Music and Remnants of History. Ideological Artifacts and Positivism in the History of Music

Authors

  • Martín Eckmeyer Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales Universidad Autónoma de Entre Ríos

DOI:

https://doi.org/10.24215/25457888e003

Keywords:

Music historiography, positivism, musical fetishism, musical work

Abstract

Although in the last decades there has been a renewal of musicology, the maintopics of positivism are still in the center of textbooks and curriculum of musichistory. This historiography has become hegemonic, showing great resistancecompared to other historical disciplines. One of the usual explanations is thatof a disciplinary delay: positivism has come late to an isolated musicology,concerned only in its problems. In this paper I will try an alternative explanation,appealing to the fact that this paradigm dwells in its own artifacts: in particularthe work and style concepts. In this way I will propose the existence of aspecifically musicological positivism, and also consider the possibility that itshegemony rests on ideological rather than methodological reasons.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Attali, J. (1995). Ruidos: Ensayo sobre la economía política de la música. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.

Beard, D. y Gloag, K. (2005). Musicology: the key Concepts [Musicología: conceptos clave]. Nueva York, Estados Unidos: Routledge.

Bermúdez, E. (1982). La pobreza del positivismo. Recuperado de https://www.academia.edu/33884388/La_pobreza_del_positivismo_el_quehacer_musicologico_en_Am%C3%A9rica_Latina

Carr, E. (2006). ¿Qué es la historia? Barcelona, España: Ariel.

Claro Valdés, S. (1967). Hacia una definición del concepto de musicología: Contribución a la musicología hispanoamericana. Revista Musical Chilena, (100), 8-25. Recuperado de https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/14458/14771

Dahlhaus, C. (1997). Fundamentos de la historia de la música. Barcelona, España: Gedisa.

Duckles, V., Passler, J. y otros (2001). Musicology [Musicología]. In The New Grove Dictionary of Music and Musicians [Nuevo Diccionario Grove de la Música y los Músicos]. Nueva York, Estados Unidos: Oxford University Press

Eagleton, T. (2006). La estética como ideología. Madrid, España: Trotta.

Eco, U. (2002). La definición del arte. Barcelona, España: Destino.

Fubini, E. (2005). La estética musical desde la antigüedad hasta el siglo XX. Madrid, España: Alianza.

Ginzburg, C. (1993). El juez y el historiador. Consideraciones al margen del proceso Sofri. Madrid, España: Anaya & Mario Muchnik.

Goehr, L. (1992). The imaginary museum of musical works: an essay in the philosophy of music [El museo imaginario de las obras musicales: un ensayo de filosofía musical]. Oxford, Inglaterra: Clarendon Press.

Gombrich, E. (2004). Breve historia de la cultura. Ciudad de México, México: Océano.

Hepokoski, J. (1991). The Dahlhaus Project and Its Extra-Musicological Sources [El proyecto Dahlhaus y sus fuentes extra-musicológicas]. 19th-Century Music, 14(3), 221-246.

Hobsbawm, E. (2015). The invention of tradition [La invención de la tradición]. Cambridge, Inglaterra: Cambridge University Press.

Kerman, J. (1985). Contemplating music: Challenges to musicology [Contemplando la música: desafíos de la musicología]. Cambridge, Estados Unidos: Harvard University Press.

Kerman, J. y Tomlinson, G. (2012). Listen: Eighth edition [Escuchar: octava edición]. Nueva York, Estados Unidos: St. Martin’s Press.

Korsyn, K. (2003). Decentering music: A critique of contemporary musical research [Descentrando la música: una crítica a la investigación musical contemporánea]. Oxford, Inglaterra: Oxford University Press.

Lanza, A. (1986). El siglo XX: Tercera parte. Madrid, España: Turner.

Marcuse, H. (1978). Cultura y sociedad. Buenos Aires, Argentina: Sur.

Meyer, L. (1956). Emotion and meaning in music [La emoción y el significado en la música]. Chicago, Estados Unidos: University of Chicago Press.

Pérez González, J. (2010). Las historias de la música en Hispanoamérica (1876-2000). Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

Popper, K. (1957). La sociedad abierta y sus enemigos. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Rosen, Ch. (1986). El estilo clásico: Haydn, Mozart, Beethoven. Madrid, España: Alianza.

Samson, J. (2009). Music History [Historia musical]. En J. P. E. Harper Scott y J. Samson (eds.). An Introduction to Music Studies [Introducción a los estudios musicales]. Cambridge, Inglaterra: Cambridge University Press

Shreffler, A. (2003). Berlin Walls: Dahlhaus Knepler, and Ideologies of Music History [Los muros de Berlín: Dahlhaus, Knepler y las ideologías de la Historia de la Música]. The Journal of Musicology, 20(4), 498-525.

Small, Ch. (1999). El musicar: un ritual en el espacio social. Revista Transcultural de Música, (4), 3-5.

Small, Ch. (1991). Música, sociedad, educación: un examen de la función de la música en las culturas occidentales, orientales y africanas, que estudia su influencia sobre la sociedad y sus usos en la educación. Madrid, España: Alianza.

Stanley, G. (2001). Historiography [Historiografía]. In The New Grove Dictionary of Music and Musicians [Nuevo Diccionario Grove de la Música y los Músicos]. Nueva York, Estados Unidos: Oxford University Press.

Published

2018-05-28

How to Cite

Eckmeyer, M. (2018). Music and Remnants of History. Ideological Artifacts and Positivism in the History of Music. Armiliar, (2), e003. https://doi.org/10.24215/25457888e003

Issue

Section

Articles