What Does Cinema Become?

On the Early Work of Pablo Martín Weber

Authors

  • Agustín Berti Facultad de Artes. Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe037

Keywords:

Digital cinema, Indexicality, Essay, Film archives

Abstract

Pablo Martín Weber’s recent works have had a remarkable reception in cinema festivals and museums. This paper analyzes his films, produced by the experimental use of digital manipulation on audiovisual archives. To do so, it revisits some classic issues of film theory such as Bazin’s ontology of photographic images or Astruc’s cinema as a form of writing, as well as recent discussions on found footage and database cinema, through the lens of current debates on standardization, algorithmic governmentality and machine vision, in order to grasp the inherent technicity of Weber’s poetics (and politics).

References

Astruc, A. (30 de marzo de 1948) La camara-stylo. El nacimiento de una nueva vanguardia. L’Écran Français, 144. https://umh3593.edu.umh.es/enlaces/bibliografia/manifiestos-del-cine/el-nacimiento-de-una-vanguardia-lacamera-stylo-alexander-astruc-1948/

Bazin, A (1966) ¿Qué es el cine? Ediciones Rialp.

Berti, A. [1958] (2022) Referenciabilidad. En D. Parente, A. Berti, y C. Celis (Coords.) (2022) Glosario de Filosofía de la técnica (pp. 428-429). La Cebra.

Betancourt, M. (19 de septiembre de 2003) Welcome to Cyberia, Miami Art Exchange. https://www.michaelbetancourt.com/pdf/MAEX_Welcome_to_Cyberia_2003.pdf

Celis Bueno, C. (2019) Notas sobre el estatuto político de la imagen en la era de la visión artificial. Barda, 5(8), 89- 106.

Conti, M. (2016). Nuevo Cine Argentino y Nuevo Cine Cordobés. Elementos contextuales de ambos fenómenos y características formales en los films representativos: Pizza, birra, faso y De caravana. Toma Uno, 5, 117-131.

Joler, V. y Pasquinelli, M. (2021). El Nooscopio de manifiesto. La Fuga. Revista de Cine, 25. https://lafuga.cl/elnooscopio- de-manifiesto/1053

Koza, R. (2015) Lo pequeño no es hermoso. Deodoro 58, 10. http://www.conlosojosabiertos.com/lo-pequeno-noes-hermoso-algunas-consideraciones-sobre-el-nuevo-cine-cordobes/

Koza, R. (agosto 2021) El cineasta digital, Número Cero. http://www.conlosojosabiertos.com/el-cineasta-digital/

Manovich, L. (2001). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: La imagen en la era digital. Paidós.

Manovich, L. (2008) El cine, arte del índex. En J. La Ferla (Comp.) Artes y medios audiovisuales: Un estado de situación de las practicas mediáticas pre digitales y post analógicas (pp. 73-79). Aurelia Rivera.

Russo, E. (2016) La mirada del cine en la sociedad de control. Vigilancia, found footage y resistencia. Arkadin, 5: 20-36.

Rouvroy, A. y Berns, T. (2018). Gobernabilidad algorítmica y perspectivas de emancipación: ¿lo dispar como condición de individuación mediante la relación? Ecuador Debate, 104: 124-147.

Weber, P. (productor y director) (2018) Fragmentos del exilio. [Película]. Periferia Cine

Weber, P. (2020) Homenaje a la Obra de Philip H. Gosse. (Trabajo Final de Licenciatura en Cine y Televisión) Facultad de Artes de Universidad Nacional de Córdoba.

Weber, P. (director), Cabral, M. (productora), (2020) Homenaje a la Obra de Philip Henry Gosse. [Película]. Periferia Cine

Weber, P. (director), Arrieta, M. E. (productora) (2021) Luto. [Película]. Periferia Cine.

Published

2022-09-23

How to Cite

Berti, A. (2022). What Does Cinema Become? On the Early Work of Pablo Martín Weber. Arkadin, (11), e037. https://doi.org/10.24215/2525085Xe037

Issue

Section

Tema central