Musotto in Practice

Un análisis de claves en Civilização & Barbarye

Authors

  • Leandro Mellid Grupo de Estudios en Músicas y Artes Afrobrasileñas (GEMAA). Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e038

Keywords:

Claves, Afro Latinoamerican Music, Decolonial Theory

Abstract

One of the problems that resonates in Latin American popular music studies is the lack of analysis categories designed from and for this from and for certain productions. The relationship between musical components and communities’ ways of life, beliefs and knowledge, where specific artistic productions are or have been gestated, is not taken into account when an analysis of Afro-derived music is carried out. Before his physical disappearance, a proposal from a decolonial and afro-centered perspective was developed by Ramiro Musotto in his Theory of Claves and Hidden Series. We will analyze one of his pieces of music based on this rhythmic conceptualization, and we will try to broaden our perspective, putting into play not only the musical but also the epistemological aspects of the Afro-Brazilian communities on which Musotto based his work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belinche, D. y Larrègle, M. E. (2006). Apuntes sobre apreciación musical. Edulp.

Colli A. Composición rítmica lineal y contrapunto rítmico en la enseñanza universitaria (pp. 149– 156). En Tejeda, (ed.). (2022). «Le cayó la gota fría» Formación, trabajo y economías de la música popular en América Latina. Actas del XIV Congreso de la Rama Latinoamericana de la IASPMAL. Santo Domingo: IASPM-AL. https://iaspmal.com/index.php/2022/08/27/actas-anais-xivcongreso-iaspm-al-medellin-colombia-2020/

Corti, B. y Mellid, L. (septiembre de 2022). Civilização & barbarye. La intersección de lo contrapuesto según Ramiro Musotto. [Objeto de conferencia]. XV Congreso de la IaspmAL, Instituto de Música de la PUCV, Valparaíso, Chile.

Gilroy, P. ([1993] 2014). Atlántico negro: Modernidad y doble conciencia. Madrid, España: Ediciones Akal.

IIEt Audiovisual (6 de agosto de 2021). Primeras Jornadas GEMAA, Apertura y Mesa 1: Danzas Afro de Simbología de Orixás [Archivo de video]. Youtube. https://www.youtube.com/live/OGYfYdSrqDY?feature=share

Leite, L. (2017). Rumpilezzinho - Laboratorio Musical de Jovens. Relato de uma experiencia. LeL Produção Artística.

Ouro Preto, F. (2020). Emicida: É tudo para ontem [Película] Netflix https://www.netflix.com/title/81306298

Polemann, A. (2013). La versión en la música popular. Arte e investigación (9), 95-101. Rivera Cusicanqui, S. (2010). Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Tinta Limón.

Rufino, L. (2016). Performances afro-diaspóricas e decolonialidade: o saber corporal a partir de Exu e suas encruzilhadas. Revista Antropolítica, (40), 54-80.

Seminara, C. (2021). Curtir el Cuero. Propuestas pedagógicas desde el tambor latinoamericano. UNR Editora.

Small, Ch. (1999). El Musicar: Un ritual en el Espacio Social. Revista Trans (4). https://www.sibetrans.com/trans/article/252/el-musicar-un-ritual-en-el-espacio-social

PercuFest (19 de marzo de 2021). Santiago Vázquez - Teoría de claves rítmicas. [Archivo de video]. Youtube https://www.youtube.com/live/qgvrKnG6yGA?feature=share

Published

2023-09-06

How to Cite

Mellid, L. . (2023). Musotto in Practice: Un análisis de claves en Civilização & Barbarye. Clang, (9), e038. https://doi.org/10.24215/25249215e038

Issue

Section

Articles