Juventus and the Generation of ‘49
Considerations about a Student Newspaper
DOI:
https://doi.org/10.24215/23142502e021Keywords:
Student newspaper, art, traditionAbstract
The Juventus newspaper intended to be a national cultural journalistic body produced and written by students for the same student youth, as such it gave an account of the interests of young people from the three National Schools of Fine Arts, as well as other educational institutions. The aim of this work is to reconstruct its creation context and the commitment of the publication, analyzing the content of its pages and identifying the main aesthetic ideas that it reproduces, considering the cut operated between artistic traditions and the official support it received. In this sense, the discursive and plastic choices that were made there will be analyzed, and the way in which the newspaper thinks about its intervention in the public sphere as a cultural proposal.Downloads
References
Arcidiácono, C. (19 de octubre de 1972). Aída Carballo, mágica y sutil. Mercado, p. 73.
Arcidiácono, C. (1981). Carballo. Grabadores argentinos del siglo xx. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.
Arizaga, A. (abril de 1949a). La generación del 49. Juventus, p. 1.
Arizaga, A. (mayo de 1949b). Clima espiritual. 25 de mayo. Juventus, p. 9.
Artundo, P. (abril de 2010). Reflexiones en torno a un nuevo objeto de estudio: las revistas. Ponencia presentada en el 9.˚ Congreso Argentino de Hispanistas. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.
Azcárate, F. (mayo de 1949). Poema. Juventus, p. 13.
Barrenecha, A. (mayo de 1949). Centro de Luz. Juventus, p. 13.
Carballo, A. (mayo de 1949). Profesión de fe. Juventus, p. 1.
Dabbah, T. M. (abril de 1949). Necesidad de una Cultura Artística Popular. Juventus, p. 4.
Fernández Morán, R. (abril de 1949a). Presentación - Jagüel. Juventus, p. 7.
Fernández Morán, R. (abril de 1949b). Vocabulario gauchesco. Juventus, p. 7.
Fernández Morán, R. (mayo de 1949c). La pulpería. Juventus, pp. 8-9.
Giunta, A. (1999a). Del conflicto a la coexistencia: el arte moderno durante el peronismo. En E. J. Burucúa (Ed.), Nueva Historia Argentina. Arte, Sociedad y Política, vol. 2 (pp. 59-68). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Giunta, A. (1999b). Nacionales y populares: los salones del peronismo. En M. Penhos y D. Wechsler (Eds.), Tras los pasos de la norma. Salones Nacionales de Bellas Artes (1911-1989) (pp. 153-199). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Jilguero.
Huerta, H. O. (abril de 1949). Las danzas folclóricas argentinas. Juventus, p. 7.
Inauguró el Dr. Ivanissevich el xxxviii Salón Nacional de Artes Plásticas: Positivos valores del arte nacional congrega la importante muestra. (1948). Guía Quincenal de la Actividad Intelectual y Artística Argentina, 2(29), 4-11.
Jeannine, J. B. (abril de 1949a). Psicosis de América. Juventus, p. 5.
Jeannine, J. B. (mayo de 1949b). Razón de ser y una necesidad. Juventus, p. 13.
Mangone, C. y Warley, J. (1993). El manifiesto. Un género entre el arte y la política. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Biblos.
Miscelánea. (junio de 1949). Anuario de Plástica 1948, p. 73.
N.O.N. (abril de 1949). Pampa y piedra. Juventus, p. 6.
Nocera, N. (abril de 1949). Función social del arte escénico. Juventus, p. 2.
Parodi, P. D. (mayo de 1949). Breve reseña sobre el impresionismo. Juventus, p. 4.
Pérez Estrada, F. (mayo de 1949). Centroamérica y México. Juventus, p. 13.
Pinto, H. (abril de 1949a). Nuestros propósitos. Juventus, p. 1.
Pinto, H. (mayo de 1949b). Acerca de la Pintura Actual. Juventus, p. 5.
Qué opina Ud.?... De Juventus. (abril de 1949). Juventus, p. 16.
Rodrigo, J. (mayo de 1949). Orígenes y motivos de la pintura moderna. Juventus, p. 4.
Serra, A. E. (mayo de 1949). El gran Silencio del Yaví. Juventus, p. 8.
Stolet, C. y Cristiane, A. (octubre de 2011). La lectura unamuniana de Don Quijote de La Mancha. Ponencia presentada en Diálogos Transatlánticos. 2.˚ Congreso Internacional de Literatura y Cultura Españolas Contemporáneas. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.
Unamuno, M. (febrero de 1906). El Sepulcro de Don Quijote. La España Moderna, (206), 5-17.
Zara, K. (mayo de 1949). América… y nosotros. Juventus, p. 13.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Boletín de Arte the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine.
Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.