From Curatorial Discourse to Dialectical Montage

Art and Science in London, 1951-1953

Authors

  • Paula Bruno Instituto de Geografía. Universidad de Buenos Aires / Instituto de Investigación en Arte y Cultura. Universidad Nacional de Tres de Febrero

DOI:

https://doi.org/10.24215/23142502e027

Keywords:

Richard Hamilton, Nigel Henderson, montage, Denkraum, Independent Group

Abstract

In 1951 and 1953 two art exhibitions took place at the Institute of Contemporary Arts (ICA) from London, which revised visualization types of the scientific knowledge. The first was the exposition-installation «Growth and Form», by the artist Richard Hamilton, and the second was called «Parallel of Life and Art», by the interdisciplinary group known as the Independent Group. The present article intends to inquire in which ways these exhibitions problematized visuality and assumptions of the natural sciences. And we will try to demonstrate the difference in the construction of each exhibition: «Growth and Form» would operate as an expanded curatorial discourse, whereas «Parallel of Life and Art» would pose a dialectic montage of diverse images.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bal, M. (1996). The Discourse of the Museum [El discurso del museo]. En R. Greenberg y otros (Eds.), Thinking about Exhibitions [Pensar las exhibiciones] (pp. 141-147). Londres, Inglaterra: Routledge.

Banham, P. R. (21 de marzo de 1953). The Head [La cabeza]. Art News and Review, 5(4).

De Prada, M. (2015). Paralelos entre el arte y la naturaleza desde Klee al Independent Group. Revista de Arquitectura, (17), 77-84. https://doi.org/10.15581/014.17.77-84

Didi-Huberman, G. (2011). La exposición como máquina de guerra. Minerva, (16), 24-28. Recuperado de https://www.circulobellasartes.com/revistaminerva/articulo.php?id=449

Didi-Huberman, G. (2015). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Ferguson, B. (1996). Exhibition Rhetorics: Material Speech and Utter Sense [Retóricas expositivas: discurso material y sentido común]. En R. Greenberg y otros (Eds.), Thinking about Exhibitions [Pensar las exhibiciones] (pp. 175-183). Londres, Inglaterra: Routledge.

Fotiadi, E. (2014). The Canon of the Author. On Individual and Shared Authorship in Exhibition Curating [El canon del autor. Sobre la autoría individual y colectiva en la curaduría de exhibiciones]. Journal of Art Historiography, (11).

Kaniari, A. (2013). D’Arcy Thompson’s On Growth and Form and the Concept of Dynamic Form in Postwar Avant-garde Art Theory [Sobre el crecimiento y la forma de D’Arcy Thompson y el concepto de forma dinámica en la teoría del arte de vanguardia de posguerra]. Interdisciplinary Science Reviews, 38(1), 63–73. https://doi.org/10.1179/0308018813Z.00000000035

Kemp, M. (1996). Doing what Comes Naturally. Morphogenesis and the Limits of the Genetic Code [Hacer lo natural. Morfogénesis y los límites del código genético]. Art Journal, 55(1), 27-32. https://doi.org/10.1080/00043249.1996.10791736

MACBA. (s. f.). Growth and Form, 1951 (2014) [El crecimiento y la forma, 1951 (2014)]. Recuperado de https://www.macba.cat/en/art-artists/artists/hamilton-richard/growthand-form

Malraux, A. (2017). El museo imaginario. Madrid, España: Cátedra.

Martínez Luna, S. (2019). Cultura Visual. La pregunta por la imagen. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sans Soleil Ediciones Argentina.

Moffat, I. (2000). A Horror of Abstract Thought: Postwar Britain and Hamilton’s 1951 «Growth and Form» [Un horror de pensamiento abstract: Gran Bretaña de posguerra y «Crecimiento y Forma» de Hamilton en 1951]. October, (94), 89-112.

Moholy-Nagy, L. (1947). Vision in motion [Visión en movimiento]. Chicago, Estados Unidos: Paul Theobald.

Moholy-Nagy, L. (2008). La nueva visión. Principios básicos del Bauhaus. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Infinito.

Poinsot, J. M. (1996). Large Exhibitions. A Sketch of a Typology [Grandes exhibiciones. Boceto de una tipología]. En R. Greenberg y otros (Eds.), Thinking about Exhibitions [Pensar las exhibiciones] (pp. 40-53). Londres, Inglaterra: Routledge.

Steyerl, H. (2014). Los condenados de la pantalla. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Tejeda Martín, I. (2006). El montaje expositivo como traducción. Fidelidades, traiciones y hallazgos en el arte contemporáneo desde los años 70. Madrid, España: Trama Editorial.

Thompson, D. W. (1917). On Growth and Form [Sobre el crecimiento y la forma]. Cambridge, Inglaterra: Cambridge University Press.

Whitman, G. (1986). The Independent Group at the Institute of Contemporary Arts. Its Origins, Development and Influences, 1951-1961 [El Independent Group en el Instituto de Arte Contemporáneo. Sus orígenes, desarrollo e influencias, 1951-1961] (Tesis de doctorado). Universidad de Kent, Canterbury, Inglaterra.

Published

2021-04-28

How to Cite

Bruno, P. (2021). From Curatorial Discourse to Dialectical Montage: Art and Science in London, 1951-1953. Boletín De Arte, (21), e027. https://doi.org/10.24215/23142502e027