Contemporany Experiences in Art Exhibitions. A Study in Museums in La Plata and Buenos Aires

Authors

  • Lucía Palomeque Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata.
  • Marcela Andruchow Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata.

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e008

Keywords:

Art exhibitions, experiences, visitors, exhibition strategies

Abstract

This paper presents the partial results of a research into art exhibitions in museums andart centers in the city of La Plata and Buenos Aires. Taking into account methodologieswithin the evaluation exhibition and the reception of visitors, strategies exhibition spacesand their relationship with the experiences that generate public are analysed. Exhibitionsthat proposed dialogue and exchange with their viewers and cater to their cognitive stylesencourage the appropriation of a significant knowledge. When museums deal with thedesigns of their exhibits thinking about their audiences and frankly emotional strategiesmemorable experiences are caused in visitors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucía Palomeque, Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata.

Marcela Andruchow, Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata.

References

Alderoqui, S. (2012). Los visitantes como patrimonio. El Museo de las Escuelas. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005629.pdf

Bedford, L. (17 de marzo de 2010). Trabajar en modo subjuntivo. La imaginación del público como núcleo de la exposición. Ponencia presentada en Museos: nuevos desafíos. Espacio Fundación Telefónica, Buenos Aires, Argentina.

Heumann Gurian, E. (2004). La sociedad de los artistas. Historias y debates en Rosario. [Catálogo]. Rosario, Argentina: Museo Municipal de Bellas Artes Juan B. Castagnino.

Heumann Gurian, E. (2015). Layering para exposiciones en museos: una introducción. Estrategias para pensar las exposiciones. En Layering en museos. Diseño de exhibiciones a la medida del visitante. Un estudio de caso (pp. 10-14). Recuperado de http://nuevamuseologia.net/wp-content/uploads/2016/08/layeringmuseo.pdf

Morgante, P., Arditto, L.; Boer, G.; Calvo, V.; Carbia, F.; (2017). Paisaje Adyacente [Exposición]. La Plata, Argentina: Museo de Arte Contemporáneo Latinoamericano. Recuperado de http://www.macla.com.ar/exposiciones/2017/paisaje-adyacente-arditto-boer-calvo-carbia-y-morgante

Muro, T. (2016). Breve manifiesto para una exhibición inclusiva. Recuperado de https://www.facebook.com/tammuro

Rubiales García Jurado, R. (2014). Notas sobre arte, aprendizaje y museos. Nierika, 3(6), 60-69. Recuperado de http://revistas.ibero.mx/arte/uploads/volumenes/6/pdf/NIERIKA-NUM6.pdf

Saraceno, T. (2017). Cómo atrapar el mundo en una telaraña [Exposición]. Buenos Aires, Argentina: Museo de Arte Moderno de Buenos Aires. Recuperado de http://www.buenosaires.gob.ar/museoartemoderno/tomas-saraceno-como-atrapar-el-universo-en-una-telarana

Sarno, A.; Lloret, F.; Gutiérrez Marx, G.; Grandi, E. (2005). La crítica de exhibiciones. Una propuesta innovadora que pone en crisis las puestas museográficas. En M. Bonnin y M. J. Fernández (Comps.), Conservación, educación, gestión y exhibición en museos (pp. 279-305). Córdoba, Argentina: Red Jaguar, Brujas.

Published

2018-11-29

How to Cite

Palomeque, L., & Andruchow, M. (2018). Contemporany Experiences in Art Exhibitions. A Study in Museums in La Plata and Buenos Aires. Arte E Investigación, (14), e008. https://doi.org/10.24215/24691488e008