believe that in the university space there has been an intention to domesticate art using criteria of scientificity. On the contrary way, I wonder if in the research work there are operations close to artistic creation. Thus, I identify a border space between art and science that guides my practice of research/creation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcáraz, M. J. (2007). Valor estético y artisticidad en la teoría del arte de A. Danto. Disturbis, (2). Recuperado de http://www.disturbis.esteticauab.org/Disturbis234/MA.Value.html

Anaya, Y. y Cózar, X. (2015). Bitácora, serendipia y multimedios: construyendo metodologías creativas en la investigación artística. En V. González. (Coord.), Arte y epistemología (pp. 71-78). Chiapas, México: Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.

Berlin, I. (2000). Vico y Herder. Dos estudios en la historia de las ideas. Madrid, España: Cátedra.

Bourdieu, P. (2008). Homo academicus. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Burke, P. (2002). Historia social del conocimiento. De Gutenberg a Diderot. Barcelona, España: Paidós.

Cassirer, E. (1967). Antropología filosófica. Introducción a una filosofía de la cultura. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Danto, A. (1999). Después del fin del arte. Barcelona, España: Paidós.

Foucault, M. (2015). ¿Qué es un autor? Ciudad de México, México: Gandhi.

García Canclini, N. (1989). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la Modernidad. Ciudad de México, México: Grijalbo.

García Canclini, N. (2014). El mundo entero como lugar extraño. Barcelona, España: Gedisa.

González, V. (2015). El arte del pasado y el pasado del arte. Notas para una lectura de la historia desde el universo ficcional. En V. González (Coord.), Arte y epistemología (pp. 90-101). Chiapas, México: Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.

González, V. (2015). Novela, historia y memoria del levantamiento tzotzil de 1869. Chiapas, México: Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.

Hauser, A. (2002). Historia social de la literatura y el arte. Desde la prehistoria hasta el barroco, Tomo I. Buenos Aires, Argentina: Debate.

Juanes, J. (2003). Holderlin y la sabiduría poética (la otra Modernidad). Ciudad de México, México: Itaca.

López Cano, R. y San Cristóbal, U. (2014). Investigación artística en música. Problemas, métodos, experiencias y modelos. Barcelona, España: Conaculta, Esmuc.

Nivón, E. (2015). Gestión cultural y teoría de la cultura. Ciudad de México, México: Gedisa, Universidad Autónoma Metropolitana (UAM).

Nora, P. (2008). Pierre Nora en Les lieux de mèmoire. Montevideo, Uruguay: Trilce.

Reyes, A. (1996). Obras completas. Tomo IX. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Ricoeur, P. (1996). Tiempo y narración. El tiempo narrado. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.

White, H. (2005). Metahistoria. La imaginación histórica en la Europa del siglo XIX. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Published

2019-08-28

How to Cite

González Roblero, V. (2019). On the Margins of Artisticity. Octante, (4), e019. https://doi.org/10.24215/25250914e019

Issue

Section

Articles