https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/issue/feedClang2024-09-18T15:54:57+00:00Alejandro Polemannclang@fba.unlp.edu.arOpen Journal Systems<a href="/ojs/index.php/clang/issue/view/2/showToc"><strong>ÍNDICE NÚMERO 4</strong></a>https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1907Editorial2024-09-18T14:42:36+00:00Alejandro Polemannclang@fba.unlp.edu.arMaría Paula Cannovaclang@fba.unlp.edu.ar<p>Editorial to the 10th issue of the Clang magazine</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1917La ilusión de Shepard y Batman2024-09-18T15:46:12+00:00María Andrea Farinamfarina@empleados.fba.unlp.edu.ar<p>¿Puede generarse un glissando de alturas que asciende indefinidamente? En principio, la respuesta parecería ser negativa porque nuestro rango de frecuencias audibles tiene un límite superior. Sin embargo, el Batpod de Batman tiene este efecto. ¿Cómo se ha logrado? La respuesta data de la década de los años sesenta.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1908Institucional2024-09-18T14:45:20+00:00Matilde Alvidesmusica@fba.unlp.edu.ar<p>En esta presentación, continuaremos recorriendo la historia de los planes de estudio vigentes del Departamento de Música de la Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata. En el número anterior de la revista, planteamos que en nuestras carreras conviven enfoques y contenidos disciplinares con una valiosa tradición occidental en las Bellas Artes, sumado a las innovaciones artísticas y pedagógicas de vanguardia del siglo XX y a la incorporación de la música popular latinoamericana, como modo de producción contemporánea. A su vez, mencionamos que, en las trayectorias del estudiantado, en relación con la experiencia musical desarrollada por fuera de la institución, a menudo surge el interés por la exploración de alternativas artísticas que se distancian de lo estudiado en las orientaciones. Para indagar sobre esta problemática, hemos realizado entrevistas a estudiantes avanzados, graduadas y graduados recientes, consultándoles sobre sus proyectos creativos personales, y en muchos casos, respondieron que realizan propuestas musicales ligadas a la industria cultural; componen e interpretan para diversos géneros musicales, audiovisuales y multimediales, teatro, danza, performance, y/o trabajan en producciones interdisciplinarias, entre otras.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1918Flores blancas2024-09-18T15:48:22+00:00Leandra Yulitaleyulita@gmail.com<p>En ocasión de un concierto monográfico en noviembre de 2009,1 Mariano Etkin escribió un texto llamado Eslabones fantasmales que acompañaba al programa. Me pareció pertinente tomar algunas de sus palabras ahora que nos encontramos con Flores blancas, el CD dedicado íntegramente a su obra</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1919Criaturas abandonadas, Vol. 12024-09-18T15:49:51+00:00Alejandro Polemannalejandropolemann@gmail.com<p>Las siete criaturas compuestas por Manuel Ponisio no parecen encontrarse abandonadas en el barro, como los tangos que canta Malena, sino más bien cocidas en él, a fuego lento y con una extrema dedicación. La música adquiere una potencia rítmica y expresiva a través de su interpretación y la de lxs músicxs que participan en cada obra que invita a la escucha atenta y, por qué no, a una posibilidad para una danza creativa, claramente situada en el siglo veintiuno.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1920Casa tomada2024-09-18T15:51:45+00:00Juan Pablo Gascónjuanchigascon@hotmail.com<p>Casa tomada ocupa un lugar en nuestro imaginario. Es la pérdida progresiva del espacio propio de dos hermanos que heredan una vieja casona familiar. O sea, el distanciamiento de un espacio que no es tan propio. Es el cuento de Julio Cortázar que leímos en nuestra temprana juventud, abriendo la pregunta por aquello que perdemos al estar del otro lado. Es la adrenalina por una pérdida que se torna liberadora una vez que Irene y su hermano deciden abandonar la casa —y con ella los mandatos familiares— para enfrentarse a su propio destino.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1921Superhecho2024-09-18T15:52:56+00:00 Leandro Mellidleandromellid@gmail.com<p>Superhecho es el tercer trabajo discográfico de la banda Buendía. El nombre del álbum parece ser una metáfora de las influencias musicales que abraza la banda y que, a medida que se recorre el álbum por las siete músicas que integran esta producción, se pueden escuchar las diversas estéticas en diálogo con el género musical acuñado: rock/pop indie. Siguiendo con esta idea, en el primer track, que le da nombre al álbum, la frase con la que comienza la letra de la música es: «Todo lo que invento está super hecho ya, mi mejor intento fue hecho hace tiempo por alguien más». Con esta presentación, las composiciones y los arreglos se recuestan en la tradición del rock indie platense y del rock canción, pero por momentos se despierta en búsquedas que se acercan más a una sonoridad R&B y Pop, desde los arreglos, con el uso de programaciones y sintetizadores, pero sobre todo desde la estética que se logró en la mezcla de algunas de las canciones. El tema «Rescatado» es un buen ejemplo de esa sonoridad.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1909Sound Intervention of The Piece Coeur by Bussotti2024-09-18T14:48:50+00:00Leticia Molinarimolinarileticia60@gmail.com<p>In this work, we propose an approach to the electroacoustic intervention carried out by the composer Ricardo de Armas in the work Coeur by Sylvano Bussotti with an interest in the treatment of sound space. To this end, we carry out a description of materials and sound gestures, behaviors and relations of the whole, structural analysis and dimensional qualities. For this, we have detailed the concepts at stake and some of the theoretical approaches as Basso, Cetta, Edelstein and Saitta. We propose that the use of mixed media enriches and expands the acoustic space through the incorporation and edition of new sources, the addition of tonal heights and the extension of the register and the textural treatment, among other procedures.