Towards a Poetics of Noise

An Experimentation with Image Noise in The Film El Aliento

Authors

  • Franco Cerana Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano (IPEAL), Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe042

Keywords:

Noise, Texture, Cinematography, High sensitivity

Abstract

The experimentation in the short film The Breath (2022), seeks to distance itself from the field of possibilities (Flusser, 2019) designed for digital video cameras and make their noise a poetic and symbolic tool. This article is the manifestation of the aesthetic and technical ideas developed from the cinematography to build the perception of a spectrum. Turn the camera into an appendage of the body that, through an extreme setting of its sensitivity, allows us to see, though in a diffuse but overwhelming way, what is hidden in the night.

References

Aumont, J. (1997). El ojo interminable. Paidós.

Biasotti, H., Cerana, F, y Magneres, A. (Directores) (2022). El aliento [Cortometraje].

Brakhage, S. (2014). Por un arte de la visión: escritos esenciales de Stan Brakhage. Universidad Nacional de Tres de

Febrero.

Carrasco, J. (2010). Cine y Televisión Digital. Manual Técnico. UBE.

Cazenave, J. (2010). Herri ixilean [Serie Fotográfica]. http://joncazenave.com/galerna/herri-ixilean

Cazenave, J. (2012). Numen [Serie Fotográfica]. http://joncazenave.com/galerna/numen

Chéroux, C. (2009). Breve historia del error fotográfico. Serieve.

Comolli, JL (2007). Retrospectiva del espectador. En Ver y poder. Aurelia Rivera.

Dondis, D. A. (1985). La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Ed. Gustavo Gili.

Doré, G. (1861). La divina comedia [Serie de Grabados].

Flusser, V. (2019). Para una filosofía de la fotografía. La marca editora.

Leyda, J. (1983). Kino: a history of the Russian and Soviet film. Princeton University Press. (pp. 407-409)

Machado, A. (2015). Pre-cine y post-cine: en diálogo con los nuevos medios digitales. La marca editora.

Manovich, L. (2006). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Paidós.

Parente, A. (2011). La forma cine: variaciones y rupturas. Arkadin, 3 (3), 41-58. Facultad de Bellas Artes, Universidad

Nacional de La Plata.

Rulfo, J. [1955] (2009). Pedro Páramo. RM Verlag.

Schianchi, A. (2014). El error en los aparatos audiovisuales como posibilidad estética. Elaleph.com

Solanas, F. (Dir.) (1988). Sur [Largometraje]. Canal+, Cinesur, Productions Pacific, 1988.

Vegue, F. (2014). XY XX [Serie Fotográfica]. https://www.fosivegue.com/xy-xx

Zátonyi, M. (2011). Arte y creación: los caminos de la estética. Capital Intelectual.

Published

2022-09-23

How to Cite

Cerana, F. (2022). Towards a Poetics of Noise: An Experimentation with Image Noise in The Film El Aliento. Arkadin, (11), e042. https://doi.org/10.24215/2525085Xe042

Issue

Section

En construcción