Poetics as Critical Interpellation in Art

Authors

  • Guillermina Cabra Instituto de Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Paola Sabrina Belén Instituto de Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e020

Keywords:

Political and critical art, poetic, interpellation

Abstract

In this paper we explore the ways in which the political can be problematized from the poetics of art. A glimpse of the political in the images might bring us closer to artistic practices looking to call upon the spectator in order to generate new meaning, new ways to know and make visible. We will consider the cases of Codo a codo, by Rodrigo Etem, and Los sonidos de atrás, by Leticia Obeid, presented within the exposition Political Poetics which took place in Parque de la Memoria from December 2016 until March 2017, organized around the question «what does it mean today to make political art?».

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. (2016). ¿Qué significa hoy hacer arte político? Parque de la Memoria. Monumento a las Víctimas del Terrorismo de Estado. Recuperado de http://parquedelamemoria.org.ar/wpcontent/uploads/2017/01/CATALOGO-y-APORTES-Po%C3%A9ticas-Pol%C3%ADticas.pdf

Battiti, F. y Farina, F. (2016). Poéticas políticas. Recuperado de http://parquedelamemoria.org.ar/wp-content/uploads/2017/01/CATALOGO-y-APORTES-Po%C3%A9ticas-Pol%C3%ADticas.pdf

Etem, R. (2014). Codo a codo [Video]. Recuperado de https://vimeo.com/110484428

Gadamer, H. G. (1991). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca, España: Sígueme.

Hartmann, H. (1980). Un matrimonio mal avenido: hacia una unión más progresiva entre marxismo y feminismo. Recuperado de http://www.fcampalans.cat/uploads/publicacions/pdf/88.pdf

López Anaya, J. (1 de agosto de 1992). El absurdo y la ficción en una notable muestra. La Nación. Recuperado de http://www.proa.org/esp/exhibition-algunos-artistas-90-hoy-textos.php#texto4

Labastida, A. (2014). Fuera de cuadro. En MUAC, Dobles (pp. 6-11). Recuperado de http://www.leticiaobeid.com/index.php?/ongoing/dobles/

Obeid, L. (2014). Escenas sonoras de una educación sentimental. En MUAC, Dobles (pp. 20-25). Recuperado de http://www.leticiaobeid.com/index.php?/ongoing/dobles/

Obeid, L. (s. f). Muestras: Dobles [Página web]. Recuperado de http://www.leticiaobeid.com

Obeid, L.(2014). Los sonidos de atrás [Video]. Recuperado de http://www.leticiaobeid.com/index.php?/ongoing/dobles/

Oliveras, E. (1994). 90-60-90. En Algunos Artistas/90–HOY. Recuperado de http://www.proa.org/esp/exhibition-algunos-artistas-90-hoy-textos.php#texto8

Pombo, M. (1995). Dos Cepitas [Objeto]. Recuperado de http://castagninomacro.org/page/obra/id/60/Pombo%2C-Marcelo/Dos-Cepitas

Richard, N. (2007). Fracturas de la memoria: Arte y pensamiento crítico. Buenos Aires,Argentina: Siglo Veintiuno.

Schor, M. (2001). Autoridad y aprendizaje. En K. Cordero e I. Saenz. (Comps.), Critica feminista en la teoría a historia del arte (pp. 131-140). Recuperado de https://sentipensaresfem.files.wordpress.com/2016/09/cordero_saenzcomps_critica_feminista_en_la_teoria_e_historia_del_arte2001.pdf

Published

2019-05-30

How to Cite

Cabra, G., & Belén, P. S. (2019). Poetics as Critical Interpellation in Art. Arte E Investigación, (15), e020. https://doi.org/10.24215/24691488e020