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1910Between the Archive and The Archivist 2024-09-18T14:53:25+00:00Elina Adduci Spinaveolamusica@gmail.com<p>The foundational sound archive of the Instituto Nacional de Musicología «Carlos Vega» (INM) was generated by Carlos Vega as an object of study to examine and classify the popular music of Argentina and Latin America. In turn, Vega’s musicological research has become an object of analysis in itself. However, neither Vega nor his successors have paid special attention to the reflection of the praxis of documentary production and classification. Therefore, this article investigates the documentary policy developed by Carlos Vega in order to propose a possible methodology for the management of his collection. First of all, the modes of creation, cataloguing and selection initiated by Vega and continued by the institute are studied. Secondly, a series of strategies adopted in pursuit of the integral and procedural approach of the institutional sound archive of the INM is exposed.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1911Identity Against Territoriality in Colonial Latin America2024-09-18T15:01:50+00:00Martín Eckmeyermartineckmeyer@gmail.com<p>As a power practice over a social space, territoriality was a fundamental aspect for Latin American nations to impose imaginary national communities, through the arbitrary suppression of pre-existing heteroglossia. Music played a predominant role in this process. Thus, musical nationalisms can be understood as a practice of cultural whitening and styling, through a territoriality that covered up the deep musical history of Nuestra America. This text analyzes the circulation of Latin American musicking, establishing correlations between popular practices of synchronous emergence within the Hispanic colonial Atlantic, such as Fandangos, Zarabanda or Punto.We will specifically analyze some features that made the evasion and camouflage of territorial marks their condition of possibility.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1912Delving Into the Version2024-09-18T15:12:40+00:00Alejandro Polemannalejandropolemann@gmail.com<p>In the study of the creative processes of popular music in institutionalized teachinglearning situations, the need to establish a classification and differentiation that favors the effectiveness of didactic actions is noted. Terms such as theme, composition, arrangement, interpretation and version are commonly used in the framework of classes, but their meanings in terms of the objects and processes they involve are not framed in conventions that allow their clear individualization. In this work we develop a proposal for the consideration of these materials and moments of musical production that establishes a distinction of the partial stages of the creative process and the circularity in its modes of articulation.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1913Resent Music Teaching2024-09-18T15:23:48+00:00Cecilia Seguracecilia.gsegura@gmail.com<p>This writing reflects different experiences from my academic trajectory in music education by questioning cis-heteronormative pedagogical foundations. Through a transfeminist standpoint, re-sensing becomes the fundamental axis guiding this quest to find new ways of teaching and learning music. In this context, various sections will critically review the aesthetic ideals of Modernity that still circulate and reproduce within music education institutions. Addressing the disruptive potential inherent in transfeminist proposals and practices, we will explore the importance of reclaiming notions of body and corporeality, curricular justice, and affectivity as pivotal categories in the music teaching and learning processes.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1914Beat Music and The Normalization of Rock Aesthetic in Argentina2024-09-18T15:30:43+00:00Julián Delgadojuliandelgadojulian@gmail.com<p>The success of beat music during the second half of the 1960s is a key but little-studied episode in the history of Argentine popular music. The emergence of numerous local groups inspired by the Beatles and other similar artists produced a strong renewal of youth music and contributed strongly to the formation of pop-rock in the country. In this article I propose the musical analysis of one of the fundamental songs of this phenomenon, «El extraño del pelo largo» by La Joven Guardia. My argument is that this song, which was one of the great musical hits of 1969, demonstrates the progressive normalization of the rock aesthetic within Argentine popular music.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1915Mestizo Transvocality2024-09-18T15:35:45+00:00Cecilia Trebuqceciliatrebuq@hotmail.com<p>Based on musical autonomy, research dedicated to Latin American collective songs relegated sound aspects that allow us to recognize common and own principles of musical production. This work includes such manifestations from a mestizo and our American thought that pays attention to the existing correspondences between sound and the historicalstructural conditions in which they have been produced and are being produced. To do this, it proposes mestizo transvocality as a possible methodology to characterize them, understand their specificity and the subversive character they present by questioning, from sound, the discursive rhetoric that sustains and reproduces the coloniality of power and musical knowledge.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/clang/article/view/1916La impermanencia de la estepa2024-09-18T15:42:09+00:00Patricio Banegaspatriciobanegas@gmail.com<p>Terminé el Profesorado de Música Popular de la Facultad de Artes (FdA) de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP) en el 2018 y me volví a vivir de inmediato a Neuquén, la ciudad donde crecí. Estaba ansioso por trabajar. Había empezado la carrera en el 2014 sin demasiadas expectativas, me sentía viejo porque tenía 26 años y no me tenía mucha confianza: acumulaba algunos fracasos universitarios, aunque hoy ya no los vea de ese modo.</p>2024-09-18T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024