Drawing and Reception of Enlightenment in the River Plate. Echoes Castañeda’s Inaugural Speech
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e029Keywords:
Drawing, learning, nineteenth century, Castañeda, Río de La Plata, IlustrationAbstract
This article explores the notion of drawing held by Father Francisco de Paula Castañeda (1776- 1832) through the study of specific events during the development of his Drawing Schools: his inaugural speech and repercussions. The study examines how drawing, far from being perceived as uncritical knowledge, became arena of a debate in which different ideological positions and ways of thinking society intervened by means of strategies of appropriation and adaptation of Enlightened Thought.Downloads
References
Academia de Dibuxo. (29 de enero de 1818). El Censor, (124), pp. 5-6.
general de jansenismo. Cádiz, España: Imprenta de la Junta de Provincia.
Archivo General de la Nación. (1908). Acuerdos del Extinguido Cabildo, 1814-1815 (IV). Buenos Aires, Argentina: Imprenta de la Penitenciaría Nacional.
Archivo General de la Nación. (1816). Actas del Consulado, sesión de 1 de septiembre de 1815 (folio 50, 5, N.° 20). Consulado de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.
Báez, J. M. (24 de enero de 1818). Arenga. Gazeta de Buenos Ayres, p. 131.
Baltar, R. (2014). Francisco de Paula Castañeda. Amanuense y autor. Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, (20), 199-224.
Boletín de la Industria. (22 de agosto de 1821), (1), p. 4.
Boletín de la Industria. (24 de agosto de 1821), (2), p. 6.
Carpi, E. (2012). Cambio semántico y discurso filosófico en el siglo XVIII: los conceptos de idea e imaginación, Dieciocho, 35(2), 333-364. Recuperado de http://faculty.virginia.edu/dieciocho/35.2/6.Carpi.35.2.pdf
Castañeda, F. P. (5 de agosto de 1815). Carta al Editor. Gazeta de Buenos Ayres, (15), p. 59.
Castañeda, F. P. (2 de septiembre de 1815). Carta al Redactor. Gazeta de Buenos Ayres, (19), p. 75.
Castañeda, F. P. (15 de enero de 1818). Avisos. El Censor, (122), p. 8.
Castañeda, F. P. (2 de noviembre de 1820). Alocucion ó arenga patriotica que para la apertura de la nueva academia de dibuxo pronuncio el dia diez de agosto de 1815 el ciudadano F. Francisco Castañeda, individuo de la sociedad filantrópica de Buenos-Ayres. Suplemento del Despertador Teofilantrópico, pp. 165-180.
Castañeda, F. P. (26 de octubre de 1820). Sin título. Suplemento al Despertador Teofilantrópico, p. 156.
Castañeda, F. P. (29 de agosto de 1821). Sin título. El Despertador Teofilantrópico, pp. 977-978.
Castañeda, F. P. (1821). Sin título. La Matrona Comentadora de los cuatro periodistas (1), p. 17.
Consulado de Buenos Aires. (1818). Buenos Aires 1818: Actas del Consulado [academia de dibujo]. Archivo General de la Nación (s. IX, 29-2-3).
Consulado de Buenos Aires. (1 de septiembre de 1815, folio 50). Buenos Aires 1816: Actas del
Consulado [comprobantes de pago]. Archivo General de la Nación (s XIII, c. XLVII, A. 5, N. ̊ 20).
De Arfe, J. (1795). Varia commensuración para la escultura y la arquitectura. Madrid, España: Barco López.
De la Escuela Gratuita para la enseñanza del Dibuxo. (1815). Observaciones acerca de algunos asuntos útiles, (3), pp. 27-28.
Observaciones acerca de algunos asuntos útiles. (1815). Observaciones acerca de algunos asuntos útiles, (2), pp. 13-18.
Escolano Benito, A. (1988). Educación y economía en la España ilustrada. Madrid, España: Ministerio de Educación y Ciencia.
Furlong, G. (1994). Fray Francisco de Paula Castañeda. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Castañeda.
Gallo, K. (2014). El exilio forzado de un ideologue rioplatense. El pensamiento republicano de Lafinur y sus traumas. Estudios de Teoría Literaria, 3(5), 187-200.
Herrero, F. (2015). Algunas líneas de impugnación a los «filósofos» reformistas: Francisco Castañeda en el contexto de la reforma del clero en Buenos Aires en los inicios de 1820, Andes, 26(1). Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-80902015000100003&lng=es&tlng=es.
Jovellanos, G. M., Linares y Pacheco, W. (1865). Obras completas. Barcelona, España: La Anticuaria.
Mariluz Urquijo, J. (1974). Estudio preliminar. En Boletín de la Industria [Edición facsimilar] (pp. iii-xvii). Buenos Aires, Argentina: Instituto de Estudios Bibliográficos.
Nueva Academia de Dibujo. (Febrero de 1821). Sin título. Suplemento al Despertador Teofilantrópico Místicopolítico, p. 272.
Oficio del Presidente del Exmo Cabildo. (20 de febrero de 1817). Sin título. El Censor, (75), p. 1.
Rodríguez Ceballos, A. (1992). El siglo XVIII. Entre tradición y academia. Madrid, España: Silex.
Rodríguez de Campomanes, P. R. (1774). Discurso sobre el fomento de la industria popular. Madrid, España: Imprenta de Antonio Sancha.
Rodríguez de Campomanes, P. R. (1775). Discurso sobre la educación popular de los artesanos y su fomento. Madrid, España: Imprenta de Sancha.
Tjarjs, G. (1962). El Consulado de Buenos Aires y sus proyecciones en la historia del Río de la Plata. Buenos Aires, Argentina: Artes Gráficas B. Chiesino.
Trostiné, R. (1950). La enseñanza del dibujo en Buenos Aires: desde sus orígenes hasta 1850. Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación.
La Prensa Argentina. (7 de noviembre de 1815). Variedades. La Prensa Argentina, (9), pp. 4-5.
Zerolo Durán, A. (2012). Chateaubriand y la Restauración: una interpretación a través de «Le Conservateur». Foro Interno, (12), 129-157.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